همشهری‌آنلاین: وزیر امور خارجه ترکیه و سفیر این کشور در ایران پس از اظهارات ضد ایرانی اردوغان مطالبی را درباره سخنان اردوغان مطرح کردند. ضمن اینکه وزارت امورخارجه کشورمان نیز نسبت به این اظهارات واکنش نشان داد.

بر اساس گزارش خبرگزاری‌ها، وزیر امور خارجه ترکیه و سفیر این کشور در ایران در گفتگوهای جداگانه با مقامات بلندپایه شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران، پیشنهاد تهران درباره برگزاری مذاکره با 1+5 در بغداد را هوشمندانه خواندند و تاکید کردند رئیس جمهور و نخست وزیر ترکیه از سیاست‌های حکیمانه ایران حمایت می‌کنند.

دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی اعلام کرد: وزیر امور خارجه ترکیه و سعید جلیلی دبیر شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران شب گذشته در یک تماس تلفنی درباره آخرین تحولات دوجانبه گفتگو کردند.

احمد داوود اوغلو در این گفتگو روابط ترکیه و ایران را روابط راهبردی، برادرانه و دوستانه خواند و با تاکید بر آمادگی ترکیه برای برگزاری دور جدید گفتگو میان ایران و 1+5 پیشنهاد ایران برای برگزاری مذاکرات در بغداد را نیز هوشمندانه خواند.

به دنبال این گفتگو امروز جمعه، سفیر ترکیه با معاون سیاست خارجی و امنیت بین الملل دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی ملاقات کرد و توضیحاتی درباره مطالب منتشر شده توسط برخی رسانه‌های غربی پیرامون اظهارات اخیر مقام‌های ترکیه ارائه کرد.

سفیر ترکیه گفت: رئیس جمهور و نخست وزیر ترکیه برای جمهوری اسلامی ایران، مقام معظم رهبری و رئیس جمهور ایران احترام خاصی قائل هستند و از سیاست‌های حکیمانه جمهوری اسلامی ایران حمایت می‌کنند.

سفیر ترکیه همچنین اظهار داشت: ترکیه از مواضع هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران پشتیبانی می‌کند و از این رو علی رغم فشارهای آمریکا به قطعنامه شورای امنیت علیه ایران رای منفی داد.

وی با اشاره به اظهارات رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه پس از بازگشت از سفر اخیر وی به ایران در تجلیل از مواضع مقام معظم رهبری گفت: آقای اردوغان برای مقام معظم رهبری جایگاه ویژه‌ای قائل هستند.

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز در خصوص روابط ایران و ترکیه گفت: اظهارات اشخاص مختلف در دو کشور نباید بر روابط راهبردی ایران و ترکیه تاثیر منفی بگذارد و مواضع رسمی مسئولان ذیربط باید ملاک ارزیابی و عمل قرار گیرد.

رامین مهمانپرست سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در پاسخ به سئوال خبرنگاری در خصوص روابط ایران و ترکیه و اظهارات اشخاص مختلف در این رابطه اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران و کشور ترکیه به عنوان دو کشور قدرتمند و موثر منطقه با مشترکات فراوان تاریخی، فرهنگی و اعتقادی دارای روابطی راهبردی بوده و در اکثر موضوعات سیاسی و بین المللی مواضع نزدیک به هم دارند.

مهمانپرست به سفر اخیر نخست وزیر ترکیه به ایران و ملاقات‌های انجام شده اشاره کرد و ملاقات ایشان با مقام معظم رهبری را ملاقاتی بسیار مثبت و سازنده برشمرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین با تاکید بر مواضع شفاف و اصولی کشورمان در خصوص موضوعات مختلف سیاسی بویژه در رابطه با تحولات منطقه عنوان کرد: اختلاف نظر سیاسی در مورد برخی مسائل منطقه‌ای امری طبیعی بوده که با رایزنی و تبادل نظر بین کشورهای منطقه باید تلاش کرد تا مواضع کشورها با یکدیگر نزدیک شده و بهترین راه حل برای بحران‌های موجود انتخاب شود.

مهمانپرست اضافه کرد: جمهوری اسلامی ایران همواره با صراحت و صداقت کامل نقطه نظرات خود را عنوان نموده و برای ایجاد ثبات و برقراری امنیت در منطقه تلاش موثری داشته است و همکاری‌های منطقه‌ای و عدم اجازه به کشورهای فرامنطقه‌ای برای دخالت در امور داخلی کشورهای منطقه را اصلی خدشه ناپذیر می‌داند.

وی افزود: اظهارات اشخاص مختلف در دو کشور نباید بر روابط راهبردی ایران و ترکیه تاثیر منفی گذاشته و مواضع رسمی مسئولان ذیربط باید ملاک ارزیابی و عمل قرار گیرد.

کد خبر 165048
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز