همشهری‌آنلاین - لیلا شریف: سرانجام پس از 11 بار تلاش ناکام نمایندگان مجلس هفتم و هشتم برای سؤال از رئیس جمهور این بار تیر نمایندگان ملت به هدف خورد و تابوی سؤال از رئیس جمهور شکسته شد. در این گزارش تقویم گام‌های مجلس برای اجرایی شدن این طرح و 10 سئوالی که احمدی نژاد باید پاسخ دهد درج شده است.

به گزارش همشهری‌آنلاین، به گزارش همشهری‌آنلاین، احمدی‌نژاد تا کنون 12 بار با درخواست سؤال از سوی نمایندگان مجلس هفتم و هشتم مواجه شده است. تلاش برای پاسخگو کردن رئیس جمهور در برابر مجلس 11 بار  به نتیجه نرسید اما در ایستگاه دوازدهم، پس از فراز و فرودهای بسیار، سرانجام قرار است احمدی نژاد برای اولین بار در جایگاه رئیس جمهور در بیست و چهارمین روز اسفند پاسخگوی سؤال‌های نمایندگان مجلس باشد.

طرح سؤال از رئیس جمهور که با نام «علی مطهری» عجین شده است، در ابتدای مسیر با امضای 100 نماینده مجلس همراه بود اما پس از گذشت زمان، برخی از نظر خود برگشتند و امضای خود را پس گرفتند و سرانجام طرح سؤال از رئیس جمهور با امضای 79 نماینده راهی هیئت رئیسه شد.

در جدول زیر روند پیگیری طرح سؤال از رئیس جمهور را می‌توانید مشاهده کنید:

گام‌های تحقق طرح سؤال از رئیس جمهور

تاریخ

اولین گام برای پیگیری سئوال از رئیس جمهور از سوی مطهری

اوایل خرداد

تقدیم طرح سؤال به هیئت رئیسه با 100 امضا

5 تیرماه

استعفای مطهری به دلیل مطرح نشدن طرح از سوی هیئت رئیسه

22 مهر

بررسی و مخالفت مجلس با استعفای مطهری

11آبان

ارائه مجدد طرح به هیئت رئیسه با 74 امضا

12 آبان

تشکیل کمیته ویژه پیگیری طرح سؤال از رئیس جمهور

30آبان

پیگیری مجدد طرح سئوال با 79 امضا

29آذر

ارجاع سؤال به کمیسیون های تخصصی

30 آذر

اعلام وصول سئوال از رئیس جمهور

18 بهمن

نامه 7 نماینده برای تغییر سؤال از رئیس جمهور به دعوت از دولتمردان به مجلس

21 اسفند

زمان نشست هماهنگی ۷۹ نماینده درباره طرح سؤال از رئیس‌جمهور

23 اسفند

به گزارش همشهری‌آنلاین، رئیس جمهور با حضور در مجلس، یک ساعت فرصت دارد که به سئوال نمایندگان پاسخ دهد. این سؤالات 10 محور اصلی را شامل می‌شود، محورهایی که برای اولین بار زمینه را برای شکستن تابوی سئوال از رئیس قوه مجریه فراهم کرده‌اند.

جدول زیر شامل 10 محور اصلی سؤال از رئیس جمهور است:

1

  • چرا قانون تسهیلات ارزی برای متروی تهران و کلانشهرها و حمل و نقل عمومی سایر شهرها با وجود نیاز مبرم این شهرها به روانسازی ترافیک خصوصا با آغاز هدفمندی یارانه‌ها، حامل‌های انرژی، ابلاغ و اجرا نشد؟

2

  • طبق آمار اعلام شده از سوی برخی مسئولین اقتصادی نرخ رشد اقتصادی کشور در سال 89 حدود 4.5 درصد بوده و اگر نرخ اعلام شده از سوی صندوق بین‌المللی پول را بپذیریم، حدود 3 درصد بوده است در حالی که طبق برنامه باید حداقل 8 درصد باشد؛ آیا این امر حاکی از ضعف مدیریت اقتصادی کشور نیست؛ همچنین با این نرخ رشد آیا ممکن است یک میلیون و 600 هزار شغل در کشور ایجاد شده باشد؟

3

  • در اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌ها سهم بخش تولید صنعتی و کشاورزی تاکنون به درستی پرداخت نشده و باعث گران تمام شدن هزینه تولید کالا و محصول و آسیب دیدن بنگاه‌های اقتصادی شده است؛ چرا دولت مقید به اجرای قانون مجلس نیست؟

4

  • مقاومت 11 روزه جنابعالی در مقابل حکم حکومتی رهبر انقلاب مبنی بر ابقای حجت‌الاسلام مصلحی وزیر محترم اطلاعات چه توجیهی دارد؟

5

  • این سخن جنابعالی که مجلس در راس امور نیست، چه هدفی را دنبال می‌کند؟

6

  • وزیر ورزش و جوانان پس از 5 ماه از ابلاغ قانون تشکیل وزارت ورزش و جوانان با نامه‌ای غیرمعمول به مجلس معرفی شد. آیا این امر نوعی تلاش برای گریز از اجرای قانون نیست؟

7

  • مبلغ هزار و 500 میلیارد تومان بودجه ارتقای شاخص‌های فرهنگی کشور در قانون بودجه سال 1389 چگونه هزینه شده است؟

8

  • چه ضرورتی وجود داشت که آقای منوچهر متکی وزیر سابق امور خارجه در زمان ماموریت خود به سنگال عزل شود؟ به طوری که علاوه بر تحقیر شخصیت ایشان، نظام جمهوری اسلامی ایران در سطح جهان آسیب ببیند؟

9

  • چرا جناب‌عالی با علم به این‌که انتقاد از برخی مجریان قانون عفاف و حجاب در رسانه ملی موجب کاهش اقتدار نظام در این حوزه و بدتر شدن وضع پوشش اسلامی در جامعه خواهد شد، در برنامه زنده تلویزیونی، ضمن متهم کردن برخی مجریان این قانون، برخلاف اجماع فقها بر وظیفه دولت اسلامی از امر به معروف و نهی از منکر که نیازمند اعمال قانون است، با اعلام این مطلب که راه حل این مساله منحصر به کار فرهنگی است، از دولت سلب مسوولیت نمودید و پس از مخالفت گسترده مراجع تقلید، ائمه جمعه، علمای بلاد و نمایندگان مجلس با سخنان شما در مصاحبه تلویزیونی بعدی اعلام کردید که سخن من همان است که گفتم؟ این رفتار شما چگونه توجیه می‌شود؟

10

  • چرا نظریه ترویج مکتب ایرانی به جای مکتب اسلام را که توسط رییس دفتر شما بیان شد، علی‌رغم ضدیت با مبانی انقلاب اسلامی و مخالفت قاطبه مراجع عظام تقلید و علمای بزرگ و دلسوزان نظام، تایید و بر آن تاکید نموده، باعث تنزل جایگاه انقلاب اسلامی و زنده شدن تعصبات قومی در میان مسلمانان و سوءاستفاده مخالفان وحدت اسلامی گردیدید؟ اصولا چرا از گروه موسوم به جریان انحرافی علی‌رغم هشدار و اعلام خطر علمای بزرگ، اعلام برائت نمی‌کنید؟ بلکه از این افراد دفاع می‌کنید؟

حال باید منتظر ماند و دید که مجلس هشتم در بیست و چهارمین روز اسفند در حالی که آخرین روزهای خود را سپری می‌کند، به نتیجه مطلوب خود خواهد رسید و اینکه رئیس جمهور توان قانع کردن نماینده‌ها را خواهد داشت یا خیر؟

کد خبر 163539
منبع: همشهری آنلاین

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز