دوشنبه ۱۵ اسفند ۱۳۹۰ - ۰۶:۳۸
۰ نفر

گروه اجتماعی- علی‌اصغر محمدی: آموزش و پرورش اصرار دارد تا دانش‌آموزان هر 3‌سال دوره ابتدایی را با یک معلم بگذرانند و دلیل آن هم مسائل عاطفی اعلام شده است.

به گفته معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش، با اجرای ساختار جدید از سال آینده دانش‌آموزان 3 سال اول ابتدایی را با یک معلم می‌گذرانند و پیش‌بینی می‌شود این طرح (نظام‌دوری) در 10 درصد مدارس ابتدایی کشور اجرایی شود.

فاطمه قربان به ایسنا اظهار کرد: با توجه به شرایط سنی و عاطفی دانش‌آموزان به‌ویژه در 3‌سال اول ابتدایی، مقرر شده، دانش‌آموزان از اول تا پایان سوم ابتدایی را با یک معلم بگذرانند.

در سند نیست

روند جاری در وزارت آموزش و پرورش به‌گونه‌ای است که همه امور با استناد به سند تحول بنیادین آموزش و پرورش انجام می‌شود اما هر چه این سند را بررسی کردیم نشانی از اینکه دانش‌آموزان ابتدایی هر 3 سال دوره ابتدایی را با یک معلم بگذرانند نیافتیم. پیش از این نیز وزیر آموزش و پرورش و معاون آموزش متوسطه او چنین خبری را نقل کرده بودند.

عاطفه، بهانه است

مسئولان آموزش و پرورش دلیل گذراندن 6 سال دوره ابتدایی با 2معلم را شرایط سنی و عاطفی بیان می‌کنند. بهروز فتحی، کارشناس آموزش و پرورش در این باره به همشهری گفت: تا‌کنون دانش‌آموزان دوره ابتدایی هر پایه را با یک معلم می‌گذراندند و هیچ مشکل عاطفی گزارش نشده و استناد به این مسائل چندان علمی نیست.

او تصریح کرد:‌ به جای کلی‌گویی کاش مسئولان اعلام می‌کردند براساس نتایج کدام تحقیق و پژوهش چنین تصمیمی اتخاذ شده است.

فتحی این پرسش را نیز مطرح کرد که آیا جداکردن یک کودک پس از یک سال راحت‌تر است یا 3 سال که رابطه عاطفی بیشتری بر‌قرار می‌شود؟

هر سال یک معلم، بهتر است

خانم نجمی، معلم یکی از دبستان‌های تهران با 27 سال سابقه در این باره اظهار کرد: براساس تجربه حدود 3 دهه تدریس در دوره ابتدایی بر این باور هستم که اگر معلم پایه ابتدایی هر سال تغییر کند بهتر و بازده بیشتری خواهد داشت.

او گفت:‌ اکنون که در هر پایه، معلم تغییر می‌کند دانش‌آموزان پس از تعطیلات عید نوروز نسبت به اوایل سال تحصیلی کمتر از معلم خود حرف‌شنوی دارند. حال اگر این روند 3 سال ادامه پیدا کند دیگر قابل تحمل نخواهد بود.

سلیمان‌نژاد، معلم پایه سوم ابتدایی با 17‌سال سابقه کار در مدارس تهران نیز گفت: گذراندن هر پایه تحصیلی با یک معلم به‌مراتب بهتر از گذراندن هر 3 پایه با یک معلم است. افزون بر اینکه دانش‌آموز به مرور زمان حرف‌شنوی کمتری از معلم خواهد داشت، مادران و پدران دانش‌آموزان نیز توقع خاصی از معلم پیدا می‌کنند و این به صلاح دانش‌آموز و معلم و نظام تعلیم و تربیت نیست.

او خطاب به افرادی که چنین طرحی را دنبال می‌کنند گفت: اگر دانش‌آموزی نتوانست با معلمش در طول سال رابطه خوبی برقرار کند یا برعکس، آیا ادامه چنین روندی به صلاح دانش‌آموز و معلم است؟

امیری، معلم بازنشسته نیز با اشتباه خواندن این طرح اظهار کرد: اجرای چنین طرحی موجب می‌شود تا برخی معلمان مازاد شوند.

به گفته او پس از پایان 3 سال که دانش‌آموزان به روش تدریس یک معلم عادت می‌کنند یکباره با تغییر معلم و روش تدریس روبه‌رو می‌شوند و با توجه به شرایط سنی و عاطفی به سختی می‌توانند خود را با معلم جدید و روش او تطبیق دهند.

یک معلم بازنشسته تهرانی نیز این پرسش را مطرح کرد که کودکان در سن دبستان، تغییر معلم در هر سال را راحت‌تر می‌پذیرند تا هر 3 سال، و این نکته‌ای است که مسئولان توجهی به آن ندارند و مسائل را وارونه جلوه می‌دهند. او با اشاره به تجربیات خود گفت:‌‌ برای دانش‌آموزانی که تا‌کنون در هر پایه یک معلم داشته‌اند آیا مشکلی ایجاد شده یا تحقیق علمی ضرورت تغییر چنین شیوه‌ای را به اثبات رسانده است.

به هر روی، اینکه کلی‌گویی شود که با توجه به شرایط سنی و عاطفی دانش‌آموزان هر 3 سال دوره ابتدایی را با یک معلم بگذرانند و هیچ تحقیق علمی در این باره نشده باشد روند جدیدی است که در آموزش و پرورش دولت دهم رایج شده است.

کد خبر 162654

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز