کریم اعظمی: زلاتکو کرانچار، سرمربی کروات سپاهان درحالی‌که از هفته سیزدهم رقابت‌های لیگ برتر هدایت این تیم را بر عهده گرفت در نهایت توانست زردپوشان اصفهانی را قهرمان ایران کند.

کرانچار - مربی فوتبال

این اتفاق در حالی افتاد که سپاهان قبل از پایان نیم فصل اول شرایط خوبی نداشت و حتی در مقطعی از فصل 9 امتیاز از استقلال کمتر داشت. با این حال کرانچار به مرور زمان توانست سپاهان را به رده‌های بالای جدول بیاورد و این مربی 55ساله در نهایت قهرمانی در فوتبال ایران را هم تجربه کرد. کرانچار در مورد فصلی که با سپاهان پشت سر گذاشت و مسائل مختلف دیگر به سؤالات همشهری پاسخ می‌دهد.

  • آقای کرانچار، خیلی‌ها معتقدند شما مهم‌ترین نقش را در قهرمانی سپاهان داشتید. اگر بخواهید تعارف را کنار بگذارید، این موضوع را قبول دارید؟

نمی‌توانم این حرف را قبول کنم. ما یک مجموعه بودیم که هر فردی به اندازه خودش زحمت کشید تا سپاهان قهرمان لیگ برتر شود. ما بازیکنان بسیار خوبی داشتیم که نشان دادند قهرمان واقعی هستند و مسئولان باشگاه هم در سخت‌ترین لحظات تلاش کردند و از همه مهم‌تر اینکه هواداران سپاهان تیمشان را تنها نگذاشتند.

  • ولی خیلی‌ها عقیده دارند در آن شرایطی که سپاهان بعد از هفته دوازدهم داشت، فقط یک مربی مثل شما می‌توانست چنین تحولی را در تیم به‌وجود بیاورد؟

تجربه زیادی که از حضور در فوتبال دنیا داشتم و همچنین قهرمانی‌ها در تیم‌های دیگر در رسیدن به جایگاه کنونی نقش داشتند. در این مدت توانستم این احساس و تجربه را به بازیکنان انتقال دهم تا آنها بتوانند از بحران خارج شوند.

  • حتما می‌دانید بسیاری از بازیکنان سپاهان با لوکا بوناچیچ مربی قبلی سپاهان مشکل داشتند؟

این موضوع به گذشته مربوط است و من نمی‌دانم چه مسائلی در تیم می‌گذشت ولی وقتی به سپاهان آمدم به بازیکنانم اعتماد داشتم. آنها بازیکنان بزرگی هستند و همین بازیکنان بزرگ توانستند تیم را از بحران خارج کنند. ما همیشه درک بسیار خوبی از هم داشتیم.

  • واقعا زمانی‌که سپاهان در میانه‌های جدول قرار داشت فکر می‌کردید به قهرمانی برسید؟

من به توانایی تیم اعتماد داشتم و برای رسیدن به هدف‌هایمان هیچ‌وقت عجله نکردیم. در این مدت فراز و نشیب‌هایی هم داشتیم ولی وقتی روی یک نوار صعودی قرار گرفتیم دیگر خیلی کم اشتباه کردیم و امتیازهای لازم را گرفتیم. من خوشحالم که بعد از 8سال یک قهرمانی دیگر را در فوتبال تجربه کردم . آخرین قهرمانی من مربوط به 8 سال پیش است که با دیناموزاگرب کرواسی به این عنوان دست پیدا کردم.

  • درمورد استقلال و تـراکتور-2رقیب اصلی‌تان-چه صحبتی دارید؟

استقلال و تراکتورسازی تا روز آخر مبارزه کردند ولی استحکام فنی و روحی سپاهان بیشتر بود و ما لغزش کمتری داشتیم. ما از لحاظ بدنی در طول فصل خوب بودیم و خیلی کم مصدوم دادیم که این موضوع کمک زیادی به سپاهان کرد.ما رقیبان پرقدرتی داشتیم و این یکی از دلایل قهرمانی سپاهان بود چون همیشه بیشترین تلاش را می‌کردیم تا عقب نمانیم.

  • برخی معتقدند اگر 2سال قبل در پرسپولیس به شما زمان می‌دادند، می‌توانستید به نتیجه برسید. نظر خودتان چیست؟

شرایطی که در پرسپولیس داشتم با سپاهان اصلا قابل قیاس نبود. من در سپاهان تمرکز و آرامش لازم را داشتم و خیلی راحت کارم را انجام دادم. در سپاهان شرایط متفاوت بود و مدیریت باشگاه ضمن ایجاد یک فضای آرام و بدون تنش از برنامه‌ها و عملکرد من حمایت کرد و فضا را برای موفقیت ما فراهم کرد که نتیجه آن نیز قهرمانی سپاهان در رقابت‌های این فصل لیگ برتر بود. در پرسپولیس اما به من فرصت ندادند.

  • شما در اواسط لیگ برونو سزار و سوکای دو مهاجم جدید را به تیم اضافه کردید. قبول دارید آنها خصوصا سزار نقش مهمی در موفقیت‌های سپاهان داشتند؟

همه بازیکنان در موفقیت سپاهان نقش داشتند که سوکای و سزار هم جزئی از آنها بودند. سزار خیلی خوب و خیلی زود خودش را در ترکیب تیم جا داد و گل‌های حساسی هم زد. سوکای هم کمی دیرتر خودش را با دیگر بازیکنان هماهنگ کرد ولی نکته مهم این بود که توانست درک خوبی از بازی کنار بازیکنان سپاهان پیدا کند.

  • در این مدت حرف و حدیث‌های زیادی در مورد مذاکره شما با تیم ملی کرواسی و جدایی از سپاهان مطرح شد. آیا واقعا قصد جدایی داشتید؟

هیچ فردی از فدراسیون فوتبال کرواسی با من تماس نگرفت و من سال آینده هم در سپاهان فعالیتم را ادامه خواهم داد. من از همه چیز راضی هستم و مشکل خاصی وجود ندارد.

  • این روزها شایعاتی درخصوص جدایی برخی از بازیکنان سپاهان مثل سید جلال حسینی، محسن بنگر، رحمان احمدی، فابیو جانواریو و... شنیده می‌شود.از این بابت نگران نیستید؟

در فوتبال حرفه‌ای بازیکنان می‌توانند در یک تیم بمانند یا به پیشنهادهای دیگر خود پاسخ دهند اما مسئولان باشگاه قول داده‌اند که همه تلاش خود را برای حفظ بازیکنان اصلی تیم انجام دهند. این بازیکنانی که اسم بردید همگی تاثیرگذار هستند و مطمئنا اول به سپاهان فکر خواهند کرد.

  • این موضوع صحت دارد که شما چند بازیکن مثل شهاب گردان، شجاع خلیل زاده، فرشید طالبی، مهدی کیانی و آرش افشین را می‌خواهید؟

این یک موضوع پنهانی است که من نمی‌توانم در موردش حرف بزنم. همانطور که گفتم برای تقویت تیم نیاز به چند بازیکن جدید داریم که باشگاه هم در حال پیگیری است. نگاه ما این بار به قهرمانی در آسیاست چون این افتخار در ویترین باشگاه سپاهان دیده نمی‌شود و جایش خالی است.

  • به‌نظر شما فوتبال ایران نسبت به زمانی که مربی پرسپولیس بودید چه تفاوت‌هایی کرده است؟

در این مدت لیگ برتر ایران بهتر شده و باید گفت از نظر سخت‌افزاری هم رشد داشته است. به‌نظر من ارتباط با دنیای فوتبال توانسته است به فوتبال ایران کمک کند. رفتن به جام جهانی می‌تواند از نظر روحی کمک کند تا فوتبال ایران رشد قابل توجهی داشته باشد. همیشه گفته‌ام که لیگ برتر ایران یکی از 25 لیگ برتر دنیاست. باز هم می‌گویم با رفتن به جام جهانی این لیگ بهتر شده و فوتبال بهتری را هم شاهد خواهیم بود.

کرانچار، دومین سرمربی کروات قهرمان در لیگ برتر

درحالی‌که 11 دوره از آغاز لیگ برتر ایران می‌گذرد اما در ۱۰دوره گذشته به جز فولاد خوزستان در لیگ چهارم، سرمربی تمام تیم‌هایی که عنوان قهرمانی این لیگ را به‌دست آورده‌اند ایرانی بوده‌اند. زلاتکو کرانچار سرمربی سپاهان که امسال این تیم را قهرمان کرد، پس از ملادن فرانچیچ دومین مربی خارجی و کرواتی بود که با تیمش قهرمان لیگ برتر ایران شد. البته جوروان ویرا در لیگ هفتم با سپاهان در آستانه قهرمانی لیگ برتر قرار داشت که تنها یک دقیقه کم آورد و در بازی آخر برابر پرسپولیس با گل دقیقه۹۶ سپهر حیدری نتوانست با سپاهان به‌عنوان قهرمانی برسد. باتوجه به اینکه آخرین قهرمانی یک تیم با مربی خارجی به لیگ چهارم و قهرمانی فولاد با فرانچیچ بازمی‌گردد، کرانچار این طلسم را پس از ۷سال شکست. اسامی مربیان تیم‌هایی که در دهه اخیر لیگ برتر به مقام قهرمانی رسیده‌اند بدین شرح است: لیگ اول:پرسپولیس- علی پروین، لیگ دوم: سپاهان- فرهاد کاظمی،لیگ سوم: پاس- مجید جلالی، لیگ چهارم: فولاد خوزستان- ملادن فرانچیچ، لیگ پنجم: استقلال تهران- امیرقلعه‌نویی، لیگ ششم: سایپا- علی دایی، لیگ هفتم: پرسپولیس- افشین قطبی، لیگ هشتم: استقلال- امیر قلعه‌نویی، لیگ نهم: سپاهان- امیر قلعه‌نویی، لیگ دهم: سپاهان- امیر قلعه‌نویی و لیگ‌یازدهم:سپاهان- زلاتکو کرانچار.

کد خبر 170492

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز