سه‌شنبه ۲۲ فروردین ۱۳۹۱ - ۱۶:۴۳
۰ نفر

علی‌اصغر محمدی: حذف مردودی از برخی پایه‌های تحصیلی پاک کردن صورت مسئله به جای حل آن است که برای چندمین بار طی سالیان اخیر، آموزش و پرورش تصمیم می‌گیرد برای کاهش افت تحصیلی و تکرار پایه، «مردودی» را حذف کند.

حذف مردودی از دوره‌های تحصیلی راحت‌ترین کاری است که نیاز به کار کارشناسی ندارد. آموزش و پرورش به جای بررسی واقع‌بینانه مسائل و مشکلات آموزشی و عوامل بسیاری که در افت تحصیلی یک دانش‌آموز دخالت دارد و ارائه راهکار برای رفع آنها، اقدام به طرح موضوع در شورای‌عالی آموزش و پرورش می‌کند.

این شورا نیز در دوره اخیر خود که عضویت بسیاری از اعضای آن به پایان رسیده و در مواقعی هم جلسات به حد نصاب رسمی نمی‌رسد، مسائلی را که وزیر آموزش و پرورش ارجاع می‌دهد بدون بررسی کارشناسی و صرفا برای تامین نظر او تایید می‌کند.

چرا افت تحصیلی

افت تحصیلی، مردودی و تکرار پایه تحصیلی هزینه هنگفتی به دستگاه آموزش و پرورش تحمیل می‌کند و از طرفی موجب ترک تحصیل بسیاری از دانش‌آموزان به‌ویژه پسران می‌شود ولی اینکه بخواهیم برای جلوگیری از ضرر مالی و به جای پرداختن به اصل مشکل، دانش‌آموز را بدون بنیه علمی و داشتن صلاحیت‌های لازم به پایه‌های بالاتر بفرستیم کاری اشتباه و کمک به ترویج تنبلی و خیانت به آینده علمی کشور است و توجهی به کیفیت یادگیری نمی‌شود.

از سوی دیگر هم‌اکنون نمره از دوره ابتدایی حذف شده و ارزشیابی دانش‌آموزان به‌صورت «توصیفی» است، بدین‌ترتیب دانش‌آموزان به پایه‌های بالاتر «پارو» می‌شوند.همچنین آموزش و پرورش اعلام کرده هدف از ایجاد پایه ششم ابتدایی جلوگیری از کاهش افت تحصیلی پایه اول راهنمایی است و خلئی بین دوره‌های ابتدایی و راهنمایی وجود داشت که با ایجاد پایه ششم ابتدایی این خلأ پر می‌شود.اکنون حذف مردودی در نظام آموزش و پرورش ایران جا افتاده و نتیجه آن نیز چیزی نیست که آنی مشخص شود بلکه به مرور و پس از فارغ‌التحصیلی دانش‌آموزانی که با این روش درس خوانده‌اند مشخص خواهد شد.

تخریب جایگاه هنرستان‌ها

اینکه مقام مسئولی در وزارت آموزش و پرورش رسما اعلام می‌کند اگر دانش‌آموزی در پایه اول دبیرستان پس از تمهیدات اندیشیده شده و چند نوبت امتحان موفق به کسب نمره قبولی نشد برای ادامه تحصیل به دوره کار‌دانش فرستاده می‌شود، به نوعی اهانت به دانش‌آموزان فنی و حرفه‌ای و کاردانش است.

چه بسیاری از هنرجویان کاردانش که با داشتن صلاحیت علمی برای تحصیل در رشته‌های دبیرستانی با توجه به استعداد و علاقه خود رشته‌های کار‌‌دانش را برای ادامه تحصیل برگزیده‌اند.همچنین این اظهارات بر خلاف رویکرد وزارت آموزش و پرورش در جذب آمار بیشتری از دانش‌آموزان در دوره‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش بوده و بیانگر وجود همان تفکرات پیشین در آموزش و پرورش است که می‌پنداشتند دانش‌آموزانی وارد هنرستان‌ها می‌شوند که از بنیه علمی کمتری برخوردارند.

این کار غیر‌کارشناسی در آموزش عالی ما نیز موجب بروز مشکلاتی خواهد شد و هزینه‌های بیشتری به کشور تحمیل می‌کند.
به هر روی تحول بنیادین تنها به حذف مردودی از دوره‌های تحصیلی خلاصه نمی‌شود و باید با معضل افت تحصیلی، مردودی و تکرار پایه به‌صورت کارشناسی و اصولی برخورد کرد.کاستن از کیفیت آموزش و نادیده گرفتن ضوابط و استانداردها برای افزایش آمار قبولی دانش‌آموزان یقینا مورد تایید هیچ کس نیست.

کد خبر 165753
منبع: همشهری آنلاین

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز