یکشنبه ۷ اسفند ۱۳۹۰ - ۰۶:۱۷
۰ نفر

گروه اجتماعی- علی‌اصغر محمدی: آموزش و پرورش اذعان کرد که دریافت اجباری پول از خانواده‌ها برای هوشمند‌سازی مدارس، موجب شکست این طرح خواهد شد.

مدرسه هوشمند - دانش آموزان

 روزنامه همشهری پیش از این بارها در مورد دریافت اجباری پول از پدران و مادران دانش‌آموزان در مدارس دولتی عادی به عناوین مختلف مانند هوشمند‌سازی مدارس هشدار داده بود که مسئولان آموزش و پرورش چنین موضوعی را رد می‌کردند.

رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات در باره دریافت هزینه از اولیای دانش‌آموزان برای هوشمند‌سازی مدارس به فارس گفت: ما در این رابطه هیچ توصیه‌ای نکرده‌ایم و اگر بخواهیم با این کارها اولیا را در مقابل خودمان قرار دهیم، این طرح با شکست مواجه می‌شود. البته یوسف نوری حرف تکراری چند سال اخیر مسئولان آموزش و پرورش را نیز بر زبان آورد: «اگر کسی خودش می‌خواهد در این زمینه به مدرسه فرزندش کمک کند، خیر و برکت برای آموزش و پرورش است و از قبل هم وجود داشته است.» وزیر آموزش و پرورش نیز همواره تاکید می‌کند که «چیزی تحت عنوان پرداخت هزینه هوشمند‌سازی مدارس از سوی والدین دانش‌آموزان نداریم، ممکن است برخی از والدین تمایل به کمک داشته باشند اما اجباری نیست.» وزیر آموزش و پرورش وعده داده تا در 3 سال آینده همه مدارس کشور به مدارس هوشمند تبدیل شوند و برای این کار امسال 2میلیارد تومان به آموزش و پرورش هر استان اختصاص داده است.

تب هوشمند‌سازی

تب هوشمند‌سازی در مدارس کشور بالا گرفته و برخی از اولیای مدارس در اندیشه تهیه چند دستگاه کامپیوتر برای مدرسه هستند تا به نوعی اعلام کنند مدرسه تحت مدیریت آنها نیز هوشمند شده و از قافله عقب نمانند. از طرفی بودجه محدود مدارس دولتی عادی اجازه تهیه تجهیزات و امکانات مورد نیاز را نمی‌دهد و چاره‌ای جز دریافت اجباری پول از خانواده‌ها ندارند. البته چند صباحی است که برخی از مدارس به دور از هیاهوی موجود در این زمینه، ‌بسیاری از امور خود مانند ارتباط با خانواده دانش‌آموزان، برنامه امتحانات، ارائه کارنامه و حضور و غیاب دانش‌آموزان را به‌طور هوشمند انجام می‌دهند.

نوری تصریح کرد: اگر هزاران وسیله الکترونیک در مدرسه داشته باشیم، تا زمانی که معلم و عوامل اجرایی مدرسه میدان‌داری نکنند و در جریان تعلیم و تربیت از این ابزارها استفاده نشود، مدرسه به گورستان کامپیوتر تبدیل می‌شود. وی افزود: براساس استانداردهای این طرح، «هوشمندسازی مدرسه» یعنی بهره‌گیری از فناوری اطلاعات و ارتباطات در نهاده‌ها و فرایندهای تعلیم و تربیت که در این رابطه، نهاده‌ها اعم از کتب و سایر منابع آموزشی و روش‌ها شامل روش‌های یادگیری رفتاری و اجتماعی می‌شود.

وی گفت: در رابطه با استانداردهای هوشمند‌سازی مدارس، مراحل هوشمند‌سازی را در 3 دسته کلی شامل «هوشمندسازی مقدماتی، میانی و پیشرفته» تقسیم‌بندی کرده‌ایم که بر این اساس، در هوشمند‌سازی پیشرفته همه فعالیت‌های مدرسه به‌طور کامل و حتی حدود 30 درصد فعالیت‌های دانش‌آموز در منزل به این شیوه انجام می‌شود. آنچه در تب هوشمند‌سازی مدارس کمتر مورد توجه قرار گرفته بحث تولید محتوا و آشنایی معلمان و کادر مدارس است.

حاجی‌بابایی با بیان اینکه هوشمندی بستگی به محتوایی دارد که در اختیارشان قرار می‌گیرد، گفت: باید به جایی برسیم که همه کارهای مدارس هوشمند از طریق اتوماسیون انجام شود، همچنین از نظر محتوا، هر آنچه محتوای کتاب‌های درسی، روش تدوین، مستندات علمی کتاب‌های درسی، بسته‌ آموزشی و در نهایت همه چیز در مدارس قابل رؤیت باشد.

کد خبر 161718

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز