چهارشنبه ۶ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۱۱:۵۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: پلیس ترکیه سحرگاه روز چهارشنبه سومین موج از دستگیری نظامیان ارشد بازنشسته و در حین خدمت ارتش ترکیه را به عنوان متهمین به طراحی و اجرای کودتای پست مدرن سال 1997 میلادی ، آغاز کرد.

به گزارش ایرنا، تاکنون دو سرهنگ بازنشسته ارتش ترکیه در این ارتباط دستگیر شده و گفته می شود هفت تن دیگر از افسران ارشد در حین خدمت و بازنشسته نیز تا ساعاتی دیگر توسط پلیس دستگیر و تحویل دادستانی ترکیه خواهند شد.

در اولین موج دستگیری عاملان اصلی کودتای پست مدرن 28 فوریه 1997، 18 تن از ژنرال ها و افسران ارشد بازنشسته ترکیه از جمله 'چویک بیر' جانشین رییس ستاد فرماندهی وقت ارتش ترکیه دستگیر و به حکم دادگاه روانه زندان شد.

در دومین موج دستگیری عاملان کودتا نیز 8 تن از امرای ارتش ترکیه بازداشت شدند.

روند موسوم به 28 فوریه در پی برگزاری نمایشی در منطقه سنجان آنکارا توسط گروهی از اسلامگرایان و دوستان فلسطینی با پرتاب سنگی به صورت نمایشی به سوی سربازان رژیم صهیونیستی توسط کودکان فلسطینی در دوره ای شروع شد که نظامیان ترکیه روابط تنگاتنگی با رژیم صهیونیستی برقرار کرده بودند،

فردای آن روز تانک های ارتش در منطقه سنجان به حرکت درآمده و سربازان ارتش برگزار کنندگان این مراسم را بازداشت کردند.

متعاقب آن ، شورای امنیت ملی ترکیه که در آن دوران در کنترل نظامیان بود در 28 فوریه 1997 میلادی، تشکیل جلسه داد که نتیجه این نشست وادار کردن دولت قانونی نجم الدین اربکان نخست وزیر فقید ترکیه به استعفا بود و حزب اسلامگرای رفاه به رهبری وی منحل و عملیات گسترده ای در بخش دولتی و آموزشی و دانشگاه های این کشور برای پاکسازی آنچه که از آن واپسگرایی و ارتجاع نامیده شد، آغاز گردید.

همزمان با این عملیات با موافقت احزاب حاکم و مخالف در مجلس ترکیه مقرر شده است کمیسیون ویژه ای برای بررسی کودتاهای نظامی در تاریخ معاصر ترکیه تشکیل شود.

کد خبر 167834
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز