گروه شهری: یک فوریت لایحه پیشنهاد به دولت و مجلس شورای اسلامی جهت کمک به تامین اعتبار مورد نیاز حوزه حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در سال 91 به تصویب شورای اسلامی شهر تهران رسید.

شورای شهر

به گزارش همشهری هر ساله ارقامی در بودجه شهرداری‌ها اختصاص به توسعه و نگهداشت و حمل‌ونقل عمومی دارد که حدود 50 درصد آن در لایحه پیشنهادی بودجه دولت به مجلس به‌عنوان کمک دولت به شهرداری‌هاست. این لایحه شامل توسعه حمل‌ونقل عمومی، تامین اعتبارات مورد نیاز به میزان 40 هزار میلیارد ریال برای حمل‌ونقل درون شهری کل کشور و اجرای مصوبه طرح جامع حمل‌ونقل عمومی شهر تهران و اعتبارات یارانه بلیت مترو و اتوبوس، کمک به شرکت‌ها و سازمان‌های مسئول در امر حمل‌ونقل برای تامین هزینه‌های جاری و سرمایه‌ای است. در این باره علیرضا دبیر عضو هیات رئیسه شورای اسلامی شهر و خسرو دانشجو سخنگوی شورای شهر پیشنهاد حذف دوفوریت و تبدیل آن به یک فوریت را مطرح کردند.

به گفته دانشجو لوایح و طرح‌هایی که مفصل و نیازمند دقت‌نظرند به‌دلیل نیاز به‌کار کارشناسی بسیار، ظرفیت دوفوریتی شدن را ندارند که متعاقب این پیشنهاد اعضای شورای شهر یک فوریت این لایحه را تصویب اما تاکید کردند با توجه به اینکه فردا لایحه بودجه دولت تقدیم مجلس می‌شود اعضای شورای اسلامی شهر تهران ظرف یک هفته کار فشرده به بررسی لایحه تامین اعتبار مورد نیاز حوزه حمل ونقل و ترافیک بپردازند و حداکثر سه‌شنبه آینده به بررسی جزئیات این لایحه پرداخته و پیشنهاد مدیریت شهری را به‌منظور تصویب تقدیم مجلس شورای اسلامی کنند.

گزارش عملکرد سالانه شورایاری‌ها

دیروز احمد مسجد جامعی عضو کمیسیون فرهنگی شورای شهر و مسئول ستاد هماهنگی شوراهای محلات شهر تهران به ارائه گزارشی درباره فعالیت‌ها و عملکرد شورایاری‌های شهر پرداخت.
وی خبر داد: گزارش عملکرد شورایاری‌ها ظرف یک سال و نیم گذشته در قالب مجموعه‌ای تحت عنوان گزارش یک شهر تا پایان سال به چاپ خواهد رسید. وی در گزارش خود به تاریخچه شکل‌گیری شورایاری‌ها، فراز و فرودها و ذکر اسامی همه کسانی که در شکل گیری، حفظ و تثبیت شورایاری‌ها از دور اول تا به امروز تلاش کردند پرداخت و به‌طور ویژه از زحمات عباس شیبانی عضو پیشکسوت و مؤثر شورای شهر در گسترش مردم سالاری در تاریخ مبارزات دوره معاصر تقدیر کرد.

مسجد جامعی گفت: حتی در دوره‌ای که شورایاری به لحاظ اعتبار با مشکل مواجه بود آقای شیبانی رقم 60 میلیون برای انتخابات دومین دوره شورایاری‌ها قرض کرد و در اختیار ستاد شورایاری‌ها قرار داد و در ادامه وقتی مشروعیت شورایاری‌ها با مشکل مواجه شد باز ایشان بود که پیگیری کرد و برای نخستین‌بار در عمرش بابت این قضیه به دستگاه‌های مربوطه شکایت کرد. وی ضمن اشاره به اینکه شکل‌گیری شورایاری به‌عنوان یک نظام مشارکت فراگیر در امور، محصول دیدگاه حضرت امام(ره) است که معتقد بودند کار مردم را به مردم باید واگذار کرد، افزود: نتیجه همه این تلاش‌ها به جایی منجر شد که امروز در 374 محله شهر تهران شورایاری‌ها شکل گرفتند و امروز تقارن دهه فجر با گزارشی از نحوه عملکرد شورایاری‌ها به‌عنوان نمونه‌ای از نظام مردم سالاری امری میمون و مبارک است.

مسجد جامعی در بخش دیگری از اظهارات خود یکی از مهم‌ترین تفاوت‌های قانون اساسی جمهوری اسلامی را نسبت به قانون اساسی قبل از انقلاب وجود شوراها دانست و گفت: در قانون اساسی جمهوری اسلامی بیش از 100 بار کلمه شوراها به کار برده شده است. به گفته مسئول ستاد هماهنگی شوراهای محلات شهر تهران شورایاران زبان گویای مردم محلات هستند و می‌توانند علاوه بر نقش نظارتی، مشورتی و پژوهشی تاثیر بسیاری در بسط آموزش شهروندی در جامعه داشته باشند و حتی به حل مسائل خود بپردازند به‌نحوی که 70 درصد مشکلات محلات از طریق شورایاران و از ارتباط و گفت‌وگوی آنها با شهرداری منطقه و مجموعه کسانی که در حوزه اجرا در منطقه فعالیت دارند قابل حل است.مسجد جامعی در توضیح میزان اهمیت و نقش و مشارکت شورایاران در اداره شهر گفت: شورایاران در تدوین برنامه سالانه و تصویب اعتبار مورد نیاز برای شهرداری‌های مناطق مشارکت دارند و حتی با امضای مشترک شورایاری‌ها و مسئولان اجرایی شهرداری مناطق بودجه تایید می‌شود.

در ادامه علی پور که از دور اول شورایاری‌ها تا‌کنون عضو شورایاری بوده نیز به ارائه گزارشی از عملکرد سالانه شورایاری‌ها پرداخت و گفت: طبق بررسی‌های به عمل آمده به‌طور میانگین در هر ماه بیش از 500نفر ارباب‌رجوع به ستاد شورایاری مراجعه می‌کنند و هر روز حداقل به 200 تماس تلفنی شهروندان و شورایاران در ستاد پاسخ داده می‌شود. علیرضا دبیر عضو هیات‌رئیسه شورای شهرنیز ضمن تاکید بر اینکه هفته آینده جمع بندی نهایی برای بودجه سال آینده می‌شود و در این باره نقش شورایاری‌ها بسیار مؤثر است، گفت: باید به‌نظرات شورایاری‌ها در تعیین بودجه توجه شود و علاوه براین بحث آموزش شورایاران نیز مطرح است زیرا سال آینده انتخابات دور چهارم شورایاری‌ها مطرح است بنابراین بحث آموزش بسیار مهم است و حتما باید برای این موضوع اعتباری درنظر گرفته شود.

دبیر درعین حال خواستار افزایش میزان تنخواه 50 هزارتومانی شورایاری‌ها به 100هزار تومان شد.

دبیر در عین حال با اشاره به اینکه در جلسات شورایاری‌ها شاهد حضور نمایندگانی از دستگاه‌های اجرایی هستیم که این نشان‌دهنده پذیرش شورایاری‌ها از سوی دستگاه‌های اجرایی است گفت: همه متوجه شدند که برای اداره شهر باید مشارکت شورایاران را بپذیرند به همین دلیل در برنامه پنجم، به موضوع مدیریت یکپارچه برای اداره شهر اشاره شده و من از همین جا از شورای‌عالی استان‌ها می‌خواهم لایحه‌ای برای تحقق این مهم به مجلس ارسال کند وگرنه تا 30 سال آینده نیز شاهد تحقق مدیریت یکپارچه نخواهیم بود.

مهدی چمران رئیس شورای اسلامی شهر تهران که ریاست شورای‌عالی استان‌ها را نیز برعهده دارد در پاسخ به دبیر گفت: ما این کار را کرده‌ایم و در 30 جلسه کمیسیون‌های دولت حضور یافتیم و با مسئولین دولتی درباره واگذاری 16 مورد از اختیارات و وظایفشان به توافق رسیدیم و به‌دنبال آن هستیم که هر چه سریع‌تر مدیریت یکپارچه شهری را به نتیجه برسانیم.معصومه ابتکار رئیس کمیته محیط‌زیست شورای اسلامی شهر تهران نیز ضمن اشاره به اینکه تشکیل شورایاری‌ها گام نخست تشکیل یک نهاد اجتماعی و مردم‌سالاری است که باید تحت حمایت قرار گیرد گفت: ظرفیت قانون اساسی و شوراها ایجاب می‌کند بحث شورایاری‌ها را به‌عنوان الگو برای کل کشور دنبال کنیم.وی در ادامه گفت: ما همچنان نیازمند آموزش تخصصی محیط‌زیست برای شورایاران هستیم آن هم در شرایطی که طبق گزارش جهانی وضعیت عملکرد محیط‌زیست کشور 36 پله تنزل داشته و این نگران‌کننده است. به‌همین‌دلیل از نظر ابتکار وجود شورایاری‌ها و تلاش و نگاه تخصصی و توانمندی آنها در محیط‌زیست بسیار می‌تواند امید بخش باشد.

در ادامه این نشست، حسن بیادی نیز گفت: باید کاری کنیم که نه‌تنها نقش شورایاری‌ها در مدیریت یکپارچه دیده شود بلکه در هر حرکتی که انجام می‌شود به‌ویژه در برنامه‌های چشم‌انداز باید شورایاری‌ها مورد توجه قرار گیرند.وی همچنین از اصلاح ساختار شوراها سخن گفت و افزود: درست این بود که از همان ابتدا اول شورایاری‌های محلات تشکیل می‌شد بعد شورای شهر و شورای‌عالی استان‌ها.
به گزارش همشهری، خسرو دانشجو سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران نیز گفت: در برنامه توسعه پنج‌ساله سوم و چهارم موضوع واگذاری بخشی از فعالیت‌ها به شهرداری‌ها از نگاه مدیریت واحد شهری مطرح شده بود اما به‌دلیل مشکلات ساختاری اجرایی نشد اما در برنامه پنجم موضوع واگذاری مدیریت شهری به یک نفر مطرح نیست. هرکسی وظایف خود را انجام می‌دهد اما برنامه‌هایشان در یکجا هماهنگ می‌شود که در این‌باره به‌نظر می‌رسد شوراها بتوانند ظرفیت بالایی از خود نشان دهند.

دانشجو ضمن اشاره به اینکه شورایاری‌ها بازوهای کمکی شورای شهر هستند گفت: از آنجا که شورایاری‌ها نیازهای جدی دارند، باید نیازهای آنها توسط شورا برطرف شود تا تبدیل به شورایاری شهرداری نشوند.چمران رئیس شورای شهر نیز ضمن تایید اظهارات دانشجو گفت: آفت شورایاری‌ها آن است که تحت‌تأثیر فشار سیاسی و اجرایی قرار بگیرند. وی تاکید کرد: شورایاری‌ها باید مستقل عمل کنند و قطعا اگر اینگونه نباشند مورد حمایت شورای شهر قرار نخواهند گرفت.

کد خبر 158983
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شورای شهر

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز