گروه اقتصادی: 3 چهره شاخص مجلس نسبت به اقدام پیش‌دستانه رئیس‌جمهور در اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها هشدار دادند و اعلام کردند: این کار بدون اجازه مجلس ممکن نیست.

به گزارش همشهری، روز گذشته با تقویت برخی گمانه زنی‌های رسانه‌ای مبنی بر اقدام یکجانبه دولت برای اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها و صدور دستور آزادسازی قیمت حامل‌های انرژی از سوی رئیس‌جمهور در برنامه تلویزیونی شب گذشته، محمدرضا باهنر، احمد توکلی و الیاس نادران از نماینده‌های شاخص مجلس در یک موضعگیری واحد نسبت به احتمال اقدام یکجانبه رئیس‌جمهور و نگرفتن اجازه قانونی از مجلس هشدار دادند که ممکن است نادیده گرفتن نظر مجلس، اختلاف نظر قوای مجریه و مقننه را تشدید کند؛

اختلاف نظری که با اظهارنظر چند روز پیش علی لاریجانی مبنی بر احتمال وقوع توفان تورمی بالا گرفت و او برای جلوگیری از اقدام دولت به مقام معظم رهبری نامه نوشت تا جلوی اقدام رئیس‌جمهور گرفته شود. همزمان معاون اول رئیس‌جمهور صبح دیروز با اشاره به حضور رئیس‌جمهور در یک برنامه مستقیم تلویزیونی اظهار کرد: شخص رئیس‌جمهور دستور آزادسازی قیمت‌ها را صادر خواهد کرد.

نایب رئیس اول مجلس با بیان اینکه دولت باید براساس قانون فاز دوم هدفمندکردن یارانه‌ها را اجرا کند، تصریح کرد: براساس اطلاعاتی که از جانب دولت به دست ما رسیده است، آنها در آستانه اجرای فاز دوم هدفمندکردن یارانه‌ها مبلغی را به‌صورت مجازی به حساب مردم ریخته‌اند که فعلا قابل برداشت نیست.

او تاکید کرد: همچنین باید منبع مبلغی که دولت به حساب مردم ریخته، مشخص شود که از منابع غیرقانونی تامین نشده باشد.رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس هم گفت: به‌دلیل عدم‌تصویب بودجه سال 91 در مجلس، رئیس‌جمهور فعلا نمی‌تواند دستور اجرای رسمی مرحله دوم قانون هدفمند کردن یارانه‌ها را صادر کند.

احمد توکلی گفت: با توجه به ضرورت تفاهم بین مجلس و دولت، احمدی‌نژاد در این برنامه تلویزیونی باید طوری موضعگیری کند که به تفاهم با نمایندگان مردم در مجلس کمک کند. دیگر نماینده تهران هم گفت: اجرای این مرحله بدون مصوبه مجلس غیرقانونی است. الیاس نادران افزود: مگر می‌شود بدون مصوبه مجلس قیمت‌ها را افزایش داد یا از مردم پول اضافی گرفت؟

تثبیت قیمت و سهمیه بنزین و احتمال تعویق فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها

درحالی‌که براساس اعلام رئیس ستاد مدیریت و حمل‌ونقل سوخت در روزهای پایانی سال گذشته، پیش‌بینی می‌شد در نحوه عرضه و قیمت بنزین از اردیبهشت‌ماه تغییری صورت گیرد اما ظاهرا هنوز برنامه دولت برای این تغییر نهایی نشده و عرضه بنزین به شیوه کنونی ادامه پیدا می‌کند. این تثبیت تا حدودی نشان از این دارد که دولت منتظر تعیین تکلیف فاز دوم یارانه‌ها در قالب بودجه و در مجلس است و ظاهرا به تکالیف تعیین شده از سوی مجلس تمکین کرده است. رئیس ستاد مدیریت حمل‌ونقل سوخت گفت: سهمیه بنزین اردیبهشت ماه خودروهای شخصی همانند ماه‌های پیش به کارت‌های سوخت واریز می‌شود. محمد رویانیان ادامه داد: 60 لیتر سهمیه بنزین اردیبهشت ماه 91خودروهای شخصی، ساعت 24روز سی و یکم فروردین واریز می‌شود.

کد خبر 166775

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز