همشهری آنلاین: پنج عضو دایم شورای امنیت ضمن تاکید بر ادامه فشار بر ایران اعلام کردند انتظار دارند در مذاکرات هسته‌ای گروه پنج بعلاوه یک با ایران در بغداد، گام‌های ملموسی برای دستیابی به یک راه حل از طریق گفتگو برداشته شود.

به گزارش واحد مرکزی خبر پنج عضو دایم شورای امنیت شامل چین، روسیه، آمریکا، فرانسه و انگلیس در بیانیه مشترک خود در پایان نشست وین، همچنین از ایران خواستند هرچه سریعتر با آژانس انرژی اتمی درباره ورود بازرسان آژانس به مراکز هسته‌ای در ایران و ارائه اطلاعات درباره فعالیت هسته ای تهران به توافق برسد .

درخواست اعضای دائم شورای امنیت در حالی مطرح می شود که بگزارش منابع غربی اژانس انرژی اتمی بارها ضمن تاکید بر انحراف نداشتن فعالیت هسته‌ای ایران اذعان کرده است که ایران تاکنون بیشترین همکاری را با اژانس داشته است. ضمن آنکه حضور فعال ایران در نشست استانبول، نشانه پایداری ایران بر اصل همیشگی خود مبنی بر مذاکره برای حل موضوع هسته‌ای است .

آقای محمد البرادعی مدیرکل سابق آژانس در ماه های پایانی مسئولیت خویش در مصاحبه با واشنگتن پست تاکید کرده بود که پرونده هسته‌ای ایران از بستر حقوقی و فنی به بستر سیاسی منتقل شده و ارجاع پرونده به شورای امنیت نیز در همین راستا بوده است. اوایل آوریل سال جاری میلادی - فروردین 1391- هانس بلیکس رئیس اسبق آژانس و «هیلاری من لورت» عضو سابق شورای امنیت ملی آمریکا در مصاحبه های جداگانه ای اعلام کرده بودند «مشکل آمریکا با ایران، برنامه هسته ای این کشور نیست، بلکه آمریکا نگران الگو بودن ایران برای ملت های مسلمان منطقه است و هانس بلیکس تاکید کرده بود که اگر پرونده هسته‌ای نیز مختومه شود آمریکا دنبال بهانه دیگری خواهد بود.

کد خبر 168899
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز