دوشنبه ۱ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۶:۴۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: اسید چرب امگا 3 در پیشگیری از پوکی استخوان نقش بسیار مهمی به عهده دارد و اگر مصرف دائمی و منظم اسید چرب امگا 3 ادامه یابد، جذب کلسیم از روده‌ها بیشتر می‌شود

امگا 3

به گزارش ایرنا، ناهید برخورداری کارشناس تغذیه گفت :امگا3 را اولین بار به هنگام بررسی روش تغذیه اسکیموها در سال 1979 میلادی کشف کردند. آنها با مطالعه روی خون اسکیموها مشاهده کردند با وجودی که اسکیموها همراه غذای اصلی خود(ماهی) از گوشت حیوانات پرچرب شکاری نیزاستفاده می‌کنند اسیدهای چرب موجود در خون آنها مانع از تجمع پلاکت و در نتیجه مانع از رسوبات و گرفتگی رگها می‌شود.

وی ادامه داد: اسیدهای چرب امگا3 از جمله اسیدهای چرب بلند زنجیره و غیراشباع هستند که از منابع گیاهی و دریایی تهیه می‌شوند و چون جزء اسیدهای چرب ضروری هستند به وسیله بدن انسان نمی‌توانند سنتز شوند، پس باید از منابع رژیمی دریافت شوند.

این کارشناس تغذیه ادامه داد: اولین و اختصاصی‌ترین منبع خارجی دریافت امگا 3، منابع غذایی دریایی است، ازبین آنها ماهی خال مخالی و تن بسیار توصیه شده است.

برخورداری گفت: هرچه مصرف ماهی بیشتر باشد اثرات مفید آن درجهت جلوگیری از امراض زیادتر خواهد بود.

وی افزود:از منابع دیگر امگا 3 تخم کتان، کانولا و روغن بادام هستند که از منابع غنی اسیدلینولنیک هستند.

وی با بیان این مطلب که اسیدهای چربW3 نقش مهمی در سلامت CNS و کاهش نشانه‌های افسردگی دارند افزود: مواد دیگر مانند روی، سلنیوم، فولیک اسید و آنتی اکسیدان‌ها بیشتر برای فراهم آوردن شرایط مناسب عملکرد مکملW3 مورد استفاده قرارمی گیرند.

این کارشناس تغذیه گفت: امروزه ثابت شده که انجام ورزش‌های سبک به همراه مصرف اسید چرب امگا 3 به صورت یک برنامه دائمی و منظم می‌تواند در کاهش فشار خون بالا و تنظیم آن بسیار مفید باشد و این کار برای هر گروه سنی قابل اجراست.

وی ادامه داد: بررسی‌ها نشان می‌دهد که افرادی که سطح بالای امگا 3 را دریافت می‌کنند دارای مقدار HDL(کلسترول خوب) بالاتر و LDL (کلسترول بد ) کمتری از سایر افراد هستند.

به گفته وی مصرف امگا 3 توسط مادران باردار، موجب افزایش قدرت ذهنی و ضریب هوشی نوزادشان می‌شود.

این کارشناس تغذیه در پایان توصیه کرد: همه افراد به خصوص بیماران قلبی، مصرف دو بارماهی درهفته و هر بار 90 گرم توصیه می‌شود.

کد خبر 161125
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز