همشهری آنلاین: پلیس ترکیه در چهارمین موج از بازداشت نظامیان ارشد بازنشسته و درخدمت ارتش ترکیه باتهام طراحی و اجرای کودتای سال 1997 میلادی که منجر به سقوط دولت اسلام گرای 'نجم الدین اربکان' شد ، چهار ژنرال این کشور را بازداشت کرد.

به گزارش ایرنا به نقل از منابع خبری ترکیه ، پلیس ترکیه روز سه شنبه در 9 استان این کشور اقدام به بازداشت 18 تن از جمله چهار ژنرال به نام های ، ' مصطفی بی یک ' ، ' محی الدین اردال ' ، ' حقی کیلینچ '، ' محی الدین تمل اوزکاسناک '  و ژنرال بازنشسته ' دنیز عزیز قینان ' را بازداشت کرد.

پلیس ترکیه پیش از این 39 تن از نظامیان ترکیه را به اتهام شرکت ، طراحی و اجرای کودتای سال 1997 میلادی که منجر به سقوط دولت نجم الدین اربکان ' شد،بازداشت کرده بود.

در اولین موج دستگیری عاملان اصلی کودتای 28 فوریه 1997، 18 تن از ژنرال ها و افسران ارشد بازنشسته ترکیه از جمله 'چویک بیر' جانشین رییس ستاد فرماندهی وقت ارتش ترکیه بازداشت و به حکم دادگاه روانه زندان شدند.

واقعه موسوم به 28 فوریه درپی برگزاری نمایشی در منطقه سنجان آنکارا توسط گروهی از اسلام گرایان و دوستان فلسطینی با پرتاب سنگی به صورت نمادین به سوی سربازان رژیم صهیونیستی توسط کودکان فلسطینی در دوره ای شروع شد که آن زمان نظامیان ترکیه روابط تنگاتنگی با رژیم صهیونیستی داشتند و به این خاطر فردای آن روز تانک های ارتش در منطقه سنجان به حرکت درآمده و سربازان ارتش برگزار کنندگان این مراسم را بازداشت کردند.

متعاقب آن ، شورای امنیت ملی ترکیه که در آن دوران در کنترل نظامیان بود در 28 فوریه 1997 میلادی، تشکیل جلسه داد که نتیجه آن اجباردولت قانونی نجم الدین اربکان نخست وزیر فقید ترکیه به استعفا بود.درنتیجه حزب اسلام گرای رفاه به رهبری وی منحل و عملیات گسترده ای در بخش دولتی و آموزشی و دانشگاه های این کشور برای پاکسازی آنچه که از آن واپسگرایی و ارتجاع نامیده شد، آغاز گردید.

همزمان با این عملیات با موافقت احزاب حاکم و مخالف در مجلس ترکیه مقرر شده است کمیسیون ویژه ای برای بررسی کودتاهای نظامی در تاریخ معاصر ترکیه تشکیل شود.

کد خبر 169834
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز