همشهری‌آنلاین: تازه‌ترین آلبوم کیهان کلهر، نوازنده کمانچه و آهنگساز شهیر ایرانی با عنوان تنها نخواهم ماند از سوی موسسه نقطه تعریف به بازار موسیقی عرضه شد.

آلبوم تنها نخواهم ماند کیهان کلهر

به گزارش همشهری‌آنلاین این آلبوم از هشت قطعه «راز و نیاز با آسمان»، «کجایی‌»، «ظهر گرم تابستان»، «سرودی برای باران» ،«من به فریاد»، «چیدن ستاره»، «شکوه» و «تنها نخواهم ماند» تشکیل شده است که در تابستان سال 89 در استودیو بل ضبط شد. این آلبوم پیش از این در تالار وحدت در قالب کنسرت این دو هنرمند برگزار شده بود.

 more  نگاهی به کنسرت گروه همنوازان کلهر در تالار وحدت

آلبوم«تنها نخواهم ماند» به دو نوازی بداهه شاه کمان و سنتوربم در مایه های آواز اصفهان و آواز افشاری اختصاص دارد که طی آن کیهان کلهر با شاه کمان و علی بهرامی فرد با سنتور بم به اجرا پرداخته‌اند.

کیهان کلهر پیش از این درباره ساز«شاه کمان» گفته بود: جنس صدای این ساز، به کمانچه نزدیک است و هشت سیم واخوان (بم) در آن به کار رفته است که به سازهای قدیم ایرانی نزدیک است. در این روزگار که ابداع ساز، معمول شده است ما نیز «شاه کمان» را بعد از 15 سال کار روی آن، ارائه می‌کنیم.

کیهان کلهر که تا کنون 4 بار نامزد دریافت جایزه گرمی بوده است و از وی به عنوان چهره‌ای شناخته شده در جهان موسیقی ملل می‌توان یاد کرد، در نشستی که چندی قبل برای رونمایی از این آلبوم تشکیل شد به شیوه ویدئو کنفرانس  از آمریکا درباره این اثر گفت:مشخصه این کار استفاده از دو ساز غیرمعمول یعنی «شاه کمان» و «سنتورباس» است که با این سازها صدای جدیدی را در کار به وجود آورده‌ایم. نمی‌توان گفت که دقیقا قطعات در چه دستگاهی نواخته شده است، اما شبیه گردش‌هایی در دستگاه اصفهان و آواز افشاری است.

کلهر خاطرنشان کرد: همکاری با علی بهرامی‌فرد به من اجازه داد تا یکدیگر را بشناسیم و بنده از وجود ایشان بهره‌مند باشم. تفاوت این آلبوم در معرفی صدا و سازبندی جدید است و ضبط آن یک روز به طول انجامید؛ میکس اثر نیز در امریکا انجام شده است.

این نوازنده کمانچه در بخش دیگری از سخنانش بیان کرد: در این مدت ، دوره سخت و عجیبی را پشت سر گذاشتم، چرا که چند کار را با هم انجام می‌دادم. دوست داشتم در مورد موسیقی فکر کنم. دلیلش این است که هر موسیقیدانی در طول زندگی خود را زیر سوال می‌برد و از خودش می‌پرسد، ماموریت من چیست؟ مدت زیادی در خود فرو رفته بودم تا این که متوجه شدم باید این آلبوم را ضبط کنم.

این هنرمند درباره فعالیت‌های موسیقایی خود عنوان کرد: خیلی کارها در ذهنم است که دوست دارم آن‌ها را انجام دهم. کیهان کلهر

آثار تکنوازی و دونوازی نیز از این دسته‌اند. ماه گذشته کنسرت‌هایی را در آمریکا و فرانسه پشت سر گذاشتم و اکنون نیز در فکر سفر به آسیا هستم تا اجراهایی را در هنگ کنگ و چند شهر کره به صحنه ببرم؛ احتمال دارد اجرایی را نیز که در سال گذشته در تالار وحدت با نوازندگان ژاپنی داشتم ،ضبط کنم.

کلهر درباره نوع سازبندی این ‌ آلبوم گفت:این دو ساز از یک خانواده هستند، اما «شاه کمان» یک سیم اضافه دارد، چرا که همیشه دوست داشتم یک کمانچه با پنج سیم داشته باشم. این هم یک اثر آزمایشی است که دوست دارم ببینم، نتیجه‌اش چه می‌شود. یک مدت این قدر ساز جدید دیدیم که حضورشان هیچ ضرورتی هم ندارد. بنده عاشق صدای کمانچه هستم و خواهم بود.
این نوازنده درباره «شاه‌کمان» توضیح داد: شاه‌کمان شباهت بسیار زیادی به کمانچه دارد، البته هر سازی شامل لحن و امکان خاص خود است. استفاده از شاه‌کمان در این آلبوم تنها یک تنوع و یک امتحان بود تا صدایی که دوست داشتم را به وجود آورم.

کیهان کلهر در ادامه این نشست درباره تک نوازی نیز بیان کرد: این روزها کمتر شاهد تکنوازی هنرمندان بوده‌ایم. بیشتر نوازندگان ما به صورت گروه‌نوازی فعالیت می‌کنند. بنده معتقدم باید اول ریشه‌های موسیقی خود را بشناسیم و ببینیم در موسیقی در چه رتبه‌ای قرار داریم؟ در گروه‌نوازی وقتی سازها با یکدیگر ادغام می‌شوند، همه آنچه که فراموش می‌شود تکنوازی است. اگر به گذشته موسیقی نگاه کنید متوجه می‌شوید که چقدر دونوازی، تکنوازی و آواز اهمیت داده می‌شده است.

این هنرمند خاطرنشان کرد: به هیچ وجه قصد ندارم، گروهی را جمع کنم و کنسرتی را به صورت گروه‌نوازی برگزار کنم چرا که این مشغله ذهنی من نیست.

او در ادامه سخنانش بیان کرد: یکی از مشغله‌های ذهنی من استفاده از نوازندگان غیرایرانی است. در سفر به هر منطقه‌، تجربه‌ای را با نوازندگان آن منطقه کسب می‌کنم. برای نمونه زمانی که زیاد موسیقی هندی گوش می‌دادم، با این نوازندگان کار کردم، اما آنچه مد نظرم بوده این است که دو نوازنده باید از فرهنگی باشند که یکدیگر را بفهمند. من دوست دارم با نوازندگانی کار کنم که زاویه های دیدمان نسبت به موسیقی یکسان باشد و همکاری با نوازندگان عرب از برنامه‌های آتی‌ام است.

کلهر در پاسخ به سوالی دیگری مبنی بر زمان حضورش در ایران و اجرای صحنه‌ای بیان کرد: علاقه بسیاری برای بازگشت به ایران دارم و از زمانی که علاقه‌مندان موسیقی لطف زیادی به من دارند، اشتیاقم برای آمدن به ایران بیشتر شده است، به طور قطع سال آینده از اردیبهشت تا اوایل پاییز چند کنسرت در ایران برگزار خواهم کرد. در حال حاضر نیز مشغول ساخت یک موسیقی فیلم که اثر یک کارگردان آلمانی است، هستم.

این هنرمند در بخشی از سخنانش همگرایی و سطح‌گرایی را باعث سردرگمی در موسیقی دانست و افزود: سردرگمی‌ در موسیقی ما وجود دارد، امروز می‌بینیم که یک نفر با وجود اینکه ده سال ساز زده است، موسیقی تدریس می‌کند. این اقدام شاید از جهتی خوب باشد، به دلیل اینکه تعداد نوازنده از نظر کمی افزایش پیدا می‌کند. اما باید بگویم از نظر کیفی پیشرفت نکرده‌ایم.
کلهر گفت: وقتی در کشورهای خارجی نوازنده برای مخاطب غیرایرانی ساز می‌زند همه با رغبت به او گوش می‌دهند و بعد از اجرا نیز نوشته‌های خوبی برای او می‌نویسند حتی اگر این نوشته‌ها از نظر تکنیکی صحیح نباشد.

این هنرمند معتقد است: همان‌طور که نوازنده‌ها را به صورت سطحی تربیت کردیم، شنونده را نیز تربیت نکرده‌ایم. اگر سی سال پیش قشر شنونده برای این موسیقی وجود داشت، اکنون همان را هم از دست داده‌ایم. البته کمبود کیفیت در همه زمینه‌ها وجود دارد و از نظر من سلیقه‌ها دست کاری شده‌اند.

امیرحسین الله وردی که پیش از این آلبوم به نام گل سرخ و سیمرغ حمید متبسم را از سوی موسسه زیر نظرش، نشر نقطهء تعریف انتشار داده بود درباره ویژگی این اثر گفت:کم نیستند آثاری که مجموعه‌ای از تکه‌های متفاوتند. هیچ ارتباط مفهومی و ساختاری با هم ندارند و تحت یک عنوان منتشر می شوند. عنوانی که تنها می تواند نمایانگر یک نقطه از اثر است و یا نهایتا قسمتی از آن. اما "تنها نخواهم ماند" یک اثر واحد است با اجزایی که ربط و بسطی عمیق دارند. چنانکه گویی رمانی موسیقایی است. با دو پرسوناژ متفاوت. داستانی که در حقیقت روایت شخصی یک آهنگساز است از خودش و اطرافش.

فضاهای خلق شده در این اثر آنچنان عمیق است که مخاطب را به درون خویش فرا می خواند. تنها نخواهم ماند یک دیالوگ درونی مبنی بر شکوه ها و دردهای پدیدآورنده است. حتی می تواند تا ابعاد یک جامعه بسط یابد. تنها نخواهم ماند را شاید بتوان درونی ترین اثر کیهان کلهر نامید و به واسطه تصاویر، لحن ملودی، و حی سونوریته ای به نام شاه کمان حس نوستالژیکی که در سراسر اثر موج می زند. گویی همواره با آهنگساز است و به هیچ روی رهایش نمی کند. "

بر پایه این گزارش،  کلهر قرار است از اردیبهشت ماه کنسرت هایش در ایران را آغاز می کند که در شهرهای تهران، کرمانشاه، سنندچ، ساری، گرگان، رشت، تبرزی، اهواز و همدان برگزار خواهد شد

کد خبر 162204
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز