همشهری آنلاین: عضو کانون صنفی معلمان گفت: هر کس که ادعا کند تنبیه بدنی در مدارس منسوخ شده، واقعیت را نگفته است.

دانش‌ آموز گریه خشونت

مهدی بهلولی، در گفت‌و‌گو با ایلنا، در واکنش به اظهارات اخیر وزیر آموزش و پرورش مبنی بر اینکه تنبیه بدنی در مدارس منسوخ شده است گفت: من شخصا شاهد برخورد‌های خشونت آمیز در مدارس هستم.

وی تصریح کرد: البته به دلیل تغییر در فرهنگ و تفکر مردم هم اکنون خشونت در مدارس نسبت به گذشته کمتر شده است.

 کار‌شناس مسائل آموزش و پرورش با بیان اینکه تنبیه بدنی در مدارس ریشه‌هایی دارد که باید بر طرف شود افزود: تا زمانی که این ریشه‌ها، که معلول پدیده خشونت در مدارس است برطرف نشود این پدیده از بین نخواهد رفت.

 فرهنگ خانواده‌ها، معلول پدیده خشونت در مدارس

 بهلولی ریشه‌هایی که معلول پدیده خشونت در مدارس است را بر شمرد و افزود: فرهنگ خانواده‌ها یکی از این ریشه هاست به طوری که برخی از خانواده از معلمان می‌خوهند که نسبت به فرزندانشان خشونت به خرج دهند و می‌گویند این دانش آموز دست شما، فقط درسش را بخواند.

 عضو کانون صنفی معلمان ادامه داد: چون دانش آموزان قبل از مدرسه، در خانواده تربیت شده‌اند خود آنان نیز وقتی به قانونی در مدرسه تن نمی‌دهند انتظار خشونت را دارند.

 مشکل معیشتی آموزگاران یکی از ریشه‌ها ی خشونت در مدارس

 وی از مشکل معیشتی آموزگاران به عنوان یکی دیگر از این ریشه‌ها نام برد و افزود: در یک کلاس شلوغ ۳۵ نفره که معلم آن مشکل معیشتی دارد و دانش آموز هم انگیزه درس نخواندن ندارد به طور طبیعی فضای اعمال خشونت وجود دارد.

 کار‌شناس مسائل آموزش و پرورش تصریح کرد: فضای حاکم در مدارس به گونه‌ای نیست که آموزش بدون این تنش‌ها پیش رود.

 از بین بردن خشونت با سفارش و بخشنامه عملی نمی‌شود

 بهلولی در واکنش به اظهارات وزیر آموزش و پرورش مبنی بر اینکه سفارش‌ها براین است که خشونت در مدارس صورت نگیرد گفت: از بین بردن خشونت در مدارس با سفارش و بخشنامه عملی نمی‌شود.

 وی با بین اینکه وجود خشونت در مدارس را نمی‌شود انکار کرد افزود: امروز اکثریت دانش آموزان تلفن همراه دارند و تا درگیری در مدرسه به وجود می‌آید. به سرعت در رسانه‌ها انعکاس پیدا می‌کند این در حالی است که درگذشته اصلا این طور نبوده است و امکان انعکاس خشونت در مدارس وجود نداشت.

 رفتار خشونت آمیز در مدارس شهرستان‌ها و مناطق جنوب شهری بیشتر است

 عضو کانون صنفی معلمان وجود خشونت در مدارس را در شهرستان‌ها و مناطق جنوب شهری بیشتر دانست و افزود: در مناطقی که از نظر فرهنگی در سطح پایین تری هستند اعمال خشونت بیشتر دیده می‌شود.  وی افزود: در مناطق مرفه نشین تهران نیز نسبت به مناطق جنوبی آن خشونت کمتری دیده می‌شود.

 خشونت در پایه اول دبیرستان بیشتر است

 این کار‌شناس حوزه آموزش و پرورش با بیان اینکه خشونت در پایه اول دبیرستان نسبت به مقاطع دیگر بیشتر وجودداردافزود: چون وقتی دانش آموزان راهنمایی به دبیرستان ورود پیدا می‌کند نمی‌تواند به راحتی خود را با شرایط جدید تطبیق دهند.

 افزایش خشونت در مدارس با حذف مردودی تحصیلی

 بهلولی حذف مردودی تحصیلی را موجب افزایش خشونت در مدارس دانست و افزود: وقتی این ابزار فشار برای دانش آموزان درس نخوان که نسبت به کتک زدن مدنی‌تر است برداشته می‌شود به اعمال خشونت در مدارس افزوده می‌شود.

 وی توضیح داد: زیرا تا قبل از آن دانش آموزان از ترس مردود شدن درس می‌خواندند و کارهای بی‌ادبانه انجام نمی‌دادند اما اکنون که می‌دانند دیگر مردود نخواهند شد به طور دیگری با مسائل برخورد می‌کنند.

 خشونت در مدارس دوطرفه است

 عضو کانون صنفی معلمان با تاکید بر اینکه خشونت در مدارس دوطرفه است افزود: فشار روانی، اعمال کتک و توهین‌هایی که از سوی دانش آموزان با معلمان صورت می‌گیرد هیچ وقت بازتاب پیدا نمی‌کند.

 بهلولی خاطرنشان کرد: فضا به گونه‌ای است که هم دانش آموزان وهم معلمان به سمت حرکت‌های خشونت آمیز سوق پیدا می‌کنند.

 فوت یک معلم براثر اذیت دانش آموزان

 وی یادآور شد: ۵ سال پیش در "منطقه ۱۲ تهران" معلم ریاضی بعد از اینکه از سوی دانش آموزان مورد آزار و اذیت قرار گرفت فشارش بالا رفت و بعد از بازگشت به خانه دچار سکته مغزی شد و بعد از یک ماه فوت کرد.

کد خبر 166915
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز