همشهری‌آنلاین: ماهنامه گزارش موسیقی شماره نوروز خود را به حسین دهلوی و لوهر هریسون اختصاص داده و به همراه یک سی‌دی از آثار این دو هنرمند آن را بر پیشخوان مطبوعات نشانده است.

به گزارش همشهری‌آنلاین در این شماره که دومین ویژه نامه تخصصی این نشریه در دوره کاری تازه آن است. عمده مطالب مربوط به حسین دهلوی را علی عظیمی نژادان، روزنامه نگار شناخته شده حوزه اندیشه وفرهنگ تهیه کرده است. او که چند سالی است پیگیر دیدگاه های برخی موزیسین های شناخته شده چون دهلوی،حنانه و امیر اشرف آریانپور  و طرح دیدگاههای آنها در رسانه هاست در این ویژه نامه زندگی نامه ای تفضیلی از استاد حسین دهلوی را آورده است که می توان آن را کامل ترین زندگینامه این موزیسین شهیر تا به امروز به شمار آورد.

در کناز زندگی نامه گفت وگویی تفضیلی با استاد دهلوی نیز در این شماره آورده شده است.

انتشار یادداشتی از کامبیز روشن روان با محوریت مرور آثار استادش دهلوی، که سال ها قبل در نشریه ادبستان منتشر شد و نیز  نوشته ای بروز شده از امیر اشرف آریان پور که نخستین بار در سال 1337 در مجله موسیقی با عنوان«نگاهی به ارکستر شماره یک موسیقی ملی هنرهای زیبا»،گفت و گو با سوسن اصلانی، همسر استاد دهلوی و نوشته ای از سعدی حسنی ،موسیقی شناس شهیر ایرانی با عنوان«نگاهی به اپرای خسرو و شیرین» حسین دهلوی تمامی مطالبی است که در  36 صفحه ابتدایی ویژه نامه یاد شده آمده است تا خواننده تصویری دقیق و موجز والبته کارشناسانه از تحولات کاری این موزیسین شهیر ایرانی به دست آورد.

در بخش دوم این ویژه نامه  مطالب زیر آمده است:

- آیا موسیقی می تواند نقشی در گفتمان میان فرهنگی بازی کند؟(نوشته جودیت مک کیم-وردرو ینکلر،ترجمه فرمهر امیردوست)
- گفت و گو با لو هریسون ترجمه محمد دارابی
- مروری بر برخی آثار لو هریسون ترجمه سپهر یحیوی
- درک و دریافت دست نوشته های مصور قطعات آواز نیزار اثر مندلسون و بازی تونال اثر هیندمیت ،ترجمه فرشاد مشفقی
-سیر تاریخ تکامل قطعه گاو نر داریوش میلو با ترجمه پوریا براتیان.
- ترجمه بخش دیگری از نوشته های تئودور آدرنو درباره جامعه شناسی موسیقی (این شماره ریچارد اشتراوس) با ترجمه ابراهیم استرکی.
-کریستف پندرسکی ؛آهنگساز موقعیت های تراژیک بشری نوشته سهند اطهری.
- نگاهی به چند ساخته هیلگارداهل بنگین نوشته محمد امین خلیلیان.
- باله قهرمانی آفریدگان پرومته با ترجمه سپهر یحیوی.
- مارپیچ برای آهنگسازی پایان نامه ارسلان عابدیان.
- کسی موسیقی گوش می کند با ترجمه محمد امین خلیلیان.

در کنار نشریه و به سیاق سابق سی دی صوتی هم با آثاری از استاد دهلوی و برخی از آثار آهنگسازان خارجی به ضمیمه انتشار یافته است.

نشریه ماهانه گزارش موسیقی که چهل و هفتمین شماره خود را انتشار می دهد به سردبیری و مدیر مسئولی  سروش ریاضی در 90 صفحه  و به همراه یک سی دی صوتی به قیمت 5000 تومان منتشر شده است.

کد خبر 163780

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز