مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۹ شهریور ۱۳۹۰ - ۱۴:۴۶
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: مطالعات جدید حاکی از آن است قرص های ضد بارداری، تراکم استخوان را در زنان کاهش می‌دهد.

قرص‌های ضد بارداری

به گزارش ایرنا به نقل از دیلی میل، تحقیقات دانشمندان موسسه پژوهش‌های سلامت نشان می‌دهد که تاثیر این قرص‌ها بر استخوان‌ها بسته به سن زن و میزان هورمون به کار رفته در قرص کم است و تا دو سال پس از مصرف خود را نشان نمی‌دهد.

more

 مفاهیم: پوکی استخوان چیست؟

هورمونها مولفه‌های مهم سلامت استخوان هستند و قرص های ضد بارداری هورمونی منبع اصلی هورمون‌های خارجی برای زنان تلقی می‌شوند.

تراکم استخوانی که زنان در نوجوانی و سنین دهه سوم زندگی خود کسب می‌کنند، خطر شکستگی استخوانهای زنان را در سنین بالاتر تحت تاثیر قرار می‌دهد.

به گفته این پژوهشگران، نوجوانان و زنان جوان 20 تا 30 ساله بیشترین استفاده از قرص‌های ضد بارداری را دارند.

مارک شوال مجری این تحقیقات گفت: سالهای نوجوانی سنینی هستند که زنان به طور مداوم استخوان گیری می‌کنند و به تراکم استخوان‌های آنها افزوده می‌شود از این رو باید گروه سنی را برای تجویز این قرصها در نظر بگیریم.

وی افزود: براساس نتایج این تحقیقات قرص های ضد بارداری تاثیر منفی اندکی بر استخوانگیری در این سنین دارند اما مشخص شدن تاثیر این قرصها زمان بر است و به میزان هورمون قرص بستگی دارد.

محققان تراکم استخوانهای کل بدن را در301 زن نوجوان 14 تا 18 ساله و 305 زن جوان 19 تا 30 ساله بررسی کردند.

پس از دو سال دریافتند نوجوانانی که از قرص های 30 تا 35 میکروگرمی مصرف می کردند نسبت به نوجوانانی که از این قرص‌های هورمونی استفاده نمی‌کردند، حدود یک درصد کاهش تراکم استخوان در سراسر بدن داشتند.

از سوی دیگر زنان جوان بزرگسال که از قرص های ضد بارداری استفاده می کردند و آنهایی که این از قرصها نمی‌خوردند هیچ تفاوتی در تراکم استخوانی مشاهده نشد.

12 تا 24 ماه پس از توقف مصرف این قرص ها، نوجوانانی که قرص های 30-35 میکروگرمی مصرف کرده بودند نسبت به آنهایی که این قرص ها را نمی‌خوردند، تراکم استخوان کمتری در ستون مهره های خود داشتند.

نتایج این تحقیقات در نشریه غدد درون ریز و سوخت و ساز منتشر شده است.

کد خبر 144505
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز