همشهری آنلاین: در پی اقدامات عربی-غربی علیه سوریه عربستان نیز پیش‌نویس قطعنامه‌ای را علیه سوریه تقدیم مجمع عمومی سازمان ملل کرد.

به گزارش ایسنا به نقل از سایت شبکه الجزیره، عربستان پیش‌نویس قطعنامه‌ای را تقدیم مجمع عمومی سازمان ملل کرده که در آن خواسته شده تا از طرح اتحادیه عرب حمایت شود.

 این پیش‌نویس به گفته منابع دیپلماتیک سازمان ملل شبیه به قطعنامه عربی - غربی شورای امنیت است که توسط چین و روسیه وتو شد و بر کناره‌گیری بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه از قدرت تاکید دارد.

 در این پیش‌نویس همچنین از سازمان ملل خواسته شده تا از طرح اتحادیه عرب که بر آغاز گفت‌وگوها میان همه طرف‌های موجود در سوریه نیز تاکید دارد، حمایت کند.

 

در پیش‌نویس قطعنامه عربستان همچنین از سازمان ملل خواسته شده تا نماینده ویژه‌ای را برای بررسی مسائل سوریه تعیین کند که این بند از قطعنامه در دیگر طرح‌ها در خصوص سوریه وجود نداشته است.

 در پیش نویس قطعنامه عربستان همچنین از تمامی گروه‌های سوری خواسته شده تا خشونت‌ها را در کشور متوقف کنند اما در موضعی مغرضانه نظام حاکم سوریه را مسئول این خشونت‌ها دانسته است.

 عربستان همچنین در پیش‌نویس قطعنامه خود محاکمه تمام کسانی که قانون‌شکنی کردند و باعث نقض حقوق بشر و کشتارها در سوریه‌ شده‌اند را خواستار شده و از کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل خواسته تا در این زمینه اقدامات جدی انجام دهد.

 بنا به گفته مقامات دیپلماتیک سازمان ملل، پیش‌بینی می‌شود که پیش‌نویس قطعنامه عربستان روز دوشنبه پس از سخنان ناوی پیلای، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل بررسی شود.

 از سوی دیگر، عبدالله بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان در سخنانی که از تلویزیون این کشور پخش شد با انتقاد شدید از وتوی چین و روسیه علیه قطعنامه عربی - غربی شورای امنیت گفت: اعتماد جهانی به سازمان ملل با این اقدام خدشه‌دار شد و این اقدام یک مساله ناپسند محسوب می‌شود.

کد خبر 160023
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز