چهارشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۱۳:۵۱
۰ نفر

فریبا خانی: داستان پردازان خوش سخن و افسانه سرایان روزگاران کهن چنین آورده‌اند که روزی روزگاری در زمان‌های بسیار قدیم، پادشاهی از پادشاهان ایرانی و از خانواده‌ی ساسانی در هندوستان و چین فرمانروا بود که دو پسر داشت. یکی بزرگ‌تر و دیگری کوچک‌تر؛ هر دو شهسوارانی دلیر و یکه تازانی شیر‌گیر ...

این قسمتی از داستان هزار و یک شب است. در ادامه‌ی این کتاب می‌خوانیم که این دو پسر شاه، یکی شاه زمان است و دیگری شهریار نام، یکی پادشاه سرزمین نیمروز بود و دیگری پادشاه سمرقند. شهریار و شاه زمان دلتنگ هم می‌شوند و ماجراهایی برای این دو رخ می­‌دهد.

چرا یاد هزار و یک شب افتادم؟ دلیلش این است که نمایشگاه تصویرگری گروه «دنیای عجیب» به‌ نام «هزار و یک‌شب» در خانه‌ی هنرمندان ایران برپا شده بود.

علاوه بر تصویرگران جوانِ دنیای عجیب، استاد پیشکسوتی چون محمدعلی بنی اسدی و تصویرگران با تجربه و صاحب‌نامی مانند علیرضا گلدوزیان و پیمان رحیمی‌زاده، این گروه را همراهی کردند.

شهریار با دیدن کار زشت همسرش کینه‌ای از زنان به دل گرفت و تمام دختران شهر را به نکاح خویش در آورده و آن ها را می‌کشت.

تا این‌که دختر وزیر، شهرزاد قصه‌گو به نکاح پادشاه در می‌آید و با قصه‌های پی در پی، روان شاه را درمان می‌کند.

شهرزاد قصه‌گو بر شهریار دیوانه قصه‌ی دیوان و ددان و آدمیان خوب و بد را بازگو می‌کند تا سپیده دم.

سرِ بزنگاه، داستان قطع می‌شود و شهرزاد لب می بندد و ادامه‌ی قصه می‌ماند برای شبی دیگر...

دنیا زاد، خواهر شهرزاد هم مخاطب این قصه‌هاست و با شهرزاد قصه‌گو همراه می‌شود.

حالا تصویرگران با نگاهی به این قصه‌های تو در تو تصویرهایی خلق کرده‌ و در این نمایشگاه به نمایش درآورده‌اند.

لیدا معتمد، به خبرنگار دوچرخه می‌گوید:«در این نمایشگاه، 122 اثر هست. هر کسی براساس سبک و سیاق کارهایش داستانی از هزار و یک شب را انتخاب کرده و آن داستان را به تصویر کشیده است.

 

چرا هزار و یک شب؟

 

معتمد می‌گوید:«هزار و یک شب یک افسانه‌ی قدیمی است که پر از تصویر است. تم عاشقانه‌ای دارد و داستان در داستان است و بسیار زیباست.سعی شده داستان تکراری انتخاب
نشود.»

 

چرا گروه دنیای عجیب؟

 

این گروه عجیب، از سال 85 شکل گرفت.گروه «دنیای عجیب» یک گروه تصویرگری است که هدفش معرفی تصویرگران جوان به جامعه‌ی هنری است و در همین راستا هر سال اقدام به برگزاری نمایشگاه‌های گروهی تصویرگری می‌کند.

در این نمایشگاه، آثاری از گلناز والا معتمد، مرجان مظاهری‌پور، لیلا فتحی‌زاده، مهشید راقمی، پرستو حقی، مرضیه رزاقی، عاطفه ملکی‌جو، سحر حق‌گو، پونه اوشیدری، پگاه کاظمی، مائده اصغر‌پور، شبنم شعبانی، بیتا طلاکوب، لاله فیاضی، گلریز گرگانی، ثریا علی‌جان‌زاده، نیلوفر وجدانی، حسین بیات، گلنوش شریفی، مهسا طوسی، بهاره رضایی، بنفشه حیدرزادگان، آیدا زنجانی و...دیده می‌شود.

در آثار نمایش داده شده در این نمایشگاه تکنیک‌های متنوعی به‌کار رفته است. البته اکثراً با آکریلیک کار شده است و گاهی کولاژ و چاپ لینو ...

 

داستان‌های دیدنی

 

داستان‌های بسیاری را در این نمایشگاه می‌توانیم با زبان تصویر بخوانیم.

سندباد و سندباد بحری...ماجرای خیاط و احدب و داستان دیوهای هزار و یک شب و...

گالری‌های نامی، بهار و تابستان خانه‌ی هنرمندان میزبان این قصه‌ها و تصویرهاست!

در داستان‌های هزار و یک شب خشونت و خیانت آدم ها را می‌بینی و پیچیدگی‌های روانی.

هزار و یک شب، یک داستان عجیب و غریب است که ادبیات جهان را تحت تأثیر قرار داده است.

داستان بازرگان و افریت، داستان ملک سند باد، داستان ملک یونان و حکیم رویان و...

این نمایشگاه، ششمین تجربه‌ی گروه دنیای عجیب است. این گروه پیش از این، در گالری آریا، فرهنگ‌سرای نیاوران، ارسباران و گالری لاله موفق به برگزاری نمایشگاه‌هایی شده است. نمایشگاه پیشین گروه نیز با موضوع «وجهه پنهان» در گالری ممیز در خانه‌ی هنرمندان ایران برپا شده بود.

هفته‌نامه‌ی همشهری دوچرخه شماره‌ی 649

کد خبر 169700
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز