همشهری آنلاین: فاطمه آلیا و ولی اسماعیلی دو چهره جبهه پایداری در حالی در گفتگوهایی جداگانه با حمایت از شیخ‌الاسلامی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از استیضاح این وزیر کابینه دهم انتقاد کردند که اعضای جبهه متحد اصولگرایان از جمله احمد توکلی و الیاس نادران از طراحان و پیگیری‌کنندگان استیضاح شیخ‌الاسلامی هستند.

به گزارش همشهری آنلاین، در جدول زیر تفاوت دیدگاه‌های چهره‌های جبهه متحدی و پایداری درباره انتصاب سعید مرتضوی آمده است:

ردیف  چهره سیاسی  نام جبهه سیاسی متبوع  اظهارنظر درباره سعید مرتضوی یا شیخ الاسلامی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی  
1 احمد توکلی جبهه متحد اصولگرایان
  • منتظر پایان یافتن تعطیلات نوروزی و بازگشایی مجلس هستم تا در اولین جلسه سال جدید، درباره استیضاح شیخ الاسلامی با تعدادی از نمایندگان که در این موضوع مطرح هستند مشورت کنم (در تعطیلات نوروزی)
2 الیاس نادران جبهه متحد اصولگرایان
  • وزیر کار یک روز فرصت دارد در تصمیم خود تجدیدنظر کرده و مرتضوی را عزل کند. مرتضوی هم یک روز فرصت دارد تا استعفا کند تا به سرنوشت کردان دچار نشود چون آن مطالبی که از تریبون علنی مجلس نباید پخش شود، اگر شود قطعاً برای ایشان مفید نخواهد بود.(یک روز قبل از اعلام وصول استیضاح)
3 فاطمه آلیا جبهه پایداری
  • شیخ الاسلامی از وزرای موفق و پر تلاش دولت خدمتگزار است، همچنین عملکرد مثبت و تعامل خوبی با مجلس داشته است.(منبع: پایگاه اطلاع‌رسانی دولت)
4 ولی اسماعیلی جبهه پایداری
  • انتصاب فردی همچون مرتضوی در سازمان تامین اجتماعی دلیل محکمی برای استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیست.
  • تشخیص صلاحیت مسئولان و مدیران برعهده مراجع چهارگانه است، همانگونه که مراجع چهارگانه صلاحیت نامزدهای انتخابات مجلس را اعلام می کنند، می‌توانند عدم صلاحیت مدیری را اعلام کنند.
  • در قانون اساسی به تفکیک قوا اشاره شده است، به همین جهت قوا باید استقلال کامل داشته باشند تا بتوانند وظایف و برنامه‌های خود را به نحو احسن انجام دهند.

به گزارش همشهری آنلاین، بزرگان نظام و بویژه آیت‌الله مهدوی کنی رئیس مجلس خبرگان رهبری در صدد اتحاد حداکثری اصولگرایان و ارائه فهرستی واحد از جانب آنها در صحنه انتخابات مجلس شورای اسلامی بودند اما این خواسته محقق نشد، تا جایی که آیت‌الله مهدوی کنی قبل از برگزاری دور اول انتخابات مجلس شورای اسلامی  گفت: "خواستیم اصولگرایان را یکی کنیم، شدند سیزده تا! ما خواهان این بودیم که گروه‌ها و احزاب سیاسی به یک گروه بزرگ و متحد تبدیل شوند ولی برخی نگذاشتند این کار صورت بپذیرد."

در هفته‌های اخیر مجددا بحث احتمال اتحاد جبهه متحد اصولگرایان و گروه پایداری مطرح شد اما به نظر می‌رسد اختلاف دیدگاه‌ها بین این دو گروه به قدری نمایان شده که این اتحاد را غیرممکن می‌سازد. موضوع استیضاح شیخ الاسلامی به دلیل انتصاب سعید مرتضوی و نوع برخورد با این بحث از سوی نمایندگان و کاندیداهای جبهه متحد و پایداری گویای این مطلب است.

حمایت چهره‌های جبهه پایداری از انتصاب سعید مرتضوی در رأس صندوق تامین اجتماعی و مخالفت این جبهه با استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی بیش از پیش نشان می‌دهد که این جبهه منتسب به صادق محصولی در واقع ارائه دهنده لیستی است که به گفته برخی فعالان سیاسی، دولت از ابتدای انتخابات مجلس از آن حمایت می‌کرده است و این حمایت همچنان ادامه دارد.

اما احمد توکلی و الیاس نادران از اعضای فهرست انتخاباتی جبهه متحد اصولگرایان در مرحله اول انتخابات بودند مخالفت با انتصاب سعید مرتضوی در رأس صندوق تامین اجتماعی را کلید زدند و نوای استیضاح شیخ‌الاسلامی را ساز کردند تا این موضوع به اصلی‌ترین دغدغه‌های مجلس در اولین جلسات سال 91 مجلس تبدیل شود.

هر چند که موضوع "سعید مرتضوی" بیش از پیش فاصله جبهه پایداری و جبهه متحد اصولگرایان را نزد خواص و در انظار عموم داشت اما برخی فعالان سیاسی از جمله شاکری عضو جمعیت ایثارگران معتقدند این دو جبهه سیاسی نقاط اشتراک زیادی دارند و تفاوت نظر آنها در مصادیق است.

کد خبر 164895
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز