همشهری آنلاین: نمایشگاه یادمان حسین طاهر زاده بهزاد در قالب آثار هنری شاهین عرب در موزه استاد محمود فرشچیان واقع در مجموعه سعدآباد برگزار می‌شود.

فرش

به گزارش همشهری آنلاین، این نمایشگاه در برگیرنده 15 قطعه تابلوی تذهیب و طراحی فرش از هنرمند معاصر - شاهین عرب - با موضوع «یادمان استاد طاهر زاده بهزاد» است که با حضور محمود فرشچیان رونمایی می‌شود.

شاعین عرب در این تابلوهای طراحی فرش از آثار زنده یاد طاهر زاده بهزاد الهام گرفته و به نوعی کارهای او را در آثارش بازآفرینی کرده است.

سید شاهین عرب فوق لیسانس نقاشی از دانشگاه آزاد اسلامی دارد و در سال 1374 به عنوان نگارگر برگزیده ایران انتخاب شد. او بیش از20 نمایشگاه داخلی وخارجی برپاکرده است.

حسین طاهرزاده بهزاد ( 1266-1341) نقاش و طراح فرش ایرانی است.

او در سال ۱۲۶۶ در تبریز به دنیا آمد و به گفته خودش پدرش روحانی و جهان‌دیده و کتاب‌خوان بود. از کودکی به نقاشی گرایش داشت و نخست به دلیل مخالفت خانواده پنهانی به نقاشی می‌پرداخت.

مدتی زیر نظر آقا میر غفار که از نقاشان به نام بود درس نقاشی گرفت.

سپس به تفلیس رفت و به تحصیل نقاشی پرداخت. چندی با روزنامه ملانصرالدین همکاری کرد و کاریکاتور می‌کشید.

پس از بازگشت به تبریز نشریه‌ای به راه انداخت و با نشریه‌های آن زمان مانند حشرات‌الارض همکاری کرد.

کتاب‌های سفینه طالبی و اخلاق مصور و تاریخ مصور ایران را مصور کرد. سپس به استانبول رفت و در مدرسه صنایع مستظرفه به تحصیل پرداخت.

او در سال 1308 پس از بازگشت به ایران به تزیین و نقاشی کاخ مرمر و مجموعه سعدآباد پرداخت و در سال 1341 در استانبول درگذشت و جنازه را بنا به وصیت خودش به تهران آوردند و در اما‌مزاده قاسم دفن شد.

این نمایشگاه 29 اردیبهشت ماه ساعت 15 در موزه استاد فرشچیان افتتاح می‌شود و علاقمندان به هنر نگارگری می‌توانند در روزهای یاد شده از ساعت 9 تا 17به مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد مراجعه کنند.

 

کد خبر 170747

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز