شنبه ۱۳ اسفند ۱۳۹۰ - ۰۸:۲۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: اخوان‌المسلمین لیبی با همراهی دیگر اسلام‌گرایان یک حزب سیاسی جدید تشکیل می دهند.

اخوان المسلمین لیبی

آنها برای پیشرو بودن در اولین انتخابات این کشور پس از برکناری معمر قذافی روز جمعه برای تاسیس حزبی سیاسی با همکاری دیگر گروه‌های مسلمان، اقدام کردند.

اسلام‌گراها و غیر مذهبی‌ها در انتخابات ماه ژوئن برای کسب کرسی در مجلس ملی لیبی رقابت می‌کنند. مجلس جدید پیشنویس قانون اساسی جدید این کشور آفریقای شمالی را تهیه خواهد کرد.

تحلیل‌گران سیاسی می‌گویند اخوان‌المسلمین لیبی احتمالا به عنوان سازمان‌دهی ‌شده‌ترین نیروی سیاسی و بازیگری پیشرو در این کشور صادرکننده نفت که 42سال اسلام‌گرا‌ها و دگراندیشان تحت فشار بودند؛ به صحنه می‌آید.

انتخابات پس از اعتراض‌های مردمی و برکناری حاکمان سابق در کشورهایی مانند تونس، مصر و مراکش اسلام‌گراها را به سر کار آورده است و احتمالا آنها در لیبی هم که کشوری از نظر اجتماعی محافظه‌کار است، به پیروزی خواهند رسید.

لمین بلهاج رئیس کمیته تاسیس‌کننده این حزب جدید در گفت‌و‌گو با رویترز روز جمعه 12 اسفند در کنفرانسی گفت که این حزب اسلام‌گراهای گروه‌های مختلف را دور هم جمع خواهد کرد.

او افزود:"این کنفرانس تاسیس حزبی مدنی و ملی است با چارچوب اسلامی. این حزب را اخوان‌المسلمین و بسیاری از افرادی که به سازمان‌های اسلامی دیگری وابسته نیستند ، تاسیس کرده اند."

بلهاجی یکی از مقام‌های ارشد در شورای ملی انتقالی و عضو کمیسیون مسئول سازماندهی انتخابات است. او گفت حزب جدید هنوز نام مشخصی ندارد و رهبرانش با توجه به این‌که اخوان‌المسلمین مشغول رایزنی با دیگر گروه‌هاست، هنوز انتخاب نشده‌اند.

بنا به گفته عبدالله شمیعه، استاد اقتصاد و عضو اخوان‌المسلمین از زمانی که به عنوان گروهی زیرزمینی فعالیت می‌کرد، گفت این حزب جدید مستقل خواهد بود و اخوان‌المسلمین به‌عنوان جنبشی بیشتر مذهبی، اجتماعی و فعال در امور خیریه به کارش جدای از این حزب سیاسی ادامه خواهد داد.

کد خبر 162404
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز