همشهری آنلاین: درحالی که بیش از 10 روز تا برگزاری مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 فاصله است، روزنامه فرانسوی «لوفیگارو» از سفر نخست‌وزیر اسبق فرانسه به تهران خبر داده است.

به گفته این روزنامه «میشل روکار» که به جناح سوسیالیست فرانسه تعلق دارد و از سال 1988 تا 1991 نخست‌وزیری فرانسه را برعهده داشته است طی این سفر با «سعید جلیلی»، مذاکره‌کننده ارشد ایرانی در موضوع هسته‌ای دیدار می کند.

 «میشل روکار» نخست‌وزیر اسبق و سوسیالیست فرانسه جمعه شب برای سفری سه روزه وارد تهران شده و در نظر دارد با برخی مقامات ایرانی گفت‌وگو کند. به گفته یک منبع دیپلماتیک، دیدار روکار از تهران در برنامه‌های وزارت خارجه فرانسه به طور رسمی قرار ندارد، اما وی در نظر دارد طی این سفر با «علی‌اکبر صالحی»، وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران و «سعید جلیلی»، مذاکره‌کننده ارشد ایرانی نیز دیدار و گفت‌وگو کند.

به گزارش مهر به نقل از لوفیگارو، این منابع دیپلماتیک به نقل از نزدیکان نخست‌وزیر سابق فرانسه که هم حزبی «فرانسوا اولاند»، رییس‌جمهور جدید محسوب می‌شود، تاکید کردند: روکار همچنین در نظر دارد در یک کنفرانس خبری شرکت کرده و با برخی از شخصیت‌های آکادمیک ایرانی نیز دیدار کند.

لوفیگارو در ادامه تصریح کرده است: «سفر روکار 81 ساله به دعوت ایران صورت گرفته که قرار بود در ماه آوریل گذشته انجام شود، اما به علت بیماری روکار به تعویق افتاد. این روزنامه فرانسوی این دیدار را با هدف بهبود و تقویت روابط تهران و پاریس پس از دوران نه چندان خوب روابط در زمان «سارکوزی» دانسته است.» به نوشته «لوفیگارو» فرانسه طی دو سال گذشته  پیش‌قراول کشورهایی که خواستار اعمال تحریم شدیدتر علیه ایران بوده، قرار داشته است.

تهران نیز پس از انتخاب اولاند ابراز امیدواری کرده بود که این تحول موجبات آغاز دوران جدیدی از روابط دو کشور را به وجود آورد. با این وجود فیگارو می‌نویسد با این همه به درستی روشن نیست آیا میشل روکار در این سفر حامل پیامی برای مقامات جمهوری اسلامی است یا نه. اهمیت این دیدار، اما از آنجایی نشات می‌گیرد که اگرچه جناح پیروز فرانسه، سوسیالیست‌ها هستند، اما با توجه به اینکه دو روز دیگر زمان کاری سارکوزی به عنوان رییس‌جمهور فرانسه به پایان ‌می‌رسد، تصمیم گیرنده اصلی در مذاکرات هسته‌ای ایران نماینده دولت اولاند خواهد بود نه سارکوزی. بنابراین شاید به همین دلیل باشد که اولاند پیش‌دستی کرده و نماینده‌اش را فرستاده است تا پیام اصلی را او به ایران برساند.

کد خبر 170206
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز