دوشنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۰۷:۱۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: در اقدامی کم سابقه، تنها بعد از گذشت یکساعت از مشخص شدن نتیجه انتخابات ریاست جمهوری فرانسه، مقامات سیاسی این کشور نسبت به انتخاب رییس جمهوری جدید این کشور ، واکنش نشان داده و پیروزی اولاند را تبریک گفتند.

واکنش سریع مقامات آلمان به انتخاب فرانسوا اولاند

'فرانسوا اولاند' نامزد سوسیالیست فرانسه روز یکشنبه در مرحله دوم انتخابات ریاست جمهوری این کشور توانست با کسب 8/51 درصد آراء ماخوذه،نیکلا سارکوزی نامزد حزب حاکم را شکست داده و راهی کاخ الیزه شود.

به گزارش ایرنا، وزیر امور خارجه آلمان، ساعتی پس از مشخص شدن نتیجه قطعی انتخابات ریاست جمهوری فرانسه، پیروزی فرانسوا اولاند را به وی تبریک گفت.

'گیدو وستورله' که یکشنبه شب در میهمانی جشن انتخابات سفارت فرانسه در برلین حضور داشت طی سخنانی،گفت: ما می خواهیم با رییس جمهوری جدید همکاری تنگاتنگی داشته باشیم.

وی درحالی که با زبان فرانسوی به مردم فرانسه تبریک می گفت، با بیان اینکه اروپا سرنوشت مشترک همه ماست،تاکید کرد: ما می خواهیم با یکدیگر همکاری کنیم تا بحران بدهی ها رفع شود .

'آندریاس شوکنهوف'،معاون رییس احزاب حاکم دمکرات مسیحی و سوسیال مسیحی های آلمان نیز در واکنش به انتخاب فرانسوا اولاند به ریاست جمهوری فرانسه، گفت: وی باید مواضع خود را در رابطه با پیمان تثبیت بودجه ای اروپا (طرح ریاضت اقتصادی) اعلام کرده و بگوید که بدنبال ایجاد تغییرات در این پیمان نیست.

در همین رابطه،رییس حزب سوسیال دمکرات های آلمان نیز بعد از پیروزی اولاند در انتخابات فرانسه و شکست سارکوزی،گفت: با روی کار آمدن اولاند نسیم جدیدی در اروپا وزیدن خواهد گرفت.

'زیگمار گابریل' افزود':فرانسوی ها دیگر از سارکوزی خسته شده بودند و انتخاب اولاند پیامی است که اتحادیه اروپا فقط به دنبال یک سیاست صرفا کاهش هزینه ای نخواهد بود.

وی ادامه داد: در کنار اجرای سیاست های کاهش هزینه ای باید به دنبال بوجود آوردن تحرک جدید در زمینه اشتغال زایی و رشد اقتصادی باشیم.

رسانه های آلمان پیش بینی می کنند که فرانسوا اولاند با توجه به روابط ویژه برلین - پاریس در اتحادیه اروپایی، در نخستین سفر خارجی خود طی روزهای آینده عازم آلمان شود.

این درحالی است که نیکلا سارکوزی درطول دوره ریاست جمهوری خود ازحمایت فراوان آنگلا مرکل صدراعظم آلمان برخودار بوده و روابط این دو بسیار دوستانه و صمیمی بود.

روابط سارکوزی و مرکل و هماهنگی این دو در اتخاذ تصمیمات حکومتی در کشورهای خود و همچنین اتحادیه اروپایی به حدی بود که در طول رقابت های انتخاباتی فرانسه ، مرکل بصورت کاملا شفاف از سارکوزی حمایت می کرد که این حمایت آشکار و علنی حتی با انتقادهایی از سوی دیگر مقامات سیاسی این کشور از جمله وزیر امور خارجه و سران احزاب مخالف دولت مواجه بود.

این درحالی است که اولاند رییس جمهوری منتخب و مرکل همچنین در خصوص طرح ریاضت اقتصادی اتحادیه اروپا و اجرای مقررات کاهش هزینه ای در این اتحادیه، اختلاف نظر جدی دارند بطوریکه اولاند در رقابت های انتخاباتی خود بارها تاکید کرده که درصورت انتخاب به عنوان رییس جمهوری فرانسه، درخواست تجدید نظر در این طرح را ارائه خواهد کرد.

کد خبر 169419
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز