همشهری آنلاین: کاترین آشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نسبت به گفت‌وگوهای جدید ایران با شش قدرت جهان ابراز خوش‌بینی کرده است.

به گزارش پرس تی وی، آشتون روز شنبه (۲۰ اسفند، ۱۰ مارس) در دانمارک به خبرنگاران گفت: ما بر اساس تماس‌هایی که داشتیم امیدواریم که این فرایند اکنون بتواند با سرعت و جدیت به جلو پیش رود.

کشورهای ۱+۵ شامل آمریکا، چین، روسیه، فرانسه، انگلیس به همراه آلمان روز پنج‌شنبه آمادگی خود را برای از سرگیری گفت‌وگوهای چندجانبه با ایران اعلام کردند.

آشتون که ریاست گروه ۱+۵ را نیز بر عهده دارد، در ادامه اظهارات خود افزود که مقام‌های ارشد اتحادیه اروپا و ایران برای توافق درباره تاریخ و زمان گفت‌وگوها در روزهای آینده با یکدیگر دیدار خواهند کرد.

این در حالی است که احمد داوود اغلو وزیر خارجه ترکیه نیز روز شنبه اعلام کرد استانبول اوایل ماه آوریل، میزبان گفت‌وگوهای چندجانبه میان ایران و گروه ۱+۵ خواهد بود.

پیش از این، دو دور مذاکرات چندجانبه بین ایران و گروه ۱+۵ برگزار شده است. ژنو سوئیس در دسامبر ۲۰۱۰ و استانبول ترکیه در ژانویه ۲۰۱۱ میزان این مذاکرات بود.

آمریکا رژیم اسرائیل و هم‌پیمانان‌شان، همواره تهران را به انحراف از برنامه صلح‌آمیز انرژی هسته‌ای و تلاش برای دستیابی به جنگ‌افزارهای هسته‌ای متهم کرده و از این ادعاها به عنوان بهانه‌ای برای اعمال تحریم‌های یک جانبه و بین المللی و همچنین تهدید به حمله نظامی علیه تاسیسات انرژی هسته‌ای ایران استفاده می‌کنند.

ایران با رد این ادعاها تاکید می‌کند به عنوان یکی از امضاکنندگان پیمان منع گسترش جنگ‌افزارهای هسته‌ای و یکی از اعضای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، از حق توسعه و دستیابی به فن‌آوری صلح‌آمیز انرژی هسته‌ای برخوردار است.

کد خبر 163228
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مجامع‌ جهانی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز