کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و زیست شهری شورای اسلامی شهر تهران به ریاست مرتضی طلایی و عضویت احمد مسجدجامعی، علیرضا دبیر، هادی ساعی (مخبرکمیسیون) و دکتر معصومه‌آباد (نایب رئیس کمیسیون)، به‌طور منظم در هفته 2 بار جلسات خود را برگزار کرده ‌است.

این کمیسیون با هدف ساماندهی بودجه و اعتبارات در اختیار سازمان‌ها و معاونت‌هایی که مباحث اجتماعی و فرهنگی زیرنظر مدیریت شهری را برعهده دارند، در سال 1390، با همکاری مشاوران و کارشناسان به بررسی برنامه و بودجه اداره‌های کل و سازمان‌های معاونت اجتماعی شهرداری تهران و تهیه گزارش‌های نظارتی و نیز تهیه آیین‌نامه استفاده از این اعتبارات پرداخته است. از 4 طرح مطرح‌شده در کمیسیون، 2 طرح مشارکت در برنامه‌های کاهش بی‌سوادی و استفاده از ظرفیت‌های شهرداری در مقابله و کنترل آسیب‌های اجتماعی به تصویب شورای اسلامی شهر تهران رسید.

این کمیسیون در سال 90حدود 85 جلسه رسمی برگزار کرده است که طی آن 7 طرح، 6 لایحه و رسیدگی به 52موضوع را در دستور کار قرار داده است. از این تعداد 37 جلسه به بررسی گزارش عملکرد برنامه و بودجه سال 1390 و ریز برنامه‌های سال 1391 اختصاص یافت و 7جلسه ویژه لایحه برنامه و بودجه سال 91 با شرکت مدیران و مسئولان و کارشناسان معاونت اجتماعی و فرهنگی و دیگر سازمان‌ها و ادارات کل مرتبط، در شهرداری تهران برگزار شد. با توجه به اینکه در نیمه دوم سال طبق روال همیشه لایحه بودجه سال آینده در دستور کار شورای اسلامی شهر تهران قرار می‌گیرد، بدیهی است که اهم جلسات کمیسیون‌های سه‌گانه، به‌ویژه کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و زیست شهری به همین امر اختصاص می‌یابد.

کمیسیون در برنامه و بودجه سال 91 که با ارائه الحاقات و اصلاحات پیشنهادی به شورا همراه بود رویکرد برنامه محوری و پیشگیری از موازی‌کاری سازمان‌ها و ارتقای کیفیت، کارایی و اثر بخشی بیشتر برنامه‌ها به تناسب بودجه‌های تخصیص‌یافته را اتخاذ کرد. از مجموع این موضوعات، طرح‌ها و لوایح بررسی شده، طرح «الزام شهرداری به تهیه برنامه عملیاتی کاهش آلودگی صدا» و «استفاده از ظرفیت شهرداری برای کاهش آسیب‌های اجتماعی» تا‌کنون به تصویب شورای اسلامی شهر تهران رسیده است. تعداد موضوعات بررسی شده درسال‌جاری نسبت به تعداد طرح‌ها و لوایح ارائه شده درمقایسه با سال گذشته بیشتر بوده است که نشان از فعالیت‌های اجرایی و نظارتی بیشتر کمیسیون در حوزه نظارت بر عملکرد و برنامه و بودجه سازمان‌ها، ادار‌ات و شرکت‌های تابعه شهرداری دارد.

همکاری و هماهنگی در هرچه بهتر برگزار شدن نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با دعوت از مدیران و مسئولان حوزه مدیریت شهری و سایر نهادهای مرتبط مانند وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، از جمله فعالیت‌های ابتدای هر سال این کمیسیون است. رایزنی و تبادل نظر درباره سایر نمایشگاه‌های مناسبتی مانند مراسم بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها در اول مهر هر سال، نمایشگاه یاد یار مهربان (هفته‌ کتاب) و... نیز از جمله موضوعاتی هستند که در بعضی جلسات کمیسیون درباره آنها تصمیم‌گیری شده است.

با توجه به استقرار دبیرخانه مجمع مشورتی کمیسیون‌های فرهنگی شوراهای اسلامی کلانشهرها و مراکز استان‌ها، برگزاری اجلاس‌های این مجمع نیز بر عهده کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و زیست شهری شورای اسلامی شهر تهران است که بیش از 5 جلسه در شهر‌های ارومیه، خرم‌آباد و... برگزار شده است.

طرح‌های بررسی شده در کمیسیون در سال 1390

کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و زیست شهری شورای اسلامی شهر تهران طرح‌هایی از جمله راهکارهای کاهش آسیب‌ها و ناهنجاری‌های اجتماعی در شهر تهران، تدوین برنامه جامع پایش و مقابله با پدیده گرد و غبار، الزام شهرداری تهران به تهیه برنامه عملیاتی کاهش آلودگی صدا در شهر تهران و طرح استفاده از ظرفیت شوراها و شهرداری‌ها در کاهش آسیب‌های اجتماعی را مورد بررسی و تصویب نهایی قرار داده است.

لوایح بررسی شده در کمیسیون در سال 1390

لوایحی همچون «منشور حقوق و تکالیف شهروندی»، «اصلاحیه مصوبه نحوه محاسبه تعرفه دفاتر خدمات الکترونیک شهرتهران» و «تعرفه‌های اصلاحی و بهره‌برداری از اماکن ورزشی متعلق به شهرداری تهران و سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه» و «طرح جامع ساماندهی صنایع، صنوف و مشاغل شهر تهران » در کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و زیست شهری شورای اسلامی شهر بررسی شده است.

در مقایسه با سال 1389 تعداد لوایح و طرح‌های بررسی شده و نیز طرح‌های پیشنهادی از طرف کمیسیون با توجه به ارجاعات مربوط به کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و زیست شهری کاهش یافته و بررسی سایر موضوعات که شامل بازدیدها، درخواست‌های انجمن‌ها و مؤسسات، طرح‌ها و پروژه‌های فرهنگی مرتبط با سازمان‌ها، تصویب دستورالعمل‌ها و برنامه‌ها و بودجه معاونت‌ها و ادارات کل تابعه آن در شهرداری تهران می‌شود، افزایش داشته است. همچنین هماهنگی و گزارش اجرای نمایشگاه‌هایی مانند نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران و نمایشگاه هفته کتاب با عنوان یاد یار مهربان در سال 1390 در زمان مقرر و نیز زودتر از سال گذشته انجام گرفته است.

بازدیدهای میدانی از بعضی پروژه‌ها نیز در 6 ماه اول سال‌جاری نسبت به 6 ماه اول سال گذشته بیشتر بوده است. نیمه اول سال 1390 کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و زیست شهری شورای اسلامی شهر تهران بیشتر به وظایف نظارتی، اداری و اجرایی خود پرداخته و طیف وسیعی از فعالیت‌هایش را به این امور اختصاص داده است. درباره طرح‌های مجمع مشورتی کلانشهرها و مراکز استان‌ها، نیمه‌اول سال1390طی برگزاری 3جلسه، 6 طرح پیشنهادی به تصویب رسید که طبیعتا به‌دلیل چارچوب زمانی این نوع جلسات، نسبت به گذشته تغییر چندانی به لحاظ کمیت مشاهده نمی‌شود و تقریبا روندی مشابه سال 89 داشته است.

کد خبر 163510

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز