دوشنبه ۴ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۱۷:۱۶
۰ نفر

گروه بین‌الملل: با معلوم شدن نتایج دور اول انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه و راه‌یافتن نیکلا سارکوزی و فرانسوا اولاند به دور دوم، اکنون بحث اصلی محافل رسانه‌ای و سیاسی کشور چگونگی تغییر چینش طرفداران نامزدهای شکست‌خورده و تلاش این دو نامزد برای جذب آرای نامزدهای حذف شده در دور دوم است.

انتخابات فرانسه

آرای مارین لوپن از حزب راست افراطی که به شکل دور از انتظاری بالا بود، شگفتی‌ساز اصلی انتخابات بوده است. به گزارش خبرگزاری‌ها، نیکلا سارکوزی دیروز وعده کرد سیاست‌های سختگیرانه‌تری درباره مهاجرت و امنیت در پیش می‌گیرد. تحلیلگران این اقدام وی را نخستین تلاش برای جذب آرای مارین لوپن ارزیابی کردند. مارین لوپن رهبر حزب جبهه ملی توانست حدود 18‌درصد از آرا را نصیب خود کند و شگفتی همه تحلیلگران را برانگیزد. لوپن که خود را با ژاندارک مقایسه کرده است، علنا با سیاست‌های تعیین‌شده از بروکسل و اتحاد اروپا مخالفت می‌کند و مردم را از آنچه اسلامی‌شدن فرانسه می‌خواند، می‌ترساند.

وی همچنین طرفدار خروج فرانسه از یورو است. این خانم 43 ساله در نخستین واکنش خود به نتیجه انتخابات گفت که دیگر هیچ‌چیز مثل قبل نخواهد بود. وی گفت که نظر خود را درباره نامزدهای دور دوم در راهپیمایی روز اول ماه می‌به مناسبت روز کارگر اعلام می‌کند، هر چند که وی از سارکوزی به‌عنوان رئیس‌جمهور رفتنی یاد کرد که حزب خودش را ویران کرده است. رشد پایگاه طرفداران وی نشان‌دهنده پیشرفت توده‌گرایان ضد‌اتحادیه اروپا از آمستردام تا وین، هلسینکی و آتن در بحبوحه بحران بدهی است که خشم مردم را از کاهش بودجه دولت‌ها و بیکاری برانگیخته است.

آغاز دوباره مبارزه انتخاباتی

در دور اول انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه، اولاند 28.6‌درصد و سارکوزی 27.1 آرا را به دست آوردند. با در پیش بودن دور دوم انتخابات در 17‌اردیبهشت، این دو نامزد 57‌ساله بدون فوت وقت از دیروز و با اعلام نتایج پایانی، تلاش خود را برای غلبه بر دیگری آغاز کردند. سارکوزی در بیانیه‌ای گفت که امروز من به مبارزه انتخاباتی برمی‌گردم. وی افزود: من به تقویت ارزش‌ها و تعهدات ادامه می‌دهم، یعنی احترام برای مرزها، مبارزه با کارخانجاتی که به خارج می‌روند، کنترل کردن مهاجرت و امنیت خانواده‌ها. از اواخر سال‌2009 که بحران بدهی در اروپا آغاز شد، حدود 10‌دولتمرد در کشورهای مختلف اروپا از قدرت کنار رفته‌اند و سارکوزی می‌تواند نفر بعدی باشد. نظرسنجی‌های جدید نشان می‌دهد اولاند که وعده کرده است درصورت انتخاب، تدابیر عدالت اجتماعی بیشتری را در برنامه ریاضت‌آمیز بگنجاند، بین 53‌تا 56‌درصد آرای دور دوم را کسب می‌کند. میزان حضور رآی‌دهندگان حدود80.2‌درصد بود که رقم بالایی به شمار می‌آید.

ناظران آمیزه‌ای از نگرانی‌ فرانسوی‌ها درباره آینده اقتصادی و ضدیت با سارکوزی را علت اصلی حضور گسترده رای‌دهندگان می‌دانند. سارکوزی رقیب خود را به 3‌مناظره تلویزیونی فراخوانده است، اما اولاند فقط با یک مناظره در روز 13‌اردیبهشت موافقت کرده است. بنا بر نظرسنجی‌ها، بین 48 تا 60‌درصد آرای ‌لوپن به طرف رئیس‌جمهور می‌چرخد. ملنشون نامزد افراطی چپگرا از طرفداران خود خواست برای شکست سارکوزی رآی‌دهند، اما نامی از اولاند نبرد. اولاند تصریح کرد که اولویت وی درصورت انتخاب شدن، متمرکز شدن بر تلاش‌های اروپا برای تقویت رشد و ایجاد شغل است.

وی گفت: وظیفه من که می‌دانم فراتر از مرزها زیر نظر هستم، این است که اروپا را به مسیر رشد و اشتغال برگردانیم. اولاند به طرفداران خود هشدار داد منتظر حملات شدید سارکوزی پیش از دور دوم انتخابات باشند. وی می‌گوید که می‌خواهد کشوری را که بر اثر سیاست‌های سارکوزی متفرق شده است، متحد کند. وعده اولاند برای تغییر مفاد پیمان مالی اروپا، می‌تواند باعث ایجاد تنش بین وی با آنگلا مرکل صدراعظم آلمان شود که پذیرش این پیمان را شرط اعطای کمک‌های مالی به کشورهای بحران‌زده منطقه یورو کرده است. این در حالی است که تحلیلگران اقتصادی می‌گویند که 2 نامزد پیشتاز احتمالا ناچار خواهند شد تدابیر اقتصادی شدیدتری از آنچه در مبارزات انتخابات وعده‌ کرده‌اند، در پیش بگیرند.

کد خبر 167666
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز