جمعه ۱ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۱۶:۰۷
۰ نفر

علی اصغر محمدی: دبیر شورای‌عالی آموزش و پرورش از اجرای مصوبه‌ای مبنی بر آموزش 6 زبان خارجی در مدارس خبر داد و گفت: این زبان‌ها طبق تشخیص آموزش و پرورش در مدارس مورد نظر آموزش داده می‌شود.


مهدی نوید‌ادهم افزود: طبق مصوبه شورای‌عالی آموزش و پرورش زبان‌های آلمانی، ایتالیایی، اسپانیایی، روسی و فرانسوی در مدارس و براساس نیاز و تقاضا آموزش داده می‌شود. او افزود: تولید متون و مواد درسی این زبان‌ها به سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی واگذار شده و اجرای آن نیز به‌عهده آموزش و پرورش است که می‌تواند در مناطقی که نیاز و تقاضا در این زمینه وجود دارد آموزش‌های خود را در هر یک از زبان‌های مطرح شده آغاز کند.

نویدادهم هدف از این مصوبه را خروج از انحصار زبان انگلیسی دانست و افزود: تدریس این زبان‌ها مانند زبان انگلیسی از پایه اول راهنمایی آغاز و تا دوره پیش‌دانشگاهی ادامه دارد. این جملات سخنان دبیر شورای‌عالی آموزش و پرورش است که خبرگزاری ایسنا منتشر کرده است.

از طلا گشتن پشیمان گشته‌ایم

دبیر محترم شورای‌عالی آموزش و پرورش در حالی از اجرای مصوبه آموزش 6 زبان خارجی سخن می‌گوید که زبان انگلیسی که سال‌هاست در مدارس به دانش‌آموزان آموزش داده می‌شود بازده مطلوبی ندارد.در فرایند آموزشی، عوامل متعددی دخالت دارند؛ معلم، دانش‏آموز، کتاب‏ درسی، روش‌های تدریس و سن یادگیرنده از عوامل مهم در این فرایند هستند.

در بحث معلم، برای آموزش زبان به دانش‌آموزان از معلمانی استفاده می‌شود که رشته تحصیلی آنان در دانشگاه زبان انگلیسی نبوده و بنا به دلایلی به آموزش زبان گمارده شده‌اند. البته در میان معلمانی که رشته تحصیلی آنان زبان انگلیسی است مشاهده می‌شود که بین آموخته‌های معلم در دانشگاه و آنچه باید در کلاس درس به دانش‏آموزان یاد دهد هماهنگی چندانی وجود ندارد.

چندی پیش در یکی از خبرگزاری‌ها مطلبی به نقل از یک معلم زبان بازنشسته منتشر شده بود؛ زبان انگلیسی یکی از دروس رسمی در نظام آموزش و پرورش کشورمان است که از اول راهنمایی تا پایان دوره پیش‌دانشگاهی تدریس می‌شود اما همیشه این پرسش مطرح است، چرا با وجود حدود 7 سال آموزش مستمر، نتیجه‌‌ای که لازم است به دست نمی‌آید؟با وجود صرف وقت و هزینه از سوی آموزش و پرورش برای به‌کارگیری دبیران این رشته، نه تنها دانش‌آموزان با پایان دوره متوسطه، توان مکالمه ندارند بلکه از درک مفهوم یک متن ساده یا مکالمه در حد احوال‌پرسی ساده نیز ناتوان هستند. البته اینها همه ناشی از آن است که ما هدفمان از آموزش زبان دوم به‌صورت شفاف مشخص نیست.

بی‌توجهی به سن آموزش

سن یادگیری زبان دوم نیز عامل مهم برای موفقیت در یادگیری زبان‏های خارجی است که در آموزش و پرورش توجهی به آن نمی‌شود، بهترین زمان آموزش زبان‌دوم پیش از 7 سالگی است و پس از این سن معمولا آموزش زبان دوم نیازمند صرف زمان بیشتری است. اینکه براساس چه پژوهشی آموزش زبان دوم از دوره راهنمایی شروع می‌شود مشخص نیست.

ابهام در سخنان دبیرکل

اینکه دبیر شورای‌عالی آموزش و پرورش اعلام می‌کند، «این زبان‌ها طبق تشخیص آموزش و پرورش در مدارس مورد نظر آموزش داده می‌شود» و در بخش دیگری می‌گوید، «هدف از این مصوبه خروج از انحصار زبان انگلیسی است.» ابهام وجود دارد.
مگر هم‌اکنون در برخی مدارس زبان‌های دیگری به جز انگلیسی آموزش داده نمی‌شود که اکنون تصمیم به این کار گرفته شده است، اگر هم هدف از این مصوبه خروج از انحصار زبان انگلیسی است،

‌تا چه حد امکان این کار وجود دارد، این سخنان بیشتر به شعار می‌ماند که در آموزش و پرورش جایی ندارد. به نظر یک دبیر زبان، برای رسیدن به هدف در مرحله اول باید بدانیم که زبان دوم را با چه هدفی می‌آموزیم و آموزش می‌دهیم، هدف ایجاد ارتباط کلامی با دیگران یا برای درک مطلب کتاب‌های علمی یا کار مطبوعاتی و ترجمه است، در گام نخست باید یادگیری زبان دوم هدف‌گذاری شود. اکنون آموزش و پرورش نمی‌داند هدف از آموزش زبان چیست، آموزش گرامر است یا مکالمه؟

کد خبر 167055
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز