چهارشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۰۵:۱۹
۰ نفر

اگر شما هم از آن آدم‌هایی هستید که وقتی به یک نمایشگاه نقاشی می‌روید، حوصله‌تان سر می‌رود و چیزی از نقاشی‌ها متوجه نمی‌شوید و خجالت می‌کشید که بقیه متوجه این احساس شما شوند، حتماً این مطلب را بخوانید.

هفته‌نامه‌ی همشهری دوچرخه شماره‌ی 649

«وقتی خیلی کوچک بودم و هنوز اولین سال‌های دبستان را می‌گذراندم، خیلی دوست داشتم کلاسمان را نقاشی کنم. می‌خواستم میزها و نیمکت‌ها را طوری نقاشی کنم که بیننده عمق کلاسمان را حس کند؛ یعنی می‌خواستم کلاسمان را سه‌بُعدی بکشم، اما هرچه سعی می‌کردم نمی‌شد، میز و نیمکت‌های نقاشی‌هایم را انگار که روی هم چیده بودند...»

کتاب «مواظب الماس‌هایتان باشید!» با سطرهای بالا شروع می‌شود و در آن کریم نصر، نقاش و تصویرگر نام‌آشنا به بیان اولین تجربه‌های خود در زمینه‌ی نقاشی و درک آن می‌پردازد. نصر سال‌ها بعدتر و با ورود به دبیرستان به کتابی از آثار نقاشان معروف برمی‌خورد: «یک شب وقتی داشتم کتاب را ورق می‌زدم و محو تصویرهای آن شده بودم، ناگهان به‌یاد نقاشی‌های خودم افتادم. یادم آمد که چه‌قدر تلاش کرده بودم تا آن‌ها مثل طبیعت بشوند، اما حالا به تصویرهایی دل‌بسته بودم که اصلاً مثل طبیعت نبودند.»

و این شروعی می‌شود برای شکل‌گرفتن سؤال‌هایی جدی درباره‌ی ماهیت نقاشی: «نقاشی چیست؟» حالا بعد از گذشت سال‌ها اگر کسی از کریم نصر معروف این را بپرسد، او خواهد گفت: «نقاشی، نقاشی است و هیچ چیز دیگری نیست!» اما خوب، اگر شما از آن آدم‌های منطقی هستید که دنبال جواب‌های مشخص و سرراست می‌گردند، شاید این توضیح برایتان ملموس‌تر باشد: «نقاشی یک زبان ویژه است که واژه‌هایش رنگ‌ها و خط‌ها هستند و در این صورت تنها راه درک آن، یاد گرفتن زبان نقاشی است.»

اما زبان نقاشی چیست؟ اتفاقاً کتاب مواظب الماس‌هایتان باشید هم به‌قصد پاسخ به همین سؤال نوشته شده؛ آن هم به زبانی ساده و صمیمی. بنابراین همان‌طور که در ابتدا گفتم، اگر شما هم جزو آن آدم‌های خجالت‌زده در نمایشگاه‌های نقاشی هستید، می‌توانید خیلی راحت این کتاب را بخوانید و با راه‌های ارتباط‌گیری با نقاشی، بیش‌تر آشنا شوید. این کتاب را نشر نظر (88844178) در 128 صفحه‌ی گلاسه با قیمت 9500 تومان چاپ کرده است.

کد خبر 169688
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز