چهارشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۱۳:۵۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: پژوهشگران، 32 حوزه ژنتیکی ناشناخته مرتبط با بیماری پوکی استخوان و شکستگی را شناسایی کردند

پوکی استخوان

به گزارش ایسنا، یافته‌های پژوهشی حاکی از آن است که تغییرات در توالی‌‌های دی‌ان‌ای در این حوزه‌ها موجب ایجاد خطر یا حفاظت در مقابل بیماری تضعیف استخوان می‌شود. بسیاری و نه تمامی این حوزه‌ها، پروتئین‌های حاضر در گذرگاه‌های شناخته شده دخیل در سلامتی استخوان را رمزگذاری می‌کنند.

این تحقیق نشان می‌دهد پوکی استخوان از مشارکت ترکیبی دهها ژن ناشی می‌شود. پژوهش حاضر همچنین افق‌های جدیدی را در توسعه داروی ضد پوکی استخوان پیش روی دانشمندان قرار می‌دهد.

ایوانیدیس، یکی از هفت دانشمند برجسته حاضر در این پژوهش و رهبر متدولوژیکی کنسرسیوم اظهار کرد: ما به این نتیجه رسیدیم که ساختار ژنتیکی این بیماری بسیار پیچیده است. با این حال قدرت پیش‌بینی این مطالعه برای اشخاص به طور نسبی پایین است؛ افراد دارای متغیرهای چندگانه افزایش دهنده خطر فقط حدود سه یا چهار برابر افراد دارای کمترین متغیرها ممکن است دارای تراکم پایین‌تر مواد معدنی استخوان باشند و شکستگی را تجربه کنند.

بر اساس یافته‌های این پژوهشگران، هر متغیری، کوانتوم کوچکی از خطر یا مزیت را نشان می‌دهد و بطور دقیق نمی‌توان پیش‌بینی کرد چه کسی شکستگی را تجربه می‌کند و یا چه کسی آن را تجربه نخواهد کرد.

گر چه در حال حاضر مولفه‌هایی همچون وزن، جنسیت و ساختار بدن فرد بیشتر از هر متغیر ژنتیکی شناسایی شده در این تحقیق، پیش‌بینی کننده امکان بروز پوکی استخوان است، اما پژوهش حاضر گذرگاه‌های فراوان موثر در سلامت استخوان را شناسایی کرد.

کد خبر 169739
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز