همشهری‌آنلاین: در حالی که به اجرای سئوال از رئیس جمهور برای اولین بار در کشور نزدیک می‌شویم یک عضو هیئت رئیسه مجلس از انصراف 10 امضا کننده سئوال از رئیس جمهور خبر داد اما سخنگوی طراحان سئوال این موضوع را کذب خواند و تاکید کرد که این شیوه خوش خدمتی دیگر نخ نما شده است.

به گزارش همشهری‌آنلاین، محمود احمدی نژاد تا کنون 12 بار با درخواست سؤال از سوی نمایندگان مجلس هفتم و هشتم مواجه شده است. تلاش برای پاسخگو کردن رئیس جمهور در برابر مجلس 11 بار به نتیجه نرسید اما در ایستگاه دوازدهم، پس از فراز و فرودهای بسیار، سرانجام قرار است احمدی نژاد برای اولین بار در جایگاه رئیس جمهور در بیست و چهارمین روز اسفند پاسخگوی سؤال های نمایندگان مجلس باشد.

طرح سؤال از رئیس جمهور که با نام "علی مطهری" عجین شده است، در ابتدای مسیر با امضای 100 نماینده مجلس همراه بود اما پس از گذشت زمان، برخی از نظر خود برگشتند و امضای خود را پس گرفتند و سرانجام طرح سؤال از رئیس جمهور با امضای 79 نماینده راهی هیئت رئیسه شد.

نامه 7 نماینده مجلس برای لغو سئوال از رئیس جمهور و جایگزین کردن گفتگو و تعامل با وی اولین بحث‌ها درباره انصراف از سئوال از رئیس جمهور را کلید زد. هر چند این نمایندگان تاکید کردند که هدف اصلی‌شان این است که شیرینی انتخابات را به تلخی تبدیل نکنند اما تلاش‌های نمایندگان هوادار دولت ادامه پیدا کرد تا اینکه روز گذشته 22 اسفند بحث احتمال آبستراکسیون از سوی برخی هواداران دولت مطرح شد.

پیmoreشنهاد 7 نماینده؛ اقدام جایگزین طرح سوال از رئیس جمهور

نقmoreشه طرفداران دولت برای جلسه سؤال از احمدی‌نژاد؛ قصد آبستراکسیون دارند!

حال یک روز مانده به اجرای طرح سئوال از رئیس جمهور، فارس به نقل از کوهکن سخنگوی هیئت رئیسه مجلس از برگزاری جلسه ویژه این هیئت ‌برای بررسی انصراف 10 امضاکننده سؤال از رئیس جمهور خبر داد.

محسن کوهکن با تایید خبر انصراف ۱۰ تن از امضاء‌کنندگان طرح سؤال از رئیس جمهور اظهار داشت: ساعت ۱۳ امروز هیئت رئیسه جلسه فوق‌العاده‌ای برگزار خواهد کرد تا این موضوع را بررسی کند.

وی ادامه داد:‌ در این جلسه به تفسیر آئین‌نامه در این زمینه خواهیم پرداخت و اگر برداشت از آئین‌نامه این باشد که به صورت طبیعی این اعمال حق از نظر پس گرفتن امضاها به قوت خود باقی باشد، هیئت رئیسه تصمیم دیگری در خصوص بررسی طرح سؤال از رئیس جمهور در صحن علنی خواهد گرفت.

سخنگوی هیئت رئیسه مجلس افزود: اما اگر برداشت از آئین‌نامه این باشد که عده‌ای که اعلام کردند، دیگر نمی‌تواند انصراف دهند، بحث دیگری است و هیئت رئیسه این موضوع را در جلسه امروز بررسی می‌کند.

اما مهر نیز به نقل از سخنگوی طراحان سئوال تاکید کرد که انتشار خبر پس‌گرفتن امضای طرح سؤال از رئیس جمهور شیطنت دوستان دولت است.

سخنگوی طراحان سؤال از رئیس جمهور با تکذیب خبر پس گرفتن امضای چند تن از امضا کنندگان طرح سئوال از رئیس جمهور گفت: انتشار این خبر شیطنت دوستان دولت است که قصد دارند خوش خدمتی دیگری به دولت کنند در حالیکه این شیوه‌ها نخ نما شده است.

مصطفی رضا حسینی با بیان این مطلب گفت: ما هم خبر منتشر شده درباره پس گرفتن امضاهای سئوال از رئیس جمهور را شنیده‌ایم در حالیکه چنین اتفاقی نیفتاده است و اساسا بر اساس آیین نامه داخلی مجلس چنین امکانی وجود ندارد که پس از قرائت طرح سئوال از رئیس جمهور در صحن مجلس و ابلاغ به رئیس جمهور کسی امضای خود را از طرح پس بگیرد.

وی با بیان اینکه موضوع به جریان افتاده و فردا در مجلس نهایی خواهد شد، گفت: در صورتی سئوال کنندگان از رئیس جمهور امکان پس گرفتن امضای خود را داشتند که این طرح هنوز در مجلس اعلام و قرائت نشده بود، اما پس از اعلام توسط هیئت رئیسه و ابلاغ به رئیس جمهور دیگر امکان پس گرفتن امضا وجود ندارد.

سخنگوی طراحان سئوال از رئیس جمهور خاطرنشان کرد: توصیه ما به دوستان دولت این است که این شیوه‌ها را کنار بگذارند زیرا تا آنجایی که ما می‌دانیم شخص رئیس جمهور هم مایل است در مجلس حضور یابد و به سئوالات پاسخ دهد. بهتر است چنین شایعاتی از سوی دوستان دولت برای آشفته شدن فضای مجلس مطرح نشود.

وی گفت: بهتر است دوستداران دولت به فکر پاسخگویی شایسته رئیس جمهور در صحن مجلس به سئوالات مطرح در این طرح باشند.

حسینی گفت: بحث مربوط به چگونگی بررسی سئوال از رئیس جمهور و نحوه پس گرفتن امضاها در مواد 196 و 197 آیین نامه داخلی مجلس تصریح شده و بر اساس همین دو ماده پس گرفتن امضاها در زمان فعلی ممکن نیست.

کد خبر 163516
منبع: همشهری آنلاین

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز