یکشنبه ۳ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۰۷:۳۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: "واثق الهاشمی" از تحلیلگران عراقی با تاکید بر زمان دیدارمالکی از تهران، اظهار داشت: این دیدار به تحولاتی که درمنطقه جریان دارد مرتبط است.

نوری مالکی در بدو ورود به تهران در فرودگاه مهرآباد مورد استقبال نامجو وزیر نیرو قرار گرفت.

نخست وزیر عراق  در این سفر دو روزه علاوه بر رحیمی معاون اول رئیس جمهور با محمود احمدی نژاد رئیس جمهور،علی لاریجانی رئیس مجلس،سعید جلیلی دبیر شورای عالی امنیت ملی و دیگر مقامات کشورمان دیدار خواهد کرد.

برگزاری کمیسیون عالی مشترک دو کشور با حضور نوری مالکی و رحیمی از دیگر برنامه‌های وی در سفر به تهران است.
وزرای صنایع ، بازرگانی و برنامه‌ریزی نخست وزیر عراق را در این سفر همراهی می‌کنند.

طرح 3 محور بسیار مهم در سفر مالکی به تهران

یک رسانه عراقی امروز در گزارشی با اشاره به روابط مستحکم تهران و بغداد تاکید کرد: در سفر امروز نخست وزیر عراق به تهران هیئت بلندپایه ای از وزرا و مقامات عراقی وی را همراهی می کنند.

به گزارش خبرگزاری مهر، پایگاه خبری رادیو عراق آزاد امروز در گزارشی مفصل به پوشش سفر "نوری المالکی" به تهران و دیدار وی با مقامات ارشد ایرانی پرداخته است.

در این گزارش آمده است: نخست وزیر عراق امروز یکشنبه با مقامات ایرانی درباره مسائل مهم دو کشور گفتگو می کند. در این سفر هیئتی بلندپایه از وزرا و کارشناسان و مشاوران عراقی، مالکی را همراهی می کنند.

این رسانه عراقی در ادامه به روابط مستحکم ایران و عراق دربخشهای مختلف اشاره کرده و می نویسد: ایران در زمان حکومت رژیم گذشته عراق(رژیم بعث) بسیاری از مقامات سیاسی فعلی درعراق را به حضور پذیرفته بود. این شخصیتهای عراقی برای سالهای طولانی در صف مخالفان رژیم وقت عراق قرار داشتند و پس از اشغال این کشور از سوی آمریکا در سال 2003 به عراق بازگشتند.

رادیو عراق آزاد در ادامه نوشت: با وجود توافقات دو کشور در مسائل اقلیمی برخی موضوعات همچنان معلق مانده که شامل میادین نفتی مشترک، منابع آبی و تعیین مرز دو کشور می شود.

در همین راستا "علی الموسوی" مشاور رسانه ای نخست وزیر عراق اظهار داشت: مالکی در این سفر درباره مسائل بازرگانی، صنعت و انرژی و به طور حتم مسئله منابع آبی گفتگو خواهد کرد.

"نبیل حربو" از نمایندگان پارلمان عراق که عضو فهرست العراقیه است، درباره سفر مالکی به تهران اظهار داشت: با توجه به مسائل معلق مانده میان دو کشور و البته مشکلات در روابط ایران با کشورهای منطقه از جمله ترکیه و کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس، سفر نخست وزیرعراق در زمان مناسبی انجام می شود.وی ابراز امیدواری کرد که سفرمالکی به حل این اختلافات منجر شود.

اما"محمود عثمان" ازنمایندگان پارلمان عراق وعضو ائتلاف کردستان با اشاره به اختلافات درون دولتی درعراق، گفت: برخی مقامات به سفرهای خارجی می روند و باز می گردند بدون اینکه مرجع قانونگذاری نسبت به آنها مطلع باشد.

اما "واثق الهاشمی" از تحلیلگران عراقی با تاکید بر زمان دیدارمالکی از تهران، اظهار داشت: این دیدار به تحولاتی که درمنطقه جریان دارد مرتبط است و البته در آن برخی مسائل دوجانبه نیز مطرح می شود.

خاطرنشان می شود آخرین دیدار نوری المالکی از ایران به اکتبر 2010 و قبل از انتخاب مجدد وی به عنوان نخست وزیر عراق برمی گردد.

لازم به یاد آوری است که دومین نشست گروه 1+5 و ایران قرار است روز سوم خرداد ماه آینده در بغداد برگزار شود.

 

کد خبر 167374
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز