همشهری آنلاین: سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: با وجود اجرای یک فاز از آزادسازی قیمت‌ها که به اندازه ۳ فاز جهش در قیمت داشت، دیگر نیازی به افزایش مجدد حامل‌های انرژی وجود ندارد.

سیدعماد حسینی درباره تک نرخی شدن قیمت بنزین اظهار داشت: از آنجایی که فاز اول هدفمندی یارانه‌ها با شیب تند و غیر قابل تصوری اجرا شد، انتظار می‌رود قیمت حامل‌های انرژی در فاز دوم افزایش نیابد چرا که به اندازه سه فاز در سال اول افزایش قیمت داشته‌ایم.

نماینده مردم قروه و دهگلان در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: طبق روالی که دولت درخصوص افزایش قیمت حامل‌های انرژی در پیش گرفته است به زودی به انتهای برنامه آزادسازی حامل‌های انرژی نزدیک می‌شویم در حالی که دولت باید این افزایش قیمت را طی یک فرایند ۵ ساله اجرا می‌کرد.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس هشتم افزود: شایعات زیادی درباره قیمت تعیین شده بنزین در فاز دوم هدفمندی و تک نرخی شدن آن وجود دارد که هیچ یک از آنها قابل استناد نیست.

حسینی تاکید کرد: افزایش قیمت حامل‌های انرژی از جمله بنزین، بر افزایش قیمت کالاهای اساسی مردم و افزایش نرخ تورم و ایجاد رکود اقتصادی اثر گذار است و به دنبال آن، افزایش یارانه‌ها، میزان نقدینگی را در جامعه بالا می‌برد که آسیب‌های اقتصادی زیادی را به جامعه تحمیل می‌کند.

وی درادامه گفت: دولت باید بر اساس قانون عمل کرده و تا پایان برنامه پنجم توسعه این آزادسازی را به پایان رساند در حالی که عملکرد دولت با آن مغایرت دارد.

حسینی با اشاره به اینکه نباید قیمت بنزین از ۹۰ درصد فوب خلیج فارس تا پایان برنامه پنجم بیشتر باشد تاکید کرد: در حال حاضر نرخ تعیین شده بیشتر از قیمت نهایی فوق خلیج فارس است، البته نباید این امر را به فاز دوم آزادسازی قیمت‌ها تعبیر کرد و فاز دوم نیز نباید به منزله فاز نهایی هدفمندی یارانه‌ها تلقی شود.

نماینده مردم قروه و دهگلان به خانه ملت گفت: ارتفاع پلکان افزایش قیمت‌ها باید به درستی و مطابق قانون اجرا شود لذا دولت باید در تصمیم گیری‌های خود، مصالح نظام و جامعه را نیز در نظر بگیرد.

سخنگوی کمیسیون انرژی افزود: قیمت نهایی بنزین تا پایان آزادسازی، بین ۱۰۰۰ تا ۱۰۵۰ تومان است که باید تا پایان برنامه پنجم توسعه به ۹۰ درصد آن رقم دست یابیم درحالی که در آغاز فاز دوم به این رقم نزدیک شده‌ایم بنابراین، عجله دولت برای به اتمام رساندن هرچه سریع تر این پروژه، منطقی نیست.

کد خبر 166362
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز