نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس موضع‌گیری دستگاه دیپلماسی در برابر اظهارات رئیس مجلس درباره اقدامات ترکیه را ناشی از انفعال دستگاه دیپلماسی خواند و گفت: دستگاه دیپلماسی به‌جای موضع‌گیری در مقابل اعلام‌نظر رئیس مجلس از نظرات وی برای گرفتن امتیاز از طرف مقابل بهره بگیرد.

حسین ابراهیمی در گفت وگو با خبرگزاری خانه ملت، با بیان اینکه اظهارات رئیس مجلس در موضوعات مربوط به سیاست خارجه کشورمان همان مواضع نظام است، ادامه داد: مواضع رئیس مجلس در دیپلماسی خارجی در راستای تامین مصالح نظام بوده و وی به عنوان رئیس قوه قانونگذاری حق دارد در حوزه سیاست خارجی به صورت شفاف اعلام­نظر کند.

نماینده مردم بیرجند در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر حق ریاست مجلس در اعلام نظر صریح خود، گفت: اظهارنظر رئیس مجلس که هم در جایگاه ریاست مجلس و هم نمایندگی قرار دارد نه تنها آزاد بوده بلکه منجر به فعال سازی دستگاه دیپلماسی کشور می شود، واقعیت این است که وزارت خارجه با فرصت سازی باید این اظهارنظرها را پایه ای برای چانه زنی قرار داده و از کشور مقابل امتیاز بگیرد.

این نماینده مردم در مجلس هشتم اظهارنظر دستگاه دیپلماسی مبنی بر تنش­زا خواندن اظهارات بعضی از مسئولان را ناشی از انفعال دستگاه دیپلماسی کشور خواند و افزود: اگر دیپلماسی وزارت خارجه دیپلماسی فعال، زیرک و با هدف بهره­گیری از فرصت­ها بود به طور قطع چنین موضعی گرفته نمی‌شد، بلکه از آن در جهت ایجاد فرصت استفاده می­شد.

وی با اشاره به مجالس کشورهای دنیا، گفت: شما در غرب می­بینید که مجالس آنها به راحتی اعلام نظر کرده و دولت بر اساس موضع مجلس مذاکرات را در مسیر مورد نظر هدایت کرده و راهی برای خود باز می­کند.

وی ادامه داد: اما در ایران دستگاه دیپلماسی در برابر هر اظهار نظری از سوی نمایندگان و رئیس مجلس موضع گیری کرده و خود را ناچار به عقب نشینی در مقابل دیگران می بیند این در حالی است که دستگاه دیپلماسی با انتقال مواضع مجلس می تواند کشور مقابل را به تغییر موضع مجبور کند.

وی با بیان اینکه وزارت خارجه هیچ مسئولیتی در برابر اظهارنظر نمایندگان ندارد، تأکید کرد: دستگاه دیپلماسی به جای اینکه اعلام کند نمایندگان یا رئیس مجلس حق اظهارنظر ندارند بهتر است از نظرات آنان استفاده کرده و از طرف مقابل امتیاز بگیرد.

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، با تاکید بر اینکه در مجموعه دیپلماسی کشور با دو اظهارنظر رسمی و غیررسمی روبرو هستیم، افزود: اگر در سیاست خارجی کشور اظهارنظر رسمی در اختیار وزارت خارجه است اما این موضوع به معنای زیر سؤال بردن حق رئیس مجلس و نمایندگان در بیان اظهارات خود نیست.

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در خصوص روابط ایران و ترکیه گفته است که اظهارات اشخاص مختلف در دو کشور نباید بر روابط راهبردی ایران و ترکیه تاثیر منفی بگذارد و مواضع رسمی مسئولان ذیربط باید ملاک ارزیابی و عمل قرار گیرد.

کد خبر 165306

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز