پنجشنبه ۱۰ فروردین ۱۳۹۱ - ۰۸:۲۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: در حالی که واشنگتن در سال های اخیر همواره نگرانی خود را از توسعه روابط میان مسکو و پکن بروز داده است، زبیگنیو برژینسکی مشاور امنیت ملی اسبق آمریکا در مصاحبه با یک روزنامه روسی نسبت به نزدیکی روسیه به چین هشدار داد.

به گزارش ایرنا، برژینسکی روز پنجشنبه در گفت و گو با روزنامه راسیسکایا گازتا، سیاست نزدیکی روسیه به چین و توسعه روابط راهبردی میان دو کشور را نادرست خواند.

وی مدعی شد: اگر روسیه مساعی خود را بر توسعه مناسبات با چین متمرکز کند و توسعه روابط با این کشور را در اولویت سیاست خارجی خود قرار دهد، مردم روسیه باید از عواقب این سیاست مطلع باشند.

برژینسکی افزود: روسیه در آن صورت شریک کوچکتر چین خواهد شد که با سرعت پیشرفت می کند.

وی افزود: اگر روابط روسیه و چین راهبردی شود، باید عواقب آن در نظر گرفته شود و فکر نمی کنم مردم روسیه که خود را بخشی از تمدن غرب می دانند از چنین روندی خرسند باشند.

اظهارات برژینسکی در شرایطی صورت می گیرد که روابط روسیه و چین در سال های اخیر توسعه یافته و دو کشور در عرصه های مهمی همچون انرژی، فنی- نظامی، صنایع هوا-فضا با یکدیگر همگاری های گسترده ای دارند.

چین از شرکای عمده و خریداران سلاح روسی در منطقه آسیا می باشد که در دو دهه اخیر میلیاردها دلار انواع تسلیحات پیشرفته از این کشور خریداری کرده است.

در سال 2011، حجم مبادلات بازرگانی دو جانبه چین و روسیه به رقم بی سابقه 79.2 میلیارد دلار رسید.

مسکو و پکن بر افزایش مبادلات بازرگانی دو جانبه تا رقم یک صد میلیارد دلار تا سال 2015 و 200 میلیارد دلار تا سال 2020 توافق کرده اند.

به گزارش منابع خبری روسیه، دیمیتری مدودف رییس جمهوری این کشور و هوجین تائو همتای چینی وی روز پنج شنبه در دهلی نو دیدار و بر توسعه مشارکت راهبردی میان دو کشور در حوزه های مختلف تاکید کردند.

کد خبر 164285
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز