همشهری آنلاین: نماینده ویژه سازمان ملل و اتحادیه عرب در سوریه با ارائه گزارشی به شورای امنیت خواستار تلاش همه کشورهای عضو برای پایان دادن به وضعیت کنونی در این کشور شد.

به گزارش ایسنا، به نقل از سایت شبکه الجزیره، شورای امنیت سازمان ملل روز جمعه نشستی را برگزار کرد که در آن وضعیت سوریه نیز مورد بحث و بررسی کشورهای عضو قرار گرفت و کوفی عنان، نماینده ویژه سازمان ملل و اتحادیه عرب در سوریه گزارشی را از مذاکرات خود با مقامات سوری درباره وضعیت کنونی این کشور به این نشست ارائه داد.

کوفی عنان که به وسیله ویدئو کنفرانس در این نشست شرکت کرده بود، اعلام کرد که وضعیت در سوریه "نگران‌کننده" است و پاسخ بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه "ناامیدکننده" بوده است.

وی ادامه داد که هفته جاری یک هیات برای بررسی اوضاع سوریه و مذاکره با مقامات سوری و نیز رایزنی درخصوص تشکیل کمیته‌های نظارتی بین‌المللی و عربی در این کشور از سوی وی به سوریه اعزام می‌شود.

کوفی عنان با هشدار نسبت به ادامه وضعیت کنونی در سوریه از اعضای شورای امنیت خواست تا مواضع متحدی برای فشار به بشار اسد اتخاذ کنند.

وی ادامه داد: باید با مساله سوریه با احتیاط کامل برخورد شود و وضعیت سوریه بسیار پیچیده‌تر از وضعیت لیبی است و اگر یکی از طرف‌های موجود در سوریه خواستار وقت‌کشی باشد، یقینا مواضع ما مشخص خواهد بود.

کوفی عنان افزود: در دیدارم از دمشق به مقامات این کشور گفتم که باید وضعیت ملت سوریه را درک کنند و اکنون زمان آن رسیده که این ملت آرامش و ثبات خود را به دست بیاورد.

احمد فوزی، سخنگوی کوفی عنان نیز اعلام کرد که هیات اعزامی عنان به سوریه درخصوص استقرار ناظران بین‌المللی و دیگر مسائل موجود در این کشور از جمله توقف فوری خشونت‌ها در سوریه با مقامات سوری مذاکره می‌کند.

بشار الجعفری، نماینده سوریه در سازمان ملل نیز در گفت‌وگو با روزنامه‌نگاران اعلام کرد که یک هیات کارشناسی از سوی کوفی عنان روز یکشنبه به دمشق سفر می‌کند تا درخصوص وضعیت جاری در این کشور با مقامات سوریه مذاکره کند.

سانا نیز گزارش داد که مقامات وزارت امور خارجه سوریه از سفر این هیات به دمشق استقبال کردند و آمادگی خود را برای همکاری با آنها اعلام داشتند.

از سوی دیگر مارک لیال گرانت، نماینده انگلیس در سازمان ملل و رئیس دوره‌ای شورای امنیت اعلام کرد که تمامی اعضای شورای امنیت در حمایت از ماموریت کوفی عنان متفق‌القول هستند و توافق کردند که پیام متحدی را از سوی شورای امنیت برای این کشور صادر کنند.

سوزان رایس، نماینده آمریکا در سازمان ملل نیز گفت که امیدوار نیست گزارش کوفی عنان به زودی باعث تغییر وضعیت در سوریه و سازمان ملل شود.

آلن ژوپه، وزیر امور خارجه فرانسه نیز در گفت‌وگو با روزنامه لوموند این کشور گفت که هر نوع صدور قطعنامه علیه سوریه باید از مرحله دعوت برای پایان دادن به خشونت‌ها عبور کند و به انتقال قدرت در این کشور بپردازد.

وی ادامه داد که این مساله خط قرمز فرانسه است و در مواضع روسیه شاهد تغییراتی درخصوص سوریه بوده است.

رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه نیز در سخنانی عنوان داشت که ایجاد مناطق حمایت‌شده حائل در مرز سوریه و ترکیه را در دستور کار دارد، اما در کنار آن گزینه‌های دیگری نیز هم‌اکنون در دست بررسی است.

اردوغان در کنفرانسی مطبوعاتی گفت: این اشتباه است که به مساله سوریه از یک منظر نگاه شود، اما مساله ایجاد مناطق حائل در دستور کار آنکارا قرار دارد.

وی با اشاره به اینکه ترکیه مساله فراخوانی سفیر خود از دمشق را در دست بررسی دارد، اعلام کرد که پس از خروج اتباع ترکیه از سوریه مساله فراخوانی سفیر ترکیه مورد بحث خواهد بود و هفته آینده نیز بخش کنسولگری سفارتخانه ترکیه در دمشق تعطیل خواهد شد.

از سوی دیگر، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه با ابراز امیدواری از اینکه کشورهای غربی باعث شکست ماموریت کوفی عنان در سوریه نشوند، از همه اعضای شورای امنیت خواست تا از ماموریت کوفی عنان حمایت کنند.

وی در کنفرانسی مطبوعاتی با همتای صرب خود گفت: روسیه انتظار دارد که اعضای شورای امنیت از ماموریت کوفی عنان در سوریه حمایت کنند و این بدان معنا است که دیگر اعضای شورای امنیت غیر از روسیه و چین نیز باید به وظایف خود عمل کنند و از مخالفان سوریه بخواهند تا از اقدامات خشونت‌آمیز خود دست بردارند و برای پایان دادن به وضعیت کنونی همکاری کنند.

لاوروف با ابراز تعجب از مواضع مخالفان سوریه گفت: من از مواضع مخالفان و شورای ملی سوریه در خصوص اینکه ماموریت کوفی عنان در سوریه با شکست مواجه شده، ابراز تعجب می‌کنم، چراکه هنوز چند روز است از ماموریت کوفی عنان می‌گذرد و این اظهارات درخصوص ماموریت وی غیرمسئولانه است.

از سوی دیگر وزارت امور خارجه سوریه با ارسال نامه‌هایی به رئیس شورای امنیت، دبیرکل سازمان ملل، رئیس شورای حقوق بشر سازمان ملل و کمیساریای عالی حقوق بشر این سازمان گزارشی را درخصوص حوادث استان حمص که در آن تعدادی غیرنظامی به شکل فجیعی کشته شده بودند، به اطلاع این طرف‌ها رساند.

در بیانیه وزارت امور خارجه سوریه آمده است گروه‌های مسلح در برخی مناطق شهر حمص اقدام به کشتن و تکه تکه کردن اعضای بدن چندین تن از غیرنظامیان در این شهر کردند و با فیلم‌برداری از آنها اقدام به پخش آن در ایستگاه‌های ماهواره‌ای و اینترنت کرده‌اند تا به گونه‌ای آن را به دولت سوریه ربط دهند.

وزارت امور خارجه سوریه همچنین فتواهای صادرشده از سوی علمای دینی در برخی کشورهای عربی را در چنین مسائلی شریک دانست و اعلام کرد که فتواهای برخی از این علما باعث گسترش خشونت‌ها در سوریه می‌شود.

وزارت امور خارجه سوریه همچنین با تاکید بر ادامه مبارزه با تروریسم و تروریست‌ها در این نامه‌ها آورده است که سوریه همچنان به انجام وظایف خود در حمایت از شهرونداش و مبارزه با گروه‌های مسلح و تروریست‌ها ادامه می‌دهد و عاملین چنین اقداماتی را به مجازات کارهای خود می‌رساند.

این وزارتخانه همچنین تاکید کرده است که با ماموریت کوفی عنان در سوریه همکاری کامل خواهد کرد و بر گسترش دموکراسی در کشور پایبند است.

کد خبر 163850
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مجامع‌ جهانی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز