در شورای شهر تهران انجام شد تصویب بودجه عمرانی سال 91 شهرداریگروه شهری: بودجه عمرانی سال 91 شهرداری تهران روز گذشته در چهارصدوچهل‌وسومین جلسه شورای شهر تهران تصویب شد.

مهدی چمران، رئیس شورای اسلامی شهر تهران، در سخنان پیش از دستور خود ضمن گرامیداشت سالروز قیام مردم تبریز گفت: مردم شجاع تبریز در چهلمین روز شهادت شهدای قم در سال 1356 قیام کردند که این قیام و دیگر قیام‌ها که در شهرهای مختلف ایران یکی پس از دیگری انجام ‌شد، طلیعه‌ای برای پیروزی مردم مسلمان ایران بود.

در ادامه جلسه، اعضای شورای شهر بودجه 1122میلیارد تومانی معاونت فنی و عمرانی سال91 شهرداری را در شرایطی بررسی کردند و به تصویب رساندند که شهردار و معاونان فنی و عمرانی و حمل‌ونقل و ترافیک در جلسه حضور نداشتند. حمزه‌شکیب، رئیس کمیسیون توسعه و عمران شهری شورای شهر نیز در جریان بررسی بودجه عمرانی سال 91 شهرداری تهران اظهار داشت: بودجه پیشنهادی شهرداری تهران برای بخش عمرانی رقمی معادل یک هزار و 244 میلیارد تومان بود که پس از بررسی و مباحث کارشناسی و به‌دلیل اینکه از سرجمع کل بودجه پیشنهادی شهرداری تهران هزار میلیارد کم شده و در نتیجه در سایر بودجه‌های شهرداری نیز شاهد کاهش 10 درصدی خواهیم بود، بنابراین بودجه مورد توافق کمیسیون عمران شورا برای معاونت فنی و عمرانی شهرداری تهران در سال 91 رقمی معادل 1122میلیارد تومان است. وی تاکید کرد: حدود 75 درصد بودجه عمرانی شهرداری تهران مربوط به پروژه‌های اولویت‌دار شهر از جمله پروژه صدر- ‌نیایش، تونل امیرکبیر، پل‌های غیرهمسطح جناح، بزرگراه آزادگان، بزرگراه یادگار امام و پروژه شهر آفتاب حرم امام خمینی(ره) است.

علیرضا دبیر، عضو هیات رئیسه شورای شهر تهران نیز در جریان بررسی بودجه عمرانی سال 91 شهرداری تهران با اشاره به اتمام پروژه امام علی در پایان سال 91 اظهار داشت: پروژه امام علی که تا محدوده دولت‌آباد امتداد دارد توسط معاونت عمران در حال اجراست. از محله دولت آباد تا مرقد مطهر امام(ره) که حدود7.5کیلومتر می‌شود را قرار بود شهرداری منطقه 20 احداث کند ولی در جریان بررسی بودجه مناطق رقم ساخت این قطعه از بزرگراه حذف شده است. مهدی چمران در این خصوص خاطرنشان کرد: طبق مصوبه شورای شهر امتداد پروژه امام علی تا انتهای شهر ری بوده است.

این 7.5کیلومتر که در محدوده منطقه 20 قرار دارد در پروژه پیش‌بینی نشده بود. بنابراین مطالعات طرح می‌تواند برای تصویب به شورای شهر ارائه شود تا به‌عنوان پروژه اولویت‌دار شهرداری در ذخیره بماند . رئیس شورای شهر یادآور شد: منظور از پروژه‌های اولویت‌دار این است که شهرداری حدود 10پروژه تعریف‌شده که مطالعات کارشناسی را نیز دارند به‌منظور اخذ مجوز و مصوبه به شورای شهر معرفی کند تا در هنگام اجرا دیگر نیازی به مصوبه شورا نداشته باشد و تنها اجرای آنها را به اطلاع شورای شهر برساند.

مهدی چمران افزود: در پروژه امام علی حدود 200میلیارد تومان اعتبار دیده شده است که براساس اظهارات مسئولان شهرداری از فاینانس هم برای ساخت این طرح استفاده خواهد شد که حدود 450میلیارد تومان برآورد می‌شود. درحالی‌که برای تکمیل این پروژه حدود 450میلیارد تومان اعتبار نیاز است بنابراین با ردیف دیده‌شده در بودجه عمرانی و فاینانس این مبلغ به 650 میلیارد تومان خواهد رسید که بیش از اعتبار مورد نیاز اعلام شده است. بنابراین می‌توان از ردیف بودجه مبلغی را کسر کرد تا به پروژه‌های دیگری که در شهر موجب روان‌شدن ترافیک و عبور و مرور می‌شود اختصاص پیدا کند. علیرضا دبیر گفت: برای ادامه اتوبان کردستان و اتصال به بزرگراه چمران می‌بایست از زمین‌های مجموعه ورزشی انقلاب و صدا و سیما استفاده شود که در حال حاضر کارگاه مهندسی اجرای پروژه قبلی وجود دارد و بهتر است قبل از جمع‌آوری کارگاه برای ادامه کار اعتباری درنظر گرفته شود تا این پروژه تکمیل شود.

حمزه شکیب خاطرنشان کرد: ادامه این پروژه نیاز به مطالعات کارشناسی دارد و با ارقام 30 تا 40 میلیارد تومانی هم خاتمه پیدا نمی‌کند. مهدی چمران نیز با اشاره به تاریخچه ورود مدیریت شهری به بحث عبور بزرگراه کردستان از مجموعه انقلاب و توافقاتی که با روسای ورزشی در دوره‌های قبلی شده بود، گفت: در دوره دوم شورای شهر به همراه شهردار وقت و رئیس سازمان تربیت بدنی برای عبور بزرگراه از اراضی مجموعه انقلاب به توافقاتی رسیدیم که 3راه‌حل پیشنهاد شد ولی پیشنهادها به مرحله مطالعه و اجرا نرسیده است. وی گفت: در آن زمان پیش‌بینی اجرای تقاطع همسطح و عبور تونل از زیر اراضی، ابتدای مباحث رد شد و تنها راه‌حل باقیمانده عبور هوایی از اراضی، بود که قرار شد مطالعات در این زمینه انجام شود که تاکنون اتفاقی نیفتاده است. در نهایت مقرر شد برای مطالعه تکمیل پروژه‌های حد فاصل نمایشگاه بین‌المللی، پل کردستان به اتوبان چمران و پل غیرهمسطح فتح ردیف‌های بودجه‌ای دیده شود.

در ادامه جلسه گزارش حسابرس سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری تهران در سال 88 که برای نخستین بار انجام شده بود به استماع اعضای شورای شهر تهران رسید. براساس این گزارش صورت‌های مالی سازمان پارک‌ها از جنبه‌های با اهمیت مورد نظر حسابرس مورد قبول اعلام شد. بررسی اعتراض فرمانداری تهران به مصوبه پیشنهاد به مجلس شورای اسلامی و دولت جهت تامین بودجه مورد نیاز شرکت آب در سال 1391 از موضوعاتی بود که در دستور کار شورا قرار داشت و در نهایت پاسخ اعتراض برای ارائه به فرمانداری به تصویب اعضا رسید.

شورا در پاسخ گفت: براساس این مصوبه یکی از راه‌های مشارکت مردم در توسعه و بازسازی شبکه آب شهری تامین بخشی از هزینه‌های مالی اجرای پروژه به هنگام خرید انشعاب جدید است که میزان مشارکت پس از تصویب شورای شهر در صورت تایید وزیر نیرو به نمایندگی از طرف دولت قابلیت اجرایی پیدا می‌کند. در ادامه جلسه اعتراض فرمانداری به مصوبه الزام شهرداری تهران برای ارائه تمامی مصوبات کمیسیون ماده 5 شورای‌عالی شهر‌سازی‌ و معماری به شورای اسلامی شهر تهران بررسی شد و در نهایت پاسخ آن به تصویب رسید.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران در جریان بررسی این اعتراض گفت: در این موضوع فرمانداری اعتراض نداشته است بلکه این شهرداری تهران بوده که اعتراض خود را به فرمانداری برده و فرمانداری این اعتراض را برای پاسخ به شورا فرستاده است. خسرودانشجو، سخنگوی شورای شهر با قرائت پاسخ شورا به این اعتراض فرمانداری گفت: پاسخ ما در 2 محور است به‌نحوی که هرچه سریع‌تر تکلیف طرح جامع و تفصیلی شهر تهران مشخص شده و ابلاغ شود تا مسیر صدور پروانه ساخت کاملا منطبق با آنها انجام شود و دوم اینکه موضوع مناطق به دقت پیگیری شود. سخنگوی شورای شهر تهران اظهار داشت:

کارشناسان معاونت شهرسازی شهرداری، کار، انرژی و تخصص خود را در اختیار اجرای طرح تفصیلی قرار داده‌اند و اگر کمیسیون عمران شورای شهر اعتراضی می‌کند به‌همین خاطر است. چمران نیز با تاکید بر اینکه در این مصوبه شورای شهر از حق قانونی خود استفاده کرده است، گفت: نظارت شورا بر مصوبات کمیسیون ماده 5 به معنی تخلف این کمیسیون نیست، ضمن اینکه در کمیسیون موضوعات بسیار مفید و مؤثری برای شهر به تصویب می‌رسد.

کد خبر 161017
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شورای شهر

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز