همشهری آنلاین: مردم انگلیسی که نگران کمبود سوخت به دلیل اعتصاب احتمالی رانندگان تانکر هستند، طی دو روز گذشته با هجوم به جایگاه‌های عرضه بنزین و گازوییل در نقاط مختلف این کشور، باعث تشکیل صف‌های طولانی شده‌اند.

به گزارش ایرنا، هجوم مردم به جایگاه های فروش سوخت باعث شده است که برخی از این جایگاه ها به دلیل تمام شدن ذخایرشان تعطیل شوند در حالی که هنوز خبری از اعتصاب هم نیست.

بر اساس گزارش منابع خبری در انگلیس میزان فروش بنزین در روز چهارشنبه به میزان 81 درصد و میزان فروش گازوییل به میزان 46 درصد افزایش یافت و باعث شد که شرکت های توزیع سوخت از میزان تقاضا عقب بمانند.

به دنبال افزایش نگرانی ها از اعتصاب احتمالی رانندگان تانکرهای توزیع سوخت در انگلیس، کمیته وضعیت های اضطراری دولت این کشور این موضوع را بررسی کرد.

در جلسه کمیته وضعیت های اضطراری کابینه انگلیس موسوم به کبرا که به ریاست دیوید کامرون نخست وزیر تشکیل شد عواقب اعتصاب احتمالی رانندگان تانکر و طرح های احتیاطی دولت برای مقابله با این اعتصاب بررسی شد.

مقامات دولت انگلیس روز گذشته از مردم خواسته بودند که در اقدامی احتیاطی باک خودروهای خود را پرکنند و حتی در صورت امکان چند گالن اضافی نیز در منازل خود ذخیره نمایند.

این اظهارات مقامات دولتی باعث نگرانی و اضطراب بیشتر مردم شد و هجوم آنها را به سوی جایگاه های فروش سوخت تشدید کرد.

بسیاری از کارشناسان، مقامات دولتی را به دامن زدن به بحران سوخت متهم کرده اند و سازمان آتش نشانی نیز ذخیره کردن بنزین در منازل را اقدامی خطرناک توصیف کرده اند. این انتقادات باعث شد که دولت ضمن عذرخواهی از مردم برای آرام کردن فضا تلاش کند.

در همین حال اد میلیبند رهبر حزب کارگر، مهمترین حزب مخالف دولت، امروز دولت را به بی مسئولیتی و فضاسازی مصنوعی برای بهره برداری حزبی از اعتصاب احتمالی رانندگان تانکر متهم کرد و گفت: دولت به جای دامن زدن به بحران باید طرفین دعوا را به مذاکره سازنده دعوت کند.

به گفته آقای میلیبند، دولت برای اینکه فشار بر اتحادیه های صنفی را افزایش دهد با موضع گیری های نسنجیده خود باعث نگرانی مردم در آستانه تعطیلات عید پاک - ایستر- شد، بدون اینکه به عواقب این کار خود بیندیشد.

از سوی دیگر رسانه های انگلیس از افزایش فروش انواع گالن های ذخیره سوخت در فروشگاه ها و همچنین افزایش قیمت سوخت در اکثر مناطق این کشور خبر داده اند.

دولت انگلیس همچنین در یک اقدام احتیاطی از روز گذشته آموزش تعدادی از رانندگان ارتش را آغاز کرده است تا در صورت نیاز از آنان برای جا به جایی و توزیع سوخت استفاده کند. برخی گزارش ها نیز از تلاش دستگاه های دولتی برای استفاده از رانندگان خارجی برای توزیع سوخت حکایت دارد.

نتایج رای گیری از رانندگان تانکرهای توزیع سوخت در انگلیس دوشنبه شب اعلام شد که بر اساس آن اکثریت رانندگان به برگزاری اعتصاب در اعتراض به شرایط بد کاری رای مثبت داده اند.

اتحادیه صنفی یونایت که بیش از 90 درصد رانندگان تانکرهای توزیع سوخت در انگلیس را نمایندگی می کند، اعلام کرد که حدود 69 درصد از رانندگان شرکت کننده در رای گیری از برگزاری اعتصاب عمومی حمایت کرده اند.

دولت انگلیس از برگزاری احتمالی اعتصاب توسط رانندگان تانکرها بویژه در ایام تعطیلات عیدپاک (ایستر) ابراز نگرانی کرده ولی در عین حال تاکید نموده است که طرح های احتیاطی لازم را برای کم کردن از اثرات منفی اعتصاب آماده کرده است.

'فرانسیس موآد' وزیر امور کابینه در دولت انگلیس گفت: اعتصاب رانندگان تانکرها می تواند باعث ایجاد اختلال در انتقال سوخت به پمپ بنزین ها، فرودگاه ها، کارخانجات و گاراژها شود.

وی افزود: زندگی مردم عادی نباید از منازعه موجود میان شرکت های نفتی و رانندگان تانکرها آسیب ببیند.

اتحادیه صنفی یونایت نیز متقابلا از دولت خواسته است به شرکت های بزرگ نفتی که به خاطر سود بیشتر هر روز شرایط سخت تری را به کارگران خود تحمیل می کنند، فشار بیاورد تا به مشکلات صنفی رانندگان تانکرها رسیدگی کند.

لن مک کلاسکی دبیرکل یونایت گفت: شرکت های نفتی تحت عنوان صرفه جویی از هزینه های خود می کاهند و همین موضوع امنیت رانندگان را به خطر می اندازد.

اتحادیه یونایت برای برگزاری اعتصاب از رانندگان مشغول به کار در هفت شرکت بزرگ توزیع سوخت نظرخواهی کرده بود که کارکنان پنج شرکت از مجموع هفت شرکت از اعتصاب حمایت کردند.

هنوز تاریخی برای برگزاری اعتصاب اعلام نشده است ولی برخی گزارش ها حکایت از این دارد که در صورت عدم حل اختلافات، احتمال دارد که رانندگان تانکرها طی 10 روز آینده دست از کار بکشند.

اتحادیه صنفی یونایت دو هزار راننده تانکر را نمایندگی می کند و این راننده ها 90 درصد سوخت مورد نیاز را در سراسر انگلیس توزیع می کنند.

مقامات دولتی می گویند: ما درس های لازم را از اعتصاب رانندگان و کارکنان بخش توزیع سوخت در سال 2000 میلادی آموخته ایم و به همین دلیل همه تلاش خود را به کار خواهیم گرفت تا اعتصاب بعدی حداقل اثرات منفی را داشته باشد.

در جریان اعتصاب سال 2000 میلادی به دلیل متوقف شدن نقل و انتقال سوخت، تقریبا سراسر انگلیس تحت تاثیر قرار گرفت و مردم این کشور برای تهیه سوخت با مشکلات گسترده ای مواجه شدند.

از سوی دیگر مذاکرات نمایندگان شرکت های نفتی با رهبران اتحادیه صنفی یونایت و نمایندگان رانندگان تانکر که قرار بود این هفته انجام شود تا روز دوشنبه آینده به تاخیر افتاده است.

کد خبر 164326
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز