گروه شهری: تسهیلات 2میلیارد‌دلاری متروی تهران و کلانشهرها که هفته گذشته برای بررسی بیشتر به کمیسیون تلفیق برگشت داده شده بود، با تصویب دوباره در لایحه بودجه سال91 قرار گرفت.

مهرداد لاهوتی، عضو کمیسیون عمران مجلس در ارتباط با این خبر اظهار داشت: با وجود اینکه کل این مصوبه برگشته بود به کمیسیون تلفیق، الان دوباره تصویب شده و دولت را مکلف کردیم از محل صندوق توسعه ملی تسهیلات مذکور را به شهرداری پرداخت کند. وی در ادامه تأکید کرد: امسال دلیلی برای عدم‌پرداخت این مصوبه نیست؛ چراکه صندوق توسعه ملی در زمان تصویب قانون 35‌میلیارد دلار پول دارد و تا چند ماه آینده 15‌میلیارد دلار دیگر به آن اضافه خواهد شد.

همچنین وی با اشاره به مصوبات شهری بودجه سال91 در مجلس گفت: امسال مجلس مصوبات خوبی را در لایحه بودجه پیش‌بینی کرده که مهم‌ترین آن محاسبه عوارض شهرداری از قیمت سوخت است. لاهوتی تأکید کرد: طبق قانون دولت باید 10‌درصد درآمد نفتی خود را به شهرداری‌ها بدهد که تا‌کنون از قیمت لیتری 100‌تومان محاسبه می‌شد.

اما در لایحه بودجه‌91 دولت مکلف شد این 10‌درصد را از بنزین لیتری 700‌تومان یا هر مقدار دیگری که در کشور به فروش می‌رسد پرداخت کند. وی ادامه داد: یکی دیگر از مصوبات مجلس در راستای حمایت از شهرداری‌ها پرداخت بدهی‌های دولت به شهرداری‌ها از محل فروش اموال دولتی بود. در این مصوبه مجلس به دولت اجازه فروش برخی اموال دولتی را تا سقف 33‌هزار میلیارد تومان داد.

نماینده مردم لنگرود خاطرنشان کرد: درآمد دولت از فروش اموال دولتی باید در ازای بدهی‌هایش به شهرداری‌ها پرداخت شود؛ یعنی ما دست دولت را باز گذاشتیم تا با فروش اموال تا سقف 33‌هزار میلیارد تومان بدهی‌های خود به شهرداری‌ها را پرداخت کند. لاهوتی همچنین ادامه داد: در لایحه دولت گفته شده بود مدارس از پرداخت عوارض به شهرداری‌ها معاف شوند که خوشبختانه با رأی نمایندگان و به‌دلیل مخالفت با ماده‌181 قانون برنامه این پیشنهاد هم حذف شد و به این ترتیب مدارس نیز باید به شهرداری‌ها عوارض پرداخت کنند. وی افزود: در لایحه بودجه امسال 5 هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت برای شهرداری پیش‌بینی شد.

سال گذشته این رقم 7‌هزار میلیارد تومان بود اما امسال به 5‌هزار میلیارد تومان کاهش یافت که البته نیاز شهرداری هم همین مقدار است. البته براساس این قانون شهرداری‌ها اموالی که دارند را می‌توانند به‌عنوان وثیقه نیز استفاده کنند. این در حالی است که حمیدرضا فولادگر، نماینده مردم اصفهان و رئیس کمیسیون اصل44 مجلس شورای اسلامی نیز درباره اعتبار 2‌میلیارد دلاری متروی تهران و کلانشهرها که از سوی مجلس مصوب شده ولی در 2 سال گذشته از سوی دولت محقق نشده است، به همشهری گفت: راه برای اجرای این قانون باز است و شهرداری‌ها همچنان می‌توانند برای تحقق این بودجه از صندوق توسعه ملی درخواست خود را ارائه دهند. شهرداری‌ها نهاد غیردولتی هستند و می‌توانند این کار را انجام دهند.

اعتبار 2میلیارد دلاری مصوب اسفند88 مجلس شورای اسلامی برای متروی تهران و کلانشهرها قرار بود ابتدا از محل صندوق ذخیره ارزی تأمین شود اما دولت این قانون را اجرا نکرد. پس از اصلاح این مصوبه از سوی نمایندگان مجلس مبنی بر تعیین صندوق توسعه ملی به‌عنوان تأمین‌کننده این اعتبار در سال90، هنوز هم این قانون از سوی دولت اجرایی نشده است. این در حالی است که تخصیص این بودجه می‌تواند مشکلات بسیاری را از پیش روی متروی تهران و کلانشهرها بردارد.

کد خبر 170823
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز