دوشنبه ۲۱ فروردین ۱۳۹۱ - ۰۴:۳۶
۰ نفر

گروه ادب و هنر: اگرچه ممکن است روز جهانی تئاتر در لابه‌لای تعطیلات نوروز گم شود، اما به‌نظر می‌رسد که روز جهانی تئاتر کودک در ایران قرار نیست فراموش شود حتی اگر مرکز ملی استیج ایران (مرکز حمایت از تئاتر کودک و نوجوان) به تازگی تشکیل شده بود.

روزجهانی تئاتر

به همین مناسبت روز جهانی تئاتر کودک با پیام «بیایید امروز کودکی را به تئاتر ببریم» روز چهارشنبه 23 فروردین ماه از ساعت8 صبح تا 8‌شب در کانون پرورش فکری برگزار می‌شود.

صدیقه حسن زاده، مدیر مرکز ملی استیج ایران (مرکز حمایت از تئاتر کودک و نوجوان) اعلام کرد در سراسر جهان برنامه‌هایی با محور تئاتر کودک و نوجوان برپا می‌شود.

به گزارش ایسنا، حسن‌زاده با اشاره به شعار جهانی مرکز حمایت از تئاتر کودک و نوجوان مبنی بر اینکه بیایید امروز کودکی را به تئاتر ببریم اضافه کرد: پیام استیج ملی ایران هم متناسب با این شعار تعیین شد و پیام ما نگاهی به تئاتر امروز کودک و نوجوان با هدف محک زدن این شاخه از تئاتر در کشور خودمان دارد.

وی ادامه داد: محور برنامه‌های ما آموزشی و پژوهشی و هدف‌مان این است تا فعالان تئاتر کودک با سازمان‌ها و مراکز فعال در این حیطه آشنا شوند و تعاملات دوسویه برقرار کنند. رونمایی تندیس این مرکز هم یکی از برنامه‌های این بخش است.

برنامه‌های این روز شامل سمینار پژوهشی با دبیری علمی قطب‌الدین صادقی و هیأت علمی متشکل از رحمت امینی و هما جدی‌کار آغاز می‌شود. در این سمینار 6عنوان مقاله ارائه می‌شود که این مقالات بعد از ویرایش نهایی توسط دبیر علمی منتشر خواهد شد. وی همچنین از برگزاری 4کارگاه آموزشی که 2 کارگاه ویژه بزرگسالان و فعالان تئاتر کودک است خبر داد و درباره 2کارگاه دیگر گفت: 2کارگاه آموزشی در حیطه نمایش خلاق و نمایشنامه‌خوانی برای کودکان و نوجوانان، برای نوجوانان عضو کانون برگزار می‌شود.

از آنجایی که شعار روز جهانی تئاتر بیایید امروز کودکی را به تئاتر ببریم، است اجرای نمایش‌های محیطی «دزدان دریایی کارائیب» و «بچه بازیگوش» با همکاری دفتر تئاتر خیابانی برای این روز تدارک دیده شده است تا کودکان بدون تئاتر روز جهانی تئاتر را سپری نکنند. هرچند که بیشتر برنامه‌ها مخصوص بزرگسالان است به‌طوری که مدیر مرکز ملی استیج ایران در این باره گفت: از آنجا که این برنامه نخستین بار است که به‌طور ویژه برای کودکان و نوجوانان فراهم می‌شود بهتر دیدیم فعلا بازدیدکننده کودک و نوجوان نداشته باشیم. با این حال می‌کوشیم برنامه با کیفیت بالایی برگزار شود و نگاه ویژه‌ای به مقوله تخصصی تئاتر کودک داشته باشیم.

اما سؤالی که اینجا مطرح می‌شود استمرار برنامه‌های این نهاد است و حسن‌زاده در این باره گفت: سال گذشته این مرکز از حوزه کاری کارشناسی به یک مدیریت ستادی زیر نظر مدیرعامل کانون پرورش فکری تبدیل شد و مهم‌ترین هدف ما گسترش فعالیت‌های این مرکز بود.

برگزاری دوره‌های آموزشی، مشارکت در جشنواره‌های بین‌المللی، تأمین منابع، برنامه‌های آموزشی، چاپ چند کتاب تخصصی و برگزاری دوره‌های آموزشی از فعالیت این مرکز در سال جدید خواهد بود.

کد خبر 165451

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز