دوشنبه ۱۵ اسفند ۱۳۹۰ - ۰۵:۴۸
۰ نفر

گروه ادب و هنر: دی ماه سال گذشته که طرح شورای حمایت از تولید آثار نمایشی مطرح شد، نگرانی‌هایی بین اهالی تئاتر به‌وجود آمد.

 همان زمان معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ همه منتقدان شورای حمایت آثار گفت: «این شورا برای آسان شدن روند رسیدگی به وضعیت هنرمندان و کم شدن روند کاغذبازی راه‌اندازی شد و وظیفه‌اش حمایت از هنرمندان است.»

اما این یک روی ماجرا بود و زمانی که مرحله عملی شدن این طرح رسید صدای هنرمندان درآمد و به جای اینکه کار این شورا را در حمایت از هنرمندان بدانند مانعی برای هنرمندان ارزیابی کردند؛ خصوصا اینکه حضور شورای حمایت به معنی نادیده گرفتن قرارداد تیپ خانه تئاتر بود.

اگرچه حمید شاه‌آبادی این موضوع را حذف کاغذ بازی در تئاتر و سهولت در تئاتر خواند اما صدور این شیوه نامه باعث شد که مدیرعامل خانه تئاتر از برگزاری نشست هیأت‌مدیره خانه تئاتر درخصوص عملکرد شورای حمایت و دلایل نادیده گرفتن قرارداد تیپ خبر بدهد تا دلایل نادیده گرفته شدن قرارداد تیپ هنرمندان تئاتر از سوی شورای حمایت از آثار نمایشی بررسی بشود. این شورا که 3 عضو ثابت حقوقی شامل نماینده مرکز هنرهای نمایشی، انجمن هنرهای نمایشی و نماینده معاونت هنری و چند کارشناس دارد، برای دستمزد حقوق هنرمندان تصمیم می‌گیرند و شنیده‌ها حاکی از آن است که نماینده خانه تئاتر هم دیگر در این شورا جایی ندارد.

حمیدرضا نعیمی وضعیت تئاتر امروز ایران را تیره خوانده و شورای حمایت را مانعی برای تئاتر ایران دانسته است. این کارگردان به مهر گفت: وقتی که مدیریت کلان تئاتر ما نمی‌داند چه کاری می‌خواهد انجام دهد یا هدایت کند، هر بار ما باید شاهد بروز یک شگفتی تازه باشیم. شورای حمایت بدون اندیشه شکل گرفته و تنها عنوانی ساختگی دارد. ما عناوین ساختگی بسیاری داریم که وقتی به آنها نگاه می‌کنیم مشخص نیست که برای چه هدفی شکل گرفته‌اند. شورای حمایتی که امروزه شکل گرفته هیچ شناختی از تئاتر و قضایای آن ندارد و تنها مانعی برای تئاتر است.

به اعتقاد نعیمی شورای حمایت اهل دیالوگ نیست و هدفی جز نابود کردن تئاتر ندارد: در هیچ برهه‌ای از تاریخ تئاتر ایران تا این حد وضعیت تیره و تنگ نشده است. شورای حمایت که دغدغه هنر را ندارد باید تعیین کند از کدام گروه حمایت شود یا نه. این شورا می‌گوید فلان گروه بیشتر از 10 درصد بیت‌المال را به‌عنوان حمایت نمی‌تواند داشته باشد یا فلان کار در راستای اهداف ما نیست. مگر پیش از این چه اتفاقی در تئاتر افتاده بود که این شورا آمده تئاتر را نجات دهد؟

با اینکه عزت‌الله انتظامی چند سالی است که در تئاتر کار نکرده‌است، عدم‌آشنایی اعضای شورای حمایت را باعث لطمه خوردن به تئاتر دانسته و به هنر آنلاین گفته‌است: عدم‌اجرای صحیح این شورا باعث می‌شود که در حوزه نمایش موانعی به‌ وجود آید و دردسرهایی برای هنرمندان تئاتری ایجاد کند. اگر قرار است که شورایی نمایش‌ها را کنترل کند باید صلاحیت داشته باشد و اعضای آن تحصیلات عالی تئاتری داشته و مدت‌ها در این زمینه کار کرده باشند. این هنرمند پیشکسوت حضور یک نماینده از خانه تئاتر که تئاتر را بشناسد را ضروری خواند.

هنرمندان زیادی در رابطه با شورای حمایت سخن گفتند، نقطه اشتراک سخنان هنرمندان این است که در این دوران کمر به قتل تئاتر بسته‌ شده‌است. نادر برهانی مرند هم به این نکته اعتقاد دارد: تئاتر ایران بیش از اینکه به تشکیل شوراها و دفاتر مختلف نیازمند باشد، نیازمند تصمیم دلسوزانه، قاطع و کارشناسانه است زیرا به‌نظر می‌رسد عده‌ای خواسته و ناخواسته کمر به قتل تئاتر بسته‌اند.

از سوی دیگر طبیعی است که محمد دشتگلی به‌عنوان سرپرست مرکز هنرهای نمایشی از این شورا حمایت بکند. سرپرست مرکز هنرهای نمایشی با دفاع از این شورا به ایسنا گفت: ما برای تسهیل کار هنرمندان و در وهله بعدی برای اینکه بتوانیم بودجه‌هایمان را و همینطور مفاهیم و مضامین آثار را مدیریت کنیم، این شورا را تشکیل داده‌ایم؛ چرا که اداره کل هنرهای نمایشی پاسخگوی مضامین آثاری است که روی صحنه می‌رود و به همین دلیل است که این شورا تشکیل شده است.

با اینکه این سخنان به نوعی نشان دادن در باغ سبز است اما نادر برهانی مرند نگاه دیگری به عملکرد مدیران دارد: مدیران و مسئولان بدانند که مسافرانی بیش نیستند و چند روزی را میهمان تئاتر هستند و آنچه بعد از این زمستان‌های سخت خواهد ماند، روسیاهی برای این عزیزان است که نتوانستند یا نخواستند نابسامانی‌های تئاتر را رفع کنند.

بهزاد فراهانی عملکرد شورای حمایت و تأثیرات آن بر روند تولید تئاتر را متوجه عملکرد دولتمردان دانسته است: نمی‌دانم چگونه باید به آقای احمدی‌نژاد بگوییم که معاونت هنری با عملکرد خود به تئاتر آسیب می‌زند. گویی که ما محکوم هستیم این ذلت را تحمل کنیم و شاهد تأثیرات عملکرد نادرست و بی‌اندیشه آقایان در تئاتر باشیم. از وقتی این آقایان به تئاتر آمدند تنش رعب‌آوری در تئاتر ایجاد شده است.

کد خبر 162644

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز