همشهری آنلاین: رهبر جبهه ملی فرانسه که از راهیابی به مرحله دوم انتخابات ریاست جمهوری فرانسه بازمانده است، گفت: به عنوان یک شهروند حقیقی قصد دارد ششم ماه مه روز رای گیری از مردم فرانسه برای تعیین رییس جمهوری آتی، رای سفید به صندوق بیاندازد.

رهبرجبهه ملی فرانسه رای سفید می دهد

به گزارش ایرنا ، مارین لوپن روز سه شنبه اول ماه مه ، همزمان با روز کارگر در جمع هزاران نفر از هواداران حزبی در میدان ' اوپرا ' ، پاریس ضمن انتقاد از دو نامزد راه یافته به مرحله دوم انتخابات ریاست جمهوری فرانسه خطاب به حاضران و هواداران حزبی گفت: اگر چه شما به عنوان شهروندان فرانسوی در انتخاب نامزد مورد نظر خودتان مختار و آزاد بوده و مجاز هستید با میل خود نسبت به نامزد مورد علاقه اتان رای دهید، ولی من به عنوان یک شهروند عادی در این روز ' رای سفید' خواهم داد.

این در حالی است که شماری از چهره های جبهه ملی راست افراطی نیز از مدت ها قبل پیش بینی چنین اتفاقی را در اول ماه مه میلادی از سوی لوپن دور از تصور نمی دانستند.

وی با بیان اینکه به هیچ یک از نامزدهای چپ و راست فرانسه برای انتخابات ریاست جمهوری اعتماد لازم ندارد، افزود: هدف اصلی ما انتخابات مجلس ملی و برگزیدن شمار زیادی از نمایندگان حامی جبهه ملی خواهد بود.

انتخابات مجلس ملی فرانسه با 577 نماینده که جبهه ملی در آن نقش ندارد ، قرار است 10 تا 17 ژوئن در فرانسه برگزار شود.

این در حالی است که لوپن در تلاش بود تا حداکثر امتیاز لازم را از شرایط پیش آمده در مرحله اول انتخابات ریاست جمهوری فرانسه در زمینه کابینه آتی کشور و همچنین ترکیب آتی مجلس ملی فرانسه کسب کند.

لوپن توانست با کسب 9/17 درصد از آراء مرحله اول که در تاریخ این حزب بی سابقه بوده است ، در جایگاه سوم پس از  فرانسوا اولاند  نامزد سوسیالیست و  نیکلا سارکوزی نامزد حزب حاکم / او ام پ / قرار گیرد.

وی با توجه به شرکت 80 درصد رای دهندگان (شامل حدود 45 میلیون نفر واجد شرایط رای) در مرحله اول انتخابات، حدود 5/6 میلیون رای کسب کرده است.

اگر چه هر دو نامزد چپ و راست فرانسه برخی از شعارها و اهداف انتخاباتی جبهه ملی فرانسه به رهبری لوپن را قابل قبول اعلام کرده اند ولی آنها به دلیل پیامدهای ناشی از هرگونه ائتلاف با وی برای کابینه آتی و مجلس ملی خودداری کردند.

با اینحال اولاند و سارکوزی بی میل نیستند که بخشی از آراء چند میلیونی هواداران لوپن را برای امکان راهیابی به الیزه به خود جلب کنند.

درحالی که سارکوزی برخی از شعارهای لوپن از جمله در زمینه مهاجرت و امنیت در کشور را شعار انتخاباتی خود قرار داده و به همین دلیل نیز مورد انتقاد شدید مخالفان و سران حزب حاکم واقع شده است ، ولی اتخاذ این موضع از سوی لوپن که اعلام کرد در روز انتخابات به نفع هیچ یک از نامزدها رای نخواهد داد ، دستکم باعث خواهد شد که بخشی از هواداران افراطی حزب از حاضر شدن در پای صندوق ها خودداری کنند.

بویژه سارکوزی که در نظرسنجی ها از رقیب سوسیالیست خود عقب تر است به آراء بیشتر حامیان لوپن و فرانسوا بایرو از حزب مودم ، نیازمند است .

بایرو 3/9 درصد آراء مرحله اول انتخابات ریاست جمهوری فرانسه را به خود اختصاص داد.

فرانسوا اولاند و سارکوزی هر دو اخیرا به نامه بایرو و درخواست های وی پاسخ داده اند. اولاند بسیاری از برنامه های انتخاباتی بایرو را قابل اجرا می داند. بایرو قرار است سوم ماه مه مواضع خود را در زمینه امکان ائتلاف و حمایت از هریک نامزد راه یافته به مرحله دوم را اعلام کند.

سارکوزی در پاسخ به سوول ' ژان ژاک بوردن ' ، خبرنگار شبکه تلویزیونی ' بی اف ام تی وی '، فرانسه در باره امکان واگذاری پست نخست وزیری به بایرو در صورت راهیابی مجددش به الیزه گفت : اصولا نخست وزیر با نظر مساعد مجلس ملی که دراکثریت قرارمی گیرد برگزیده می شود که بنابراین نمی توان بایرو را که از اقلیت برخوردار است ، به پست نخست وزیری برگزید.

سارکوزی حساب خاصی روی آرا مارین لوپن و فرانسوا بایرو باز کرده است.

این درحالی است که تمامی نظرسنجی های اخیر بعمل آمده نیز همچنان حاکی از پیشتازی اولاند نسبت به سارکوزی است .

براساس نظرسنجی ها وی خواهد توانست با کسب 53 تا 56 درصد از آرای مرحله دوم به الیزه راه یابد.

کد خبر 168620
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز