چهارشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۱۵:۳۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: درباره توت‌فرنگی کمتر می‌توان کسی را یافت که از خوردنش امتناع کند، به طوری که بدغذاترین بچه‌ها هم آن را دوست دارند.

توت‌فرنگی

تاریخچه

حتما می‌‌دانید که این میوه در خانواده بزرگ توت‌‌ها جای دارد.

این توت همان‌ طور که از نامش پیداست، زادگاه اروپایی دارد و در قرن چهاردهم به طور وحشی در فرانسه می‌روییده و مصارف دارویی داشته تا این که کم‌‌کم به مزارع راه یافت.

در جنگل‌های شمال ایران نوع وحشی آن به وفور یافت می‌‌شود، زیرا توت‌فرنگی برای رویش به هوای خنک و آب فراوان نیاز دارد و نواحی شمالی کشور این شرایط را فراهم می‌‌کند.

خواص تغذیه‌ای

فصل برداشت این میوه از اردیبهشت ماه تا اوایل تیر ماه است، یعنی زمانی که هوا خیلی هم گرم نشده باشد. اما همین دوران کوتاه را نیز باید غنیمت شمرد، زیرا این میوه منبع کاملی از مواد مغذی ارزشمند است.

خوردن 8 عدد توت‌فرنگی متوسط ، 40 درصد از نیاز روزانه افراد به ویتامین ث، 12 درصد از نیاز روزانه به فیبر، 6 درصد از نیاز روزانه به فولات و 210 میلی‌گرم پتاسیم را تأمین خواهد کرد، در حالی که فقط 45 کالری انرژی دارد و به دلیل نداشتن سدیم (نمک)، کلسترول و سایر اسیدهای چرب اشباع، ضرر و زیانی را متوجه مصرف‌‌کننده‌اش نخواهد کرد.

علاوه بر موارد یاد شده، مطالعات اخیر نشان داده‌اند که این میوه دارای ترکیباتی به نام فیتوکمیکال است که در این گروه فلاوونوئیدها، آنتوسیانیدین‌ها و اسید فنولیک و الاژیک جای می‌‌گیرند که دریافت آن‌ها از طریق مواد غذایی و به خصوص این میوه، احتمال ابتلا به بیماری‌های مزمنی مانند انواع سرطان‌، بیماری‌های قلبی-عروقی و متابولیکی را کاهش می‌دهند.

یک دنیا خاصیت

حتما از خودتان می‌پرسید که وجود مواد مغذی یاد شده، چه فوایدی را برای مصرف‌کننده‌اش دارد؟

ویتامین C

دریافت مقادیر بالای ویتامین C که در دسته آنتی‌اکسیدان‌ها است، از فعالیت رادیکال‌‌های آزاد جلوگیری کرده و روند پیری را در بدن به تأخیر می‌اندازد. به این دلیل است که خوردن این میوه به خصوص برای سیگاری‌‌ها و یا افرادی که در شهرهای آلوده زندگی می‌کنند، توصیه می‌شود، زیرا این ویتامین از اثرات مخرب سموم محیطی را در بدن به خصوص در بافت‌های حساس جلوگیری می‌کند.

به علاوه، ویتامین C در ساختن پروتئینی به نام کلاژن دخالت دارد که با افزایش ساخت این پروتئین، امکان ترمیم بافت‌های آسیب‌ دیده فراهم می‌‌شود.

پتاسیم

پتاسیم سبب کاهش فشار خون شده و خطر بروز سکته را به خصوص در افراد مستعد کاهش می‌دهد. مطالعات نشان داده‌اند افرادی که روزانه مقادیر زیادی از این میوه را مصرف می‌کنند، در مقایسه با افرادی که به خوردن این میوه توجه نمی‌کنند، سه برابر کمتر به بیماری‌های قلبی دچار می‌شوند.

همچنین فیبر بالای این میوه به کاهش کلسترول خون کمک کرده و از بروز سرطان روده بزرگ جلوگیری می‌کند.

فولات

فولات موجود در این میوه نیز برای دوران بارداری بسیار مهم است و از عقب ماندگی‌های مادرزادی در این دوران جلوگیری می‌کند. به علاوه، این ماده مغذی نیز مانند سدی در برابر بیماری‌‌های عروق کرونر و سرطان روده بزرگ عمل می‌‌کند، از این رو، به خانم‌‌های بارداری که البته به حساسیت دچار نیستند، توصیه می‌شود که به طور مرتب این میوه را میل کنند.

توت‌فرنگی

مراقب موارد زیر باشید:

آلودگی

نکته مهمی‌ که درباره توت‌‌فرنگی باید در نظر داشت این است که به علت تماس این میوه با خاک و کود، احتمال آلودگی آن زیاد است، لذا باید آن را به دقت شست و سپس مصرف کرد.

حساسیت

این میوه نیز مانند بسیاری از مواد غذایی آلرژی‌‌زا، در افراد حساس، ایجاد آلرژی می‌کند و از علایم آن می‌‌توان به اگزما، دانه‌‌های قرمز روی پوست، سردرد، آبریزش بینی، ریزش اشک، سرگیجه و حتی اختلالات گوارشی (مانند استفراغ) اشاره کرد که در این موارد توصیه می‌شود بی‌هیچ شکی این میوه مصرف نشود، به خصوص در کودکان زیر یک سال.

همچنین در افراد مبتلا به ناراحتی‌‌های پوستی، ممکن است مشکل پوستی‌‌شان را تشدید کند.

توت‌فرنگی به علت داشتن اسید سالسیلیک، در بعضی اشخاص، کبد و مثانه را تحریک کرده و جوش‌‌هایی شبیه کهیر ایجاد می‌کند. از این رو، افراد باید به واکنش‌های بدن‌شان بعد از مصرف این میوه دقت کنند.

مشکلات دیگر

کسانی که معده‌ای حساس دارند، یا مبتلا به بیماری آسم هستند، بهتر است از خوردن توت‌فرنگی پرهیز کنند، زیرا ممکن است بیماری‌شان را تشدید کند.

هفته نامه سلامت

کد خبر 168741
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز