گروه اجتماعی: با آنکه آموزش و پرورش با کمبود فضای آموزشی و پرورشی دست به گریبان است به گفته یکی از مسئولان وزارت آموزش و پرورش زمین‌ها و ساختمان‌های این دستگاه به مدرسه غیر‌دولتی واگذار خواهد شد.

مدرسه

مدیرکل مدارس غیردولتی وزارت آموزش و پرورش با اعلام خبر واگذاری زمین و ساختمان‌های مازاد آموزش و پرورش در سراسر کشور به مدارس غیردولتی گفت: همه مدارس غیردولتی می‌توانند از این تسهیلات بهره‌مند شوند.ابوطالب حافظی به مهر اظهار کرد: طبق ماده 12 قانون مدارس غیردولتی، وزارت آموزش و پرورش مکلف است که ساختمان و زمین‌های مازاد نیاز خود را به مؤسسان مدارس غیردولتی به‌صورت فروش یا اجاره واگذار کند که آیین‌نامه این قانون در دولت تصویب و هم‌اکنون در حال اجراست.

وی ادامه داد: البته شرایط واگذاری زمین‌ها و ساختمان طبق شرایط خاص یعنی مناقصه انجام می‌شود و همه مؤسسان می‌توانند از تسهیلات این قانون بهره‌مند شوند. حافظی درباره نحوه اجرای این قانون در استان‌ها گفت: مقاومت‌هایی که همواره در شروع هر کاری پیش‌بینی می‌شود وجود دارد که برطرف خواهد شد. وی با بیان اینکه واگذاری زمین و ساختمان به مدارس غیردولتی در حال فرهنگ‌سازی‌ شدن است، گفت: شورای نظارت استان‌ها نیز مسئول شدند که این قانون به‌خوبی اجرا شود؛ ضمن اینکه استانداری‌ها نیز در این باره همکاری می‌کنند.

کمبود فضای آموزشی در کشور

در حالی از واگذاری زمین و ساختمان‌های مازاد آموزش و پرورش به مدارس غیردولتی سخن گفته می‌شود که آموزش و پرورش خود با کمبود فضاهای آموزشی و پرورشی روبه‌روست و برای جبران این کمبود دست به دامان خیرین مدرسه ساز شده‌است.
وزیر آموزش و پرورش نیز بارها اعلام کرده که شهر تهران به‌عنوان پایتخت ایران اسلامی، باید با توسعه مدرسه‌سازی‌، از مشکل کمبود مدرسه رها شود.

کمبود فضای آموزشی در پایتخت نیز کاملا مشهود است به‌طوری که مدیر آموزش و پرورش منطقه 5 تهران در آیینی که بهمن ماه 90 با حضور جمعی از خیرین این منطقه برگزار شد از خیرین خواست مدرسه بسازند تا کمبود فضای آموزشی برطرف شود. کاوه زینالی با اشاره به دوشیفته بودن و فرسودگی برخی مدارس و صدور حکم تخلیه برای چند مدرسه دیگر خواستار مشارکت بیشتر خیرین در امر مدرسه‌سازی‌ شد.

وضعیت فضاهای آموزشی در سایر استان‌ها نیز تقریبا مشابه پایتخت است، برای مثال کمبود فضای آموزشی در بخشی از استان سیستان و بلوچستان (خاش و میر‌جاه) موجب شد تا جمعی از دانش‌آموزان از ادامه تحصیل باز بمانند. حمید‌رضا پشنگ، نماینده مردم خاش و میر‌جاه چندی پیش با ابراز نگرانی از این موضوع گفت: ‌بزرگ‌ترین مشکل دانش‌آموزان منطقه دسترسی نداشتن به فضای آموزشی و پرورشی است و مسئولان باید این معضل را رفع کنند. اخیرا نیز معاون تربیت بدنی و سلامت وزیر آموزش و پرورش در مشهد گفت: رفع کمبود نیروی انسانی و فضای آموزش از سیاست‌های خاص مورد توجه این وزارتخانه است.

کمبود مدرسه در مسکن مهر

شهریور ماه 90 رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور در باره کمبود مدرسه در پروژه‌های مسکن مهر هشدار داد. مرتضی رئیسی با اشاره به کمبود فضای آموزشی در شهرک‌های جدیدالتاسیس به‌ویژه پروژه‌های مسکن مهر گفت: آموزش و پرورش به‌دنبال حل این مشکل است چرا که پروژه‌های مسکن مهر در حالی با حجم وسیع احداث و به شهروندان تحویل داده می‌شود که هیچ نوع فضای آموزشی برای ساکنان آن درنظر گرفته نشده است.

حمایت از گسترش مدارس غیردولتی‌

رویکرد دولت‌های نهم و دهم حمایت از گسترش مدارس غیردولتی در کشور است و آموزش و پرورش مصمم به تقویت مدارس غیردولتی است و به همین علت تخلفات آشکار این مدارس نیز با چراغ سبز آموزش و پرورش همچنان ادامه دارد و غیردولتی‌ها «می‌توانند» هر کاری انجام دهند و حتی زمین‌ها و ساختمان‌های مازاد آموزش و پرورش نیز به آنها واگذار خواهد شد.

حمید‌رضا حاجی‌بابایی دی‌ماه89 با اشاره به سیاست آموزش و پرورش در حمایت از مدارس غیردولتی تصریح کرد: «براساس قانون مصوب مجلس در مورد مراکز غیردولتی درصدد گسترش مدارس غیردولتی هستیم؛ به این معنا که مردم را ترغیب کنیم تا در آموزش و پرورش سهیم باشند.» همچنین وی فروردین سال‌90 در پاسخ به پرسش همشهری مبنی بر تقویت مدارس غیردولتی، اعلام کرد: فکر می‌کنید چرا این مدارس، غیردولتی نامگذاری شده‌اند و فلسفه وجودی مدارس غیردولتی چیست؟

«فلسفه وجودی مدارس غیردولتی این است که مردم پول بدهند تا مدارس غیردولتی بهتر اداره شوند.» حاجی‌بابایی اضافه کرد: «اگر قرار بود مدارس غیردولتی بدتر از مدارس دولتی اداره شوند پس چرا مردم فرزندانشان را در آنجا ثبت‌نام می‌کنند، خب، می‌بردند در مدارس دولتی ثبت‌نام می‌کردند.»

مشت نمونه خروار

براساس این سیاست، مجموعه آموزش و پرورش نیز ملزم به همکاری همه‌جانبه با مدارس غیردولتی است. پس از تدوین 8 آیین‌نامه جدید برای حمایت از مدارس غیردولتی، اعلام شد به همه مدارس غیر‌دولتی مجوز تأسیس مرکز آموزش از راه دور داده می‌شود. همچنین آموزش کودکان 4 تا 6 ساله نیز به مدارس غیردولتی واگذار شد.

کار به همین جا ختم نشد و سازمان مرکزی انجمن اولیا و مربیان در سازمان مدارس غیردولتی ادغام شد تا بیش از پیش سازمان مدارس غیردولتی تقویت شود. البته وزیر آموزش و پرورش هم در واپسین روزهای سال89 طی بخشنامه‌‌ای 13ماده‌ای مدیران کل آموزش و پرورش استان‌ها را مکلف به نظارت همه‌جانبه بر مدارس و مراکز غیردولتی و حمایت از این مجموعه با استفاده از ظرفیت‌های استان کرد.

تمسک به ماده 16 قانون اساسی

پیش از این نیز ابوطالب حافظی در بابل اظهار کرده بود که «براساس ماده16 قانون اساسی برخورداری مدارس غیردولتی از امکانات و تجهیزات آموزشی با مدارس دولتی مساوی است.» با توجه به نام بردن از اصل 16 قانون اساسی به قانون اساسی مراجعه کردیم و چنین چیزی پیدا نکردیم. اصل 16 قانون اساسی بیان می‌کند: «از آنجا که زبان قرآن و علوم و معارف اسلامی عربی‌ است و ادبیات فارسی کاملا با آن آمیخته است، این زبان باید پس از دوره ابتدایی تا پایان دوره متوسطه در همه کلاس‌ها و در همه رشته‌ها تدریس شود.»

آموزش و پرورش رایگان

هنگام بررسی این ادعا در قانون اساسی به اصولی برخوردیم که بر رایگان‌بودن آموزش در کشور تأکید می‌کرد: براساس مواد قانونی 19، 20 و 30 قانون اساسی، دولت موظف به ارائه برنامه‌های آموزش ابتدایی و متوسطه رایگان به همه شهروندان ایرانی بدون درنظر گرفتن جنسیت، رنگ، نژاد، قومیت و... آنان است. یقینا اگر این مواد از قانون اساسی بر رایگان بودن آموزش برای همه شهروندان تا پایان دوره متوسطه تأکید نمی‌کرد، تاکنون آموزش و پرورش کاملا خصوصی شده بود.

کد خبر 165069
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز