همشهری آنلاین: جراحان پیوند اعضای بیمارستان کوئین الیزابت بیرمنگام به رهیافت تازه‌ای رسیده‌اند که می‌تواند مسیر دریافت اعضای پیوندی را برای صدها بیمار هموارتر کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، این محققان توانسته‌اند با یک سیستم جدید به نگه‌داری و استفاده از اعضای پیوندی که قبلا دور انداخته می‌شد، پرداخته و آن‌ها را به شکل سالم و آماده انتقال به بدن فرد نیازمند نگه‌داری کنند.

این سیستم که «انتقال اکسپژن از خارج به غشا» (ECMO) نام دارد، از یک دستگاه متشکل از یک پمپ، اکسیژناتور غشایی و یک گرم‌کن برای ارائه دمای مداوم به خون در حال گردش برخوردار است.

محققان در یکی از عمل‌های جراحی اخیر خود با استفاده از این سیستم، جریان خون اکسیژن‌دار اهداکننده را پس از مرگ وی در اطراف کبد، پانکراس و کلیه‌هایش قرار داده و سپس به بیماران در انتظار این اعضا پیوند زدند. در این شیوه، اعضاء پیوندی از سلامت بیشتر و آسیب کمتری نسبت به شیوه‌های بازیابی معمولی که در آن‌ها عضو فرد مرده تا ساعت‌ها بدون منبع خون باقی می‌ماند، برخوردار خواهند بود.

سیستم ECMO در گذشته برای مقاصد دیگر مانند درمان قربانیان آنفلوانزای خوکی مورد استفاده قرار می‌گرفت اما این اولین بار است که از این دستگاه برای پیوند استفاده می‌شود.

به گفته دکتر پائولو مویسان، جراح پیوند کبد بیمارستان کوئین الیزابت، معمولا پس از مرگ مغزی، اعضاء مورد نیاز در محلول‌های سرد نگه‌داری می‌شوند اما امکان آسیب در این شیوه زیاد است.

محققان در شیوه جدید پس از مرگ اهداکننده، با استفاده از ECMO به پمپاژ خون در اطراف شکم برای دو ساعت ادامه دادند که باعث ارتقاء عملکرد اعضا شد. 

کد خبر 165524
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز