گروه اقتصادی- محمد رضایی: در روزهای گذشته اخباری مبنی بر تلاش مجلس به‌منظور قرار دادن فاز دوم هدفمندسازی یارانه‌ها در مسیر قانونی منتشر شد.

غلامرضا مصباحی مقدم

همچنین اعلام شد که کمیسیون تلفیق مجلس اقدام به تدوین یک بسته پیشنهادی در همین ارتباط کرده است که درصورت تصویب، برای اجرا به دولت ابلاغ خواهد شد. با غلامرضا مصباحی مقدم رئیس کمیسیون طرح تحول اقتصادی مجلس گفت‌وگو کردیم.

  • چارچوب و مختصات کلی بسته پیشنهادی کمیسیون تلفیق برای اجرای فاز دوم قانون هدفمندسازی چگونه است؟

در این بسته پیشنهاد شده است که مبلغ 54 هزار میلیارد تومان سال گذشته به 72 هزار میلیارد تومان افزایش یابد. یعنی قیمت حامل‌های انرژی تا این سقف آزاد شده و درآمد نصیب دولت شود. البته از این میزان 40 هزار میلیارد تومان به‌صورت یارانه نقدی به مردم داده خواهد شد که به‌علت عدم‌تغییر آن نسبت به رقم مصوب سال قبل، یارانه‌ نقدی در سال‌جاری هیچ افزایشی نخواهد داشت. البته تفاوت آن با سال 90 این است که دولت در سال گذشته حدود 12 هزار میلیارد تومان کسری بودجه برای پرداخت یارانه‌های نقدی داشت که این کسری در اعتبارات سال‌جاری وجود نخواهد داشت.

  • چه پیشنهادی برای یارانه‌های غیرنقدی مطرح شده است؟

15 هزار میلیارد تومان از کل درآمد حاصل از اصلاح قیمت‌ها به‌صورت غیرنقدی در بین مردم توزیع خواهد شد که در قالب هزینه‌های بهداشت و درمان و بیمه بیکاری پرداخت می‌شود. بر این اساس پیشنهاد 4 هزار میلیارد تومان برای پرداخت هزینه بهداشت و درمان مردم مطرح شده که اگر این کار انجام بگیرد بهداشت و درمان برای همه خانوارها تقریبا رایگان خواهد شد. همچنین 4 هزار میلیارد تومان اعتبار برای بیمه بیکاری پیشنهاد شده که کل بیکاران کشور را پوشش می‌دهد. به عبارتی درصورت تصویب این پیشنهاد تمام بیکاران در سال‌جاری از حداقل حقوقی برخوردار می‌شوند.

سومین شکل از یارانه‌های غیرنقدی پرداخت حقوق به خانواده‌هایی است که مستمری بگیر نیستند اما سرپرست خانوار به سنی رسیده که عملا بازنشسته است. پیشنهاد این است که این خانوارها تحت پوشش تامین اجتماعی قرار بگیرند و مستمری آنها به کمیته امداد و بهزیستی داده شود تا از طریق آنها پرداخت صورت بگیرد.

  • مجلس برای تولیدات چه فکری کرده است؟

سال گذشته با وجود درنظر گرفتن 10 هزار میلیارد تومان هیچ مبلغی به تولیدات پرداخت نشد، اما برای سال‌جاری 17 هزار میلیارد تومان پیشنهاد شده است که از این مبلغ 5 هزار میلیارد تومان برای کمک به بخش کشاورزی، 9 هزار میلیارد تومان کمک به بخش صنعت و معدن و 3 هزار میلیارد تومان کمک به حمل‌ونقل است.

  • با وجود این آیا نیاز تولید کنندگان به کمک‌های مالی برطرف خواهد شد؟

بله؛ این میزان به اندازه‌ای است که تولیدکنندگان می‌توانند ضمن ادامه فعالیت، اشتغال موجود را حفظ و یا حتی آن را افزایش دهند. اما نکته مهم این است که پیشنهاد شده این مبلغ به‌صورت یارانه تسهیلات بانکی به تولیدات اختصاص یابد مشروط بر اینکه راندمان و بازدهی مجموعه هر تولیدکننده‌ای متناسب با تسهیلات دریافتی بالا برود و هر کس در تولید موفق بود می‌تواند یارانه تسهیلات بگیرد.

  • این یارانه برای بخش‌های مختلف چقدر است؟

با توجه به اینکه نرخ سود تسهیلات بانکی سال گذشته به 20 درصد افزایش یافت، در سال‌جاری یارانه تسهیلات بخش کشاورزی 12 درصد از نرخ سود تسهیلات پیش‌بینی شده، بخش صنعت و معدن 10 درصد و بخش حمل و نقل 8 درصد از نرخ سود تسهیلات است. البته این یارانه به شرطی پرداخت خواهد شد که تولیدکنندگان پس از دریافت تسهیلات اقدام به بهسازی و نوسازی تکنولوژی تولید خود کنند.

کد خبر 167064
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز