لیگ یازدهم در شرایطی به پایان رسید که درخشش برخی بازیکنان و عملکرد برخی مربیان لیگ بیشتر از بقیه به چشم آمد و آنها را در قامت پدیده و چهره نشان داد؛ نفراتی که در تیم‌های خود درخشیدند، بهترین بودند و تاثیر زیادی در موفقیت تیم‌هایشان داشتند.


در اینجا تنها به بخشی از این چهره‌ها اشاره شده و اینکه چه مسیری را در لیگ یازدهم طی کردند تا توانستند نام خود را در لیگ یازدهم ماندگار کنند. البته در این گزارش، نام‌ نفراتی چون عبدالله ویسی هم می‌توانست قرار بگیرد.

فرهاد مجیدی؛ جدایی

با اینکه تنها یک نیم‌فصل برای استقلال به میدان رفت ولی بعد از مجتبی جباری بهترین گلزن این تیم در لیگ بود. او در نیم‌فصل نخست توانست 9 گل برای تیمش به ثمر برساند تا آمار قابل توجهی از خود به جای بگذارد. حتی آرش برهانی که در هفته‌های پایانی لیگ برتر خود را در قامت یک گلزن نشان داد، تنها 8 گل برای استقلال زد. جدایی فرهاد مجیدی نیز خبرساز بود. او که در اقدامی غیرمنتظره بعد از پایان نیم‌فصل نخست به لیگ قطر رفت، گفت که به خاطر دخترش چنین تصمیمی گرفته است. رفتن او باعث نگرانی پرویز مظلومی شد. سرمربی استقلال با اینکه مهاجمانی مثل میلاد میداوودی و آرش برهانی را داشت اما روی مجیدی حساب زیادی کرده بود. در واقع مجیدی تاثیر زیادی در موفقیت تیمش در نیم فصل نخست داشت، طوری که استقلال قهرمان نیم‌فصل اول شد و برخی غیبت این بازیکن در نیم‌فصل دوم را عامل ناکامی استقلال در کسب عنوان قهرمانی قلمداد می‌کنند.

حسین فرکی؛ درخشش خیره‌کننده

نفت تهران برخلاف انتظار ظاهر شد؛ تیمی که پیش از شروع فصل با مشکلات زیادی روبه‌رو بود و بحث انتقال آن به اراک حاشیه‌های بسیاری به‌وجود آورد. نفت اما در تهران ماند تا با مربیگری حسین فرکی بتواند در لیگ بدرخشد. این تیم در لیگ یازدهم به قدری نتایج خوبی گرفت که در نیم‌فصل نخست جزو تیم‌های بالانشین جدول به حساب می‌آمد و دست آخر نیز در رده سوم جدول قرار گرفت. نفت توانست با 30 امتیاز بالاتر از تیم‌هایی چون تراکتورسازی و صبای قم بایستد، درحالی‌که با شروع لیگ کمتر کسی فکر می‌کرد نفت بتواند در لیگ ماندگار شود. این تیم البته در نیم‌فصل دوم تاحدودی افت کرد و نتوانست عملکرد نیم‌فصل نخست را داشته باشد، طوری که در پایان فصل در رده پنجم قرار گرفت تا نتواند سهمیه لیگ قهرمانان آسیا را به‌دست بیاورد. با وجود این، حسین فرکی با داشتن بازیکنان جوان و کم تجربه در لیگ یازدهم عملکرد تحسین‌برانگیزی داشت؛ مردی که قرار است در لیگ دوازدهم هم سرمربی نفت باشد.

علی کریمی؛ خبرساز موفق

از همان ابتدای فصل خود را به‌عنوان یک بازیکن تاثیر‌گذار در زمین و بیرون مسابقه نشان داد. نمایش قابل‌قبول این بازیکن در ترکیب پرسپولیس هواداران این باشگاه را حیرت‌زده می‌کرد و او در بیرون از زمین هم ارتباط خوبی با حمید استیلی داشت. گفته می‌شد گاهی نظرات او از سوی سرمربی تیم اعمال می‌شود. کاپیتان پرسپولیس اما با تغییرات کادرفنی و آمدن مصطفی دنیزلی دیگر نتوانست همان رفتاری را که با استیلی داشت با مرد ترکیه‌ای داشته باشد. برای همین کریمی خیلی زود با دنیزلی اختلاف پیدا کرد و مصاحبه علیه این مربی خشم دنیزلی را برانگیخت. کریمی در هفته‌های آخر با تصمیم دنیزلی روی نیمکت ذخیره‌ها نشسته بود. برخی بر این باور هستند که در هفته‌های پایانی حاشیه‌هایی که کریمی برای تیم ایجاد کرد، باعث ناکامی این تیم شد. با همه اینها، کریمی بهترین بازیکن پرسپولیس در لیگ یازدهم بود؛ بازیکنی که 12گل برای تیمش به ثمر رساند.

رضا عنایتی؛ رکورددار

وقتی با صبای قم قرارداد بست، کسی فکر نمی‌کرد او همان مهاجم گلزن سابق باشد؛ مهاجمی که پیش از این عنوان آقای گلی را کسب کرده بود. اما به‌نظر نمی‌رسید عنایتی پابه‌سن گذاشته، بتواند بازهم مثل دوران جوانی‌اش بدرخشد. او به قدری در ترکیب صبا درخشید و گل زد که مورد توجه استقلال قرار گرفت. او نتوانست به استقلال برود ولی در لیگ یازدهم توانست به تنهایی 18گل برای تیمش به ثمر برساند. او شانس آقای گلی لیگ را هم داشت و گرچه نتوانست این عنوان را کسب کند اما با زدن بیشتر از 100گل در لیگ برتر ایران، رکوردار شد. البته در موفقیت عنایتی سرمربی صبا هم نقش داشت.
عبدالله ویسی از عنایتی حمایت زیادی کرد و البته موفقیت عنایتی با موفقیت صبا توأم بود و این تیم نیز با مربیگری ویسی توانست سهمیه لیگ قهرمانان آسیا را به‌دست آورد.

امید عالیشاه؛ گل 3 امتیازی

بدون تردید بازیکنانی مثل امید عالیشاه در ماندگاری راه‌آهن در لیگ برتر کمک بسیاری کردند. پدیده جوان راه‌آهن در لیگ یازدهم 9 گل زد. او البته گل‌های حساسی هم برای این تیم به ثمر رساند؛ مثل بازی با نفت تهران در هفته بیست و یکم که در ثانیه‌های پایانی گلزنی کرد تا تیمش 3 امتیاز مسابقه را به دست بیاورد. او گرچه به تیم ملی بزرگسالان دعوت نشد ولی به تیم امید فراخوانده شد. به غیراز امید عالیشاه، در راه‌آهن بهادر عبدی هم عملکرد قابل‌قبولی داشت. عبدی یکی از بازیکنان باتجربه این تیم به حساب می‌آید که سابقه بازی در پرسپولیس را دارد و اتفاقا در مسابقه برگشت مقابل پرسپولیس درخشش چشمگیری داشت. او در این مسابقه به تنهایی 3 گل برای تیمش به‌ثمر رساند تا نقش زیادی در ماندن راه‌آهن در لیگ برتر داشته باشد. جالب اینکه او هم 9گل به ثمر رساند تا به همراه عالیشاه بهترین گلزنان راه‌آهن باشند.

برونو سزار؛ جواهر سپاهان

در تعطیلات نیم‌فصل با سپاهان قرارداد بست. مهاجم اهل برزیل در نیم فصل دوم عملکرد بهتری نسبت به دیگر بازیکنان خارجی این تیم، از جمله جانواریو داشت و درخشش فوق‌العاده‌اش در ترکیب سپاهان سبب شد که به او لقب «جواهر سپاهان» را بدهند. البته کرانچار معتقد است که «سزار خیلی خوب توانست خودش را با بازیکنان سپاهان هماهنگ کند ولی او تنها جواهر تیم ما نیست و همه بازیکنان سپاهان جواهر هستند». برخی قهرمانی سپاهان را به درخشش سزار در نیم‌فصل دوم ربط می‌دهند؛ مهاجم گلزنی که در مسابقه سپاهان و مس کرمان با دریبل مدافعان حریف، گل زیبایی به ثمر رساند. کرانچار بر این باور است که بازیکنانی مثل محرم نویدکیا نقش زیادی در موفقیت سزار داشته‌اند؛ «بازیکنان سپاهان خیلی راحت او را قبول کرده و خانه گرمی برای این مهاجم درست کردند تا سزار آرامش داشته باشد».

فلاویو لوپز؛ تاثیر در موفقیت تراکتورسازی

بهترین خرید خارجی تراکتورسازی در لیگ یازدهم بود. فلاویو لوپز، بازیکن پرتغالی که ابتدای فصل 90-91 با تراکتورسازی قرارداد بست، خیلی زود توانست جای ثابتی در ترکیب این تیم پیدا کند. او برای نخستین بار بود که در لیگ فوتبال ایران به میدان می‌رفت ولی خیلی زود اسم خود را بر سر زبان‌ها انداخت زیرا 10گل برای تراکتورسازی به ثمر رساند و بهترین گلزن این تیم در لیگ برتر بود. او مهاجم خطرناکی به حساب می‌آمد و عملکردش باعث رضایت کادرفنی و هواداران این باشگاه شد. اتفاقا هواداران پرشمار تراکتورسازی باعث شگفتی لوپز شده بود. جالب اینکه لوپز بعد از پایان لیگ بلافاصله قرارداد خود را با این تیم تمدید کرد تا یک فصل دیگر برای تراکتورسازی به میدان برود. رودریگو توسی، بازیکن برزیلی تراکتورسازی نیز عملکرد قابل‌قبولی در ترکیب این تیم داشت. او که سابقه بازی در لوزان اسپورت سوئیس را دارد، در لیگ یازدهم 8گل برای تراکتورسازی به ثمر رساند و تاثیر زیادی در موفقیت این تیم داشت.

حسین ماهینی؛ پدیده ملی‌پوش

پدیده ذوب‌آهن در لیگ برتر خیلی زود به تیم ملی دعوت شد. خودش معتقد بود که «کی‌روش به نام‌ها توجهی ندارد و هر کس خوب باشد، چشم او را می‌گیرد»؛ اتفاقی که افتاد و مدافع چپ ذوب‌آهن در ترکیب اصلی تیم ملی هم قرار گرفت تا توانایی‌های خود را نشان دهد. جالب اینکه ماهینی مدافع راست است اما به‌دلیل نبود دفاع چپ در ذوب‌آهن نامش به‌عنوان مدافع چپ ذوبی‌ها مطرح است. البته کارلوس کی‌روش از او در سمت راست خط دفاعی استفاده می‌کند. در جناح راست تیم ملی معمولا خسرو حیدری بازیکن ثابت تیم ملی به حساب می‌آید؛ اگر او در دفاع راست قرار بگیرد، غلامرضا رضایی جلوی حیدری بازی می‌کند و اگر ماهینی دفاع راست باشد، حیدری یک خط جلوتر بازی می‌کند. جالب اینکه ماهینی چه در لیگ برتر و چه در تیم ملی نشان داده که پتانسیل بالایی برای پیشرفت دارد.

کد خبر 170564

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز