گروه ادب و هنر: کمبود سالن‌های تئاتری یکی از مشکلات جدی اهالی تئاتر است. حضور شهرداری و کمک به این بخش می‌تواند راهگشای ساخت سالن‌های جدید باشد، خصوصا در سال‌های اخیر در امر توسعه سالن‌های تئاتر اتقاقی نیافته‌است و در حال حاضر هنرمندان تئاتری چشم به‌راه‌اندازی سالن شماره3 ایرانشهر هستند تا بخشی از بار ترافیکی تئاترهای منتظر اجرا برداشته ‌شود.

تماشاخانه ایرانشهر

ساخت و بهره‌برداری از تماشاخانه شماره 3 ایرانشهر در منطقه 6 شهرداری، افتتاح بزرگ‌ترین مرکز تئاتر حرفه‌ای کشور در منطقه 15و بهره‌برداری از سالن‌های نمایشی مجموعه خاوران ازجمله برنامه‌های در دست اقدام شهرداری تهران در سال91 است.

سید علی حسینی، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس هم معتقد است ضعف‌هایی در تخصیص سرانه فرهنگی و ایجاد زیرساخت‌ها وجود دارد، با این حال او کارنامه شهرداری در این زمینه را موفق ارزیابی کرد. حسینی دراین باره گفت: در شهر تهران با وجود آنکه شهرداری‌ها در این زمینه پیشرو بوده‌اند و شاهد ساخت سالن‌های خوبی با تأثیرگذاری جدی در کل کشور هستیم، اما همچنان نیاز به افزایش زیر ساخت‌های فرهنگی به‌شدت احساس می‌شود.

علیرضا جاوید، شهردار منطقه یک در گفت‌وگو با روابط عمومی و امور بین‌الملل مجموعه تماشاخانه ایرانشهر ارائه تسهیلات از سوی نهادهای دولتی و عمومی برای ایجاد انگیزه در بخش خصوصی به‌منظور ورود به ساخت سالن‌های تئاتری را با اهمیت دانست. او با اشاره به اهمیت پرداختن به موضوعات فرهنگی و اجتماعی در برنامه‌های شهرداری تهران گفت: با توجه به تأکید دکتر قالیباف مبنی بر تبدیل شهرداری تهران از یک سازمان صرفا خدماتی به یک نهاد اجتماعی و خدماتی در سال‌های اخیر بیشتر مورد توجه قرار گرفته است.

فخرالدین سلیمانی‌راد، شهردار منطقه 6 تهران هم در این رابطه گفت: با توجه به ضرورت احساس شده از سوی شهردار تهران و مشاورین هنری و ارتباط با افراد فعال در حوزه تئاتر، ایشان تأکید دارند سرانه مربوط به این مسئله را به حد مطلوب برسانند و از آن زمان کار ویژه روی چند فضا شروع شد.

نیاز به سالن‌های حرفه‌ای

سلیمانی‌راد هم به راه‌اندازی تماشاخانه ایرانشهر و تکمیل شدن سالن بزرگ حرفه‌ای تئاتر در فرهنگسرای خاوران اشاره کرد و با این حال این دو شهردار معتقد هستند که باید در زمینه ساخت سالن‌های تئاتری حرکت‌های بیشتری صورت بگیرد. جاوید در این باره افزود: در سال‌های گذشته اقدامات مثبتی در توسعه پردیس‌های سینمایی توسط شهرداری تهران صورت گرفته اما به‌نظر می‌رسد هنوز در توسعه سالن‌های تئاتر، به‌عنوان هنر زیربنایی و پایه‌ای، اتفاق چشمگیری صورت نگرفته است.

شهردار منطقه 6 تهران چنین اقداماتی را بیانگر حساسیت شهرداری تهران نسبت به این حرفه و جایگاه این هنر غنی در فعالیت‌های شهرداری دانست و ابراز امیدواری کرد که هرچه سریع‌تر این پروژه‌ها در اختیار هنرمندان این حرفه و شهروندان قرار داده شود.

تشویق برای مشارکت عمومی

از نظر شهردار منطقه یک نهادهای دولتی و عمومی مانند وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و شهرداری وظیفه دارند تا ضمن تدوین ضوابط تسهیل کننده، خودشان نیز پروژه‌های محرک توسعه در این حوزه را اجرا کنند تا انگیزه برای ورود به این مباحث افزایش پیدا کند؛ به‌همین دلیل جاوید به ارائه تسهیلات شهرداری تهران برای احداث مجموعه‌های فرهنگی، سینمایی و تئاتری اشاره کرد: در محدوده شهرداری منطقه یک برای سرمایه‌گذارانی که به احداث مجتمع‌های تجاری و فرهنگی اقدام کنند و بخش فرهنگی آنها شامل سالن‌های سینما و تئاتر باشد، تسهیلاتی در عوارض صدور پروانه واحدهای تجاری قرار داده شده است تا مشوقی برای ایجاد انگیزه در آنها به‌منظور توسعه فعالیت‌های سینمایی و تئاتری باشد. سلیمانی‌راد با تأکید بر لزوم حمایت سایر دستگاه‌های متولی در حوزه فرهنگ و هنر از این اقدام تصریح کرد: یک دست صدا ندارد و هر چه دوستان جدی‌تر وارد عمل شوند، نتیجه بهتری خواهد داشت. همچنین برخی موقعیت‌ها وجود دارد که درصورت هماهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مشارکت با یکدیگر، به نتیجه خواهیم رسید.

سید علی حسینی، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با تأکید بر ضرورت حمایت دولت از چنین فضاهایی برای ورود بخش خصوصی اضافه کرد: متولی اصلی حوزه فرهنگ و هنر، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است که باید از طریق دولت تسهیلات لازم را به بخش خصوصی و غیردولتی بدهد زیرا طبق اصل 44 دولت مجاز به ورود به این حوزه نیست.

کد خبر 163469

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز