گروه اجتماعی- علی‌اصغر محمدی: نظام جدید آموزشی باید از سال تحصیلی آینده اجرا شود چون سال آینده پایه اول راهنمایی تشکیل نمی‌شود و دانش‌آموزان باید به پایه ششم ابتدایی بروند پس دانش‌آموزانی که امسال پایه اول راهنمایی هستند مردود نخواهند شد.

مدرسه

براساس اعلام مسئولان آموزش و پرورش، دانش‌آموزان پایه اول راهنمایی آنقدر امتحان می‌دهند تا قبول شوند و به پایه دوم راهنمایی بروند.دبیر شورای‌عالی آموزش و پرورش در این باره برای چندمین بار اعلام کرد: برگزاری کلاس‌های تقویتی، اجباری و 2 دوره امتحان (بعد از شهریور) راه حلی است که در شورای‌عالی به تصویب رسیده است. براساس مصوبه شورای‌عالی آموزش و پرورش، مدارس موظف به شناسایی دانش‌آموزان پایه اول راهنمایی که ضعف علمی دارند شدند تا برای آنها تا پایان سال تحصیلی جاری کلاس تقویتی برگزار کنند، به این دلیل که آنها بتوانند از پس امتحانات برآیند و قبول شوند.

دبیر شورای‌عالی آموزش و پرورش در توضیح این مصوبه به مهر نیز گفت: اگر دانش‌آموزی با شرکت در کلاس‌های تقویتی نیز در امتحانات موفق نشد و در درس یا دروسی تجدید آورد باید در تابستان به اجبار و با هزینه‌های خود در کلاس‌های جبرانی شرکت کند و دوباره امتحان دهد و اگر باز هم قبول نشد مدرسه بار دیگر از او امتحان خواهد گرفت تا قبول شود.این مصوبه شورای‌عالی آموزش و پرورش در حالی است که براساس آمار رسمی وزارت آموزش و پرورش بیشترین افت تحصیلی در دوره راهنمایی مربوط به پایه اول است و بیشترین مردودی‌ها هر سال مربوط به این پایه است.

ابهام در شورای‌عالی آموزش و پرورش

برخی شنیده‌ها حاکی از آن است که برخی از جلسات شورای‌عالی آموزش و پرورش به حد نصاب نمی‌رسد و اعضایی که حق رای دارند در جلسات شرکت نمی‌کنند، افزون بر آن مدت عضویت دست‌کم 6 نفر از اعضای این شورا که منصوب رئیس‌جمهور هستند از اردیبهشت 90 به پایان رسیده است.با توجه به اینکه بسیاری از مصوبات شورا پس از انقضای مدت عضویت 6 عضو حقیقی آن بوده است با اما و اگر‌هایی روبه‌رو است و توضیحات آموزش و پرورش می‌تواند بسیاری از ابهامات را رفع کند.

بر هم خوردن نظم

یک کارشناس آموزش و پرورش در این باره به همشهری گفت: تغییر ناگهانی در پایه‌های تحصیلی تصورات ذهنی دانش‌آموزان از نظم و درس‌خواندن را به هم می‌زند و دانش‌آموزی که 5 سال منتظر بوده تا با پایان کلاس پنجم از دوره ابتدایی به پایه اول راهنمایی برود، احساس می‌کند باید در‌جا بزند. جمشید امینی با انتقاد از روند شتابان کنونی تغییرات در آموزش و پرورش بیان کرد: پایه ششم ابتدایی معلوم نیست از کجا و چرا آمده زیرا ذهن دانش‌آموزان را آشفته خواهد کرد، به‌خصوص آنکه طی سال تحصیلی هم متوجه شوند که چیز زیادی عایدشان نشده و فقط یک سال را سرگرم بوده‌اند تا تغییر نظام آموزشی به هر نحو ممکن محقق شود.

تأمین کلاس و معلم ششم ابتدایی

تامین معلم و فضای آموزشی 2مشکل اساسی برای ایجاد پایه ششم ابتدایی است که وزیر آموزش و پرورش تاکید می‌کند که هیچ مشکلی در این دو مورد وجود ندارد.به دستور وزیر، مدیران می‌توانند همه اتاق‌های مدارس به جز نمازخانه و کتابخانه را به فضای آموزشی(کلاس) تبدیل کنند.با این دستور، مدیران بسیاری از مدارس ابتدایی شوکه شده‌اند؛ به این دلیل که کلاس اضافی را چگونه تامین کنند، مگر کلاس مانند پول است که اگر سرانه داده نشده دست به دامان مردم شوند و به اجبار از آنها بگیرند؛ البته وزیر اعلام کرده بیش از 90 درصد فضای آموزشی برای پایه ششم ابتدایی تامین شده است.
مشکل دیگر آموزش و پرورش تامین معلم برای پایه ششم ابتدایی است. وزیر آموزش و پرورش در این باره گفت: اولویت ما برای انتخاب معلمان کلاس ششم، معلمان چهارم و پنجم ابتدایی هستند و هیچ معلمی هم به اجبار از راهنمایی به ابتدایی نمی‌آید.

حاجی‌بابایی با بیان اینکه به هیچ وجه کمبود معلم نداریم تصریح کرد: در رابطه با معلمان راهنمایی که گفته شده است مازاد نیرو خواهیم داشت، با برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته هیچ مازاد نیرویی در راهنمایی و دبیرستان نخواهیم داشت. برخی شنیده‌ها حاکی از آن است به معلمان اول راهنمایی گفته شده باید در دوره دبیرستان یا ابتدایی تدریس کنند.
البته زمانی، مدیر‌کل آموزش و پرورش شهرستان‌های تهران در این باره اظهار کرد: برای تامین نیرو در پایه ششم ابتدایی قرار است از نیروهای مازاد موجود در مقطع راهنمایی، سهمیه تربیت معلم و آموزشیاران نهضت سواد آموزی استفاده کنیم. مشکل تامین معلم ماجرای جالبی دارد زیرا با اینکه قرار است هر سه سال ابتدایی با یک معلم طی شود به معمای چند مجهولی شبیه می‌شود.

به سود غیردولتی‌ها

رویکرد آموزش و پرورش در دولت‌های نهم و دهم حمایت و گسترش مدارس غیردولتی است، در ماجرای تغییر نظام آموزشی هم مدارس غیردولتی نفع می‌برند و در ازای تشکیل نشدن پایه اول راهنمایی به مدارس راهنمایی غیردولتی مجوز تشکیل کلاس‌های دوره ابتدایی نیز داده می‌شود که دوره پیش دبستانی نیز پشت‌قباله آن است. وزیر آموزش و پرورش در این باره اظهار کرد: تصمیم گرفتیم افرادی که مدرسه راهنمایی غیردولتی دارند و می‌خواهند ابتدایی هم داشته باشند دیگر فرایند طولانی قبلی را طی نکنند و به سرعت به آنها مجوز داده شود و حتی اگر کسی علاقه‌مند نبود، می‌تواند مجوز راهنمایی را به ابتدایی تبدیل کند.

کد خبر 159481
منبع: همشهری آنلاین

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز