یکشنبه ۹ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۶:۲۷
۰ نفر

گروه اجتماعی - علی‌اصغر محمدی: با اینکه 5‌سال از تصویب قانون احیای معاونت پرورشی و تربیت بدنی می‌گذرد اما وزرای آموزش و پرورش دولت‌های نهم و دهم در اجرای این قانون همچنان نا‌کام مانده‌اند.

علی‌ عباسپور ‌‌تهرانی‌فرد

تنها اقدام دولت نهم در این‌باره تدوین کلیات احیا و تحول‌بخشی این معاونت پرورشی بود و وزیر آموزش و پرورش دولت دهم نیز 2 فرد را به‌عنوان معاون پرورشی منصوب کرد که توفیقی در احیای معاونت پرورشی نداشتند. یکی از علل احیا نشدن معاونت پرورشی تلاطم مدیریتی در مدیریت ارشد وزارت آموزش و پرورش است، طی دولت‌های نهم و دهم 5 نفر به سمت معاونت پرورشی منصوب شده‌اند که هیچ کدام توفیقی کسب نکرده‌اند، در این باره گفت‌وگویی با علی‌ عباسپور ‌‌تهرانی‌فرد، رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس انجام داده‌ایم.

  • ارزیابی شما از روند احیای معاونت پرورشی چیست؟

احیای معاونت پرورشی در وزارت آموزش و پرورش از زمان تصویب این قانون با مشکل روبه‌رو شد، مانع اساسی در راه احیای معاونت پرورشی تلاطم مدیریتی در وزارت آموزش و پرورش است، در دولت نهم چند وزیر و سرپرست داشتیم، هر وزیری هم در دولت‌های نهم و دهم به وزارت آموزش و پرورش منصوب شده‌اند نتوانستند با افرادی که خودشان به سمت معاونت پرورشی منصوب کردند کنار بیایند. نمونه بارز آن در زمان وزارت آقای حاجی‌بابایی است که در دوره ایشان آقایان یزدانی و یازرلو به این سمت منصوب شدند و هر دو پس از چند ماه کنار گذاشته شدند. تلاطم مدیریتی و نبود برنامه موجب شده قانون احیای معاونت پرورشی اجرا نشود و اراده‌ای برای احیای معاونت پرورشی در دوره مدیریت حاجی‌بابایی دیده نمی‌شود و آقایان تنها به شعار دادن و ارائه گزارش‌های تکراری بسنده می‌کنند.

  • آیا افرادی که به این معاونت برگزیده شدند برنامه هم ارائه کردند؟

هر معاون پرورشی که آمده در باره مسائل این معاونت پرسیده‌ایم و گزارش خواسته‌ایم که پاسخ داده‌اند من تازه منصوب شده‌ام و در حال تدوین برنامه هستم، این روند از ابتدای دولت نهم تا‌کنون ادامه دارد. مسئولان آموزش و پرورش هم هر وقت صحبت از معاونت پرورشی می‌شود گزارش بلند بالایی از برگزاری مسابقات قرآنی، اردوهای تفریحی و زیارتی و مسابقات ورزشی ارائه کرده‌اند که اینها در زمانی که معاونت پرورشی وجود نداشت نیز انجام می‌شد. با توجه به گزارش‌ها به این نتیجه می‌رسیم که با وجود قانون احیای معاونت پرورشی هیچ تغییری در برنامه‌ها و عملکرد آموزش و پرورش ایجاد نشده‌است.

  • جدایی تربیت بدنی از معاونت پرورشی را مطلوب می‌دانید؟

جدایی بخش تربیت بدنی از معاونت پرورشی خلاف قانون است و آقای حاجی‌بابایی هم از این موضوع مطلع است و خودش در هنگام بررسی و تصویب قانون احیای معاونت پرورشی در کسوت نمایندگی مجلس حضور داشت و جدا‌سازی‌ تربیت‌بدنی از معاونت پرورشی رای نیاورد اما اکنون ایشان این کار را انجام داده‌اند.

  • آیا کمیسیون آموزش و تحقیقات موضوع تغییر پی در پی معاون پرورشی را پیگیری خواهد کرد؟

یقینا ما این موضوع را با دقت پیگیری می‌کنیم و منتظر معرفی معاون جدید و برنامه‌های وی هستیم، البته با توجه به روند امور معاونت پرورشی طی دولت‌های نهم و دهم بعید به‌نظر می‌رسد فردی که به معاونت پرورشی منصوب می‌شود بتواند کار مثبتی انجام دهد، البته حرف و وعده بسیار است اما دریغ از یک کار عمقی و اصولی. باز هم تاکید می‌کنم تلاطم مدیریتی در این وزارتخانه ضربات سنگینی را به مجموعه نظام تعلیم و تربیت کشور وارد کرد که مطمئنا این تغییرات مکرر به صلاح نیست و فکر می‌کنم معاونت پرورشی «نفرین شده‌است.»

کد خبر 158709
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز