همشهری‌آنلاین - حسین پاکدل: با توجه به حجم بالای ممیزی و از ریخت افتادن نمایش در صورت اعمال نظرات حیرت‌آور، بدیع و جدید رئیس شورای نظارت بر نمایش با وجود آمادگی کامل از اجرای عمومی‌ نمایش عشق و عالیجناب اعلام انصراف می‌کنم.

طبعاً هر موقع شرایط برای اجرای این اثر با نظارت معقول و قانونی توسط انسان‌های مسئول، فهیم و پایدار بر سخن و تصمیم میسر بود حتماً آن را به صحنه خواهم برد. بنده حاضر نیستم آغاز کننده حرکتی باشم که بر مبنای لاقیدی و فرصت طلبی‌ مفرط، در نهایت منجر به نابودی اندیشه و تفکر در بدنه‌ تئاتر ملی ما می‌شود.

این‌ها همه در حالی است که متن این نمایش با نظر مثبت و متفق شورای نظارت بر نمایش تصویب شده و همچنین مجوز کتبی آن توسط رئیس مرکز هنرهای نمایشی صادر شده است.

اجرای بازبینی آن توسط شورای عالی انتخاب آثار برای حضور در جشنواره مورد تصویب قرار گرفته است و علی رغم آن چندین مورد اصلاحی و اعمال سیلقه شخصی توسط شخص مدیر جشنواره و مشاور ایشان به اثر اعمال شد ولی در مجموع آنچان نبود که نمایش را از شکل دراماتیک یا زیبایی‌ بیانی داستان خارج کند. لذا به همین خاطر در جشنواره سی‌ام دو اجرای موفق در سالن اصلی داشت و این نمایش در سه رشته کاندیدا و از هیئت داوران لوح تقدیر کارگردانی دریافت کرد.

متعاقب آن شورای انتخاب آثار تئاتر شهر به اتفاق آرا اثر را برای اجرای فصل بهار سالن اصلی تئاتر شهر انتخاب و در جدول برنامه‌های فصل اعلام عمومی کردند.

اکنون رئیس شورای نظارت پس از نشست روز دوشنبه بیست و دوم اسفند در مرکز هنرهای نمایشی و تصمیم‌گیری در خصوص نمایش عشق و عالیجناب به شکل حیرت‌انگیزی اعلام داشتند باید تمامی شخصیت‌های تاریخی و سیاسی اثر حذف شوند و شخصیت محوری نه در اثر کودتای امریکایی‌ها به دستیاری و معاونت زاهدی بلکه در اثر یک جنایت یا خیانت شخصی دچار مشکل شود.

more

  جشنواه بین‌المللی تئاتر فجر / منشور تئاتر ایران

more

 وضعیت اجرای "عشق و عالیجناب" مبهم است؛ ذره‌ای نگرانی نداریم

این در حالی است که تمامی دوستان تصمیم گیر از جمله همین رئیس شورا و بعضی دوستان عضو شورا و مدیر تئاتر شهر در مراحل مختلف به دفعات از ساختمان دراماتیک اثر تعریف کرده و به بنده در خلوت اعلام کرده‌اند این نمایش حتی یک کلمه ممیزی ندارد. لذا به زودی طی بیانیه‌ای تفضیلی و سرگشاده در خصوص این تصمیم و مراحلی که باعث رسیدن به این شرایط برای گروه نام‌آور، زحمتکش، بی‌توقع و پایدار این نمایش شد را برای کسب عبرت و درج در تاریخ هنر نمایش خطاب به هیئت مدیره و مدیرعامل خانه تئاتر صادر می‌کنم.

کد خبر 163554
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز